InfoNu.nl > Hobby en Overige > Spellen > Sterk als een draak - Haba

Sterk als een draak - Haba

Sterk als een draak - Haba Zo sterk als een draak is wederom een zeer geslaagd spel van Haba. Het spel is makkelijk te pakken en staat zeer snel klaar. De spelregels zijn ook goed te begrijpen en daardoor is het in een verloren kwartiertje goed te spelen. Dit spel test voornamelijk de concentratie en het geheugen met soms een klein beetje geluk. In een zeer compact doosje, dus makkelijk mee te nemen!

Sterk als een draak - Het spel

Draken spelen graag met vuur. Daarom gaat het er bij hun jaarlijkse drakenwedstrijd heet aan toe: een wedstrijd rondom de vulkaan! Wil je de wedstrijd winnen dan zal je als eerste een rondje om de vulkaan moeten lopen en dit lukt alleen met een "drakensterk" geheugen!

Voorbereiding van het spel

Wanneer je de doos opent zitten er acht cirkelstukken in, vier met inkeping en vier zonder. Deze moeten in een cirkel gelegd worden zodat de cirkelstukken met en zonder inkeping om en om komen te leggen. De vier ronde "grotstukken" met elk een kleurtje (blauw, wit, groen en geel) komen elk in een inkeping te liggen. De gekleurde draken komen elk op hun eigen kleur grot te staan. De ronde kaartjes komen willekeurig in het midden te liggen met de drakenafbeelding naar boven.

Spelverloop

Welke speler begint is aan jullie. Op je grotkaartje staat een bordje met een dier. Dit bordje bepaalt welk rond kaartje in het midden je als eerste om moet draaien. In de gele grot staat bijvoorbeeld de spin. Deze speler zal dus eerst een kaartje met een spin moeten vinden voor hij verder kan. Het aantal spinnen wat hij dan omdraait mag hij vooruit lopen. Daarna zal hij wederom op een vlak komen met weer een dier. Nu zal dit dier gezocht moeten worden. Wordt er een doodskop omgedraaid, dan zal dit aantal stappen teruggezet moeten worden. Een speler is pas af wanneer er een fout dier wordt gedraaid. Dan worden alle kaartjes weer zo neergelegd dat alleen de draak te zien is.

Iedere keer zal je dus goed in de gaten moeten houden op welk vlak je draak staat zodat je weet welk kaartje je om moet draaien. En natuurlijk goed onthouden waar alle kaartjes liggen!

Einde van het spel

Het spel is afgelopen zodra één van de spelers zijn draak terug heeft in de grot. Echter moet de draak exact terug komen in de grot. Heeft de speler een kaartje met drie stappen en hoeft hij er nog maar twee dan zal hij moeten blijven staan!

Conclusie

Het spel is vanaf 5 jaar goed te spelen. Ook met diverse leeftijden door elkaar blijft het een uitdaging, want het geheugen van bijvoorbeeld opa of oma is echt niet altijd beter dan dat van het kleinkind. Ook is het spel heel makkelijk uit te leggen door een kind aan zijn leeftijdsgenootjes en daardoor zeer makkelijk mee te nemen naar een spelletjesmiddag op school (en erg leuk dat er dan ook eens een ander spel op school komt dan de vele klassiekers).

Lees verder

© 2013 - 2019 Avdoren, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kerstmis spelletjesHeb je zin om de periode rond Kerstmis op een originele manier door te brengen? Ben je op zoek naar leuke spelletjes, ma…
Online Mahjong spelenOnline Mahjong spelenZin in een spelletje Mahjong op de computer? Op deze sites kunt u dit spel naar hartenlust uren spelen.
Bordspellen (speelgoed)Bordspellen (speelgoed)Zin in een bordspel, maar moeilijk om te kiezen? Dan ben je niet de enige. De markt wordt overstroomd met gezelschapsspe…
Keezen, een Oud-Hollands spelKeezen, een Oud-Hollands spelVeel mensen denken bij Keezen aan andere takken van ‘sport’, maar Keezen is ook een bordspel. Het spel is afgeleid van h…
Gulden Draak, een zware BelgBrouwerij Van Steenberge uit het Begische Ertvelde is de brouwer van het zeer bijzondere bier "Gulden Draak". Een zwaar…
Bronnen en referenties
  • Haba

Reageer op het artikel "Sterk als een draak - Haba"

Infoteur: Avdoren
Gepubliceerd: 28-10-2013
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Spellen
Special: Gezelschapsspellen
Schrijf mee!