InfoNu.nl > Hobby en Overige > Spellen > Tiptoi - Ravensburger

Tiptoi - Ravensburger

Tiptoi - Ravensburger Tiptoi van Ravensburger is in 2012 in de winkels gekomen en de startersset stift+boek is toen gelijk speelgoed van het jaar geworden in de leeftijdscategorie 3 t/m 5 jaar. Echter, voor de hogere leeftijden is er ook nog meer dan genoeg te beleven met dit product. Voor elk spel/product heb je de speciale stift nodig. Deze wordt dan ook in diverse basissets meegeleverd. Tiptoi brengt leren tot leven!

Wat is Tiptoi?

Tiptoi is een hele nieuwe spel-leerervaring voor kinderen. Met de speciale stift komen de producten tot leven. De stift vertelt verhalen, neemt je mee in allerlei spelletjes en raadsels. En dit allemaal met behulp van de vier rubrieken Ontdekken, Weten, Vertellen en Spelen.

Producten

Voorlopig zijn er drie verschillende productlijnen die met de speciale stift werken. Er zijn namelijk:
  1. Boeken
  2. Leerspellen
  3. Puzzels

Er bestaat een startersset+boek of een startersset+spel. Hierbij is de complete set (bijna) net zo duur als wanneer je de stift los koopt. Alleen zit je wel vast aan het boek 'Op de boerderij' of het spel 'De Engelse detective'.
Eind 2012 zijn er nog maar enkele producten uit, maar zeker een leuke start om mee te beginnen. Ravensburger geeft zelf aan hard te werken aan een uitgebreidere collectie. Er zullen dus steeds weer nieuwe titels verschijnen die met de stift werken.

Het boek - Op de boerderij

Dit boek wordt meegeleverd met de startersset+boek. Op het boek staat aangegeven dat dit boek geschikt is voor kinderen van 4 - 7 jaar. De jongere kinderen zullen zich er waarschijnlijk wel iets langer mee vermaken dan de ouderen. De hoofdpersonen, een gezin dat de boerderij woont, laat zien wat er allemaal op de boerderij gebeurt. Er kan worden geluisterd naar verhalen, plaatjes kunnen worden aangeklikt om erachter te komen wat iets is en er kunnen spellen worden gedaan. Ook voor de oudere kinderen is leren over de boerderij natuurlijk nog best interessant, al is de ene bladzijde soms iets te makkelijk een andere bladzijde kan best weer interessant zijn (hoe het hooi van het veld komt is best leuk om te weten). Maar na enkele keren is dit wel bekend. Toch blijven er veel mogelijkheden om te klikken en nieuwe kleine feiten te ontdekken.
Op elke bladzijde zijn ook spelletjes te doen. Wat hierin wel opvalt is dat bijvoorbeeld een spel als ik zie ik zie wat jij niet ziet telkens hetzelfde is al is het misschien net op een andere volgorde, maar met vijf voorwerpen is dat makkelijk te onthouden. Voor een kind van 3/4 jaar zal het leuk blijven, maar vanaf 5 jaar wordt dat natuurlijk al snel te simpel.
Al met al een leuk eerste boek om de stift te ontdekken. Heel veel leuke weetjes te leren over de boerderij en leuke spelletjes te spelen. Zorgt absoluut voor veel speelplezier, maar als Ravensburger het over een leerervaring heeft dan bereik je hier niet de hele leeftijdscategorie 4 t/m 7 jaar mee.

Het boek - Wij leren Engels

Dit is hele andere koek. Als je kind gestart was met het boek 'Op de boerderij' en dat enigszins simpel vond, dan kan het zich hier wellicht wat meer in vast bijten! Uiteraard zijn alle verhalen in het Engels. Ook wanneer je ergens op klikt in het boek wordt het Engelse woord genoemd. Logisch! We wilden tenslotte Engels leren. Bij de symbolen rechts onderin is echter een symbool van de Nederlandse vlag toegevoegd. Wanneer je hierop klikt wordt het laatste woord/zin/tekst in het Nederlands vertaald. Of een kind na een hele lap tekst en dan de vertaling iets leert valt te betwijfelen. Wel wanneer het een voorwerp aanklikt en dan laat vertalen. Maar het blijft natuurlijk lastig aangezien niemand de uitspraak verbetert. Het gaat dus wel om de lol.
De spellen in dit boek zijn best pittig. Hierbij kan de vertaalknop niet gebruikt worden en zal dus het Engels al redelijk goed moeten worden begrepen.
Dit boek is dus werkelijk een leerervaring en een flinke uitdaging voor de bedoelde leeftijdscategorie 4 t/m 7 jaar. Waar je je dan weer af kan vragen of de jongsten van 4 jaar al echt iets met dit boek kunnen, want zelfs voor 6-jarigen is dit al een pittige, maar leuke, uitdaging. Maar absoluut een leuke leerervaring van Tiptoi!

Vroeger en nu

De volwassenen onder ons twijfelen misschien over dit product. Zij kennen wellicht zelf nog de Questron pen die in 1987 verscheen. Deze pen kende echter alleen verschillende pieptonen en een rood en groen lampje. Hierdoor waren de mogelijkheden destijds minimaal. Er waren vrij snel veel boekjes op de markt, maar ze waren ook net zo snel weer verdwenen van de markt. Door de minimale mogelijkheden destijds waren vragen en antwoorden continue hetzelfde en kende je de boekjes vrij snel uit je hoofd.
Bij Tiptoi van nu zijn de mogelijkheden uitgebreider. Uiteraard vallen enkele spelletjes ook wel in herhaling, maar toch gebeurt er niet elke keer hetzelfde wanneer je ergens op klikt. Meer uitdaging en variatie dus dan met de Questron pen.

Lees verder

© 2013 - 2019 Avdoren, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Science X Kristallen kweken - Edelstenen ExperimenteerdoosScience X Kristallen kweken - Edelstenen ExperimenteerdoosDe Science X Kristallen kweken- Edelstenen Experimenteerdoos is geschikt voor kinderen tussen tien en twaalf jaar. Op de…
Spelletjes die het leren lezen stimulerenSpelletjes die het leren lezen stimulerenVaak heb je dat ergens in groep 2, kinderen beginnen zich langzaam voor lezen te interesseren. Als ouder wil je je kind…
Barricade: nog erger dan Mens-erger-je-niet!Barricade is een dobbelsteenspel dat een beetje doet denken aan Mens-erger-je-niet. Maar: het is een stuk spannender, én…
Little Tikes: soorten speelgoed en verkooppuntenLittle Tikes: soorten speelgoed en verkooppuntenLittle Tikes speelgoed is zeer populair kinderspeelgoed. Het speelgoed kenmerkt zich door de uitgesproken vrolijke kleur…
Bronnen en referenties
  • www.ravensburger.com
  • www.speelgoedvanhetjaar.nl

Reageer op het artikel "Tiptoi - Ravensburger"

Reactie

C. Evers, 13-03-2017 10:30 #1
Is de tiptoi pen ook geschikt voor de questron boekjes? Reactie infoteur, 28-08-2017
Een beetje mosterd na de maaltijd dat ik pas na een half jaar uw reactie zie.
Helaas is de tiptoi pen niet geschikt voor de questron boekjes.

Infoteur: Avdoren
Gepubliceerd: 07-01-2013
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Spellen
Reacties: 1
Schrijf mee!