InfoNu.nl > Hobby en Overige > Spellen > Wie heeft het gedaan? - Ravensburger (Wie was het?)

Wie heeft het gedaan? - Ravensburger (Wie was het?)

Wie heeft het gedaan? - Ravensburger (Wie was het?) Wie heeft de magische ring van de koning gestolen? De magische ring die het koninkrijk beschermd tegen de boze tovenaar. Een spel van Ravensburger voor kinderen vanaf 6 jaar. Alleen door samenwerking en goed opletten zal je erachter komen wie de dader is, maar pas op want de tijd dringt en dan zal de boze tovenaar het koninkrijk overnemen.

Wie heeft het gedaan? - Het spel (voorheen: Wie was het?)

Dit familiespel van Ravensburger speelt zich af in een vreedzaam en gelukkig koninkrijk dankzij een ring met een magische steen. Deze steen beschermt het land en de onderdanen tegen de boze tovenaar. Op een dag blijkt de ring gestolen en is het koninkrijk in gevaar. De bewoners gaan buiten het kasteel zoeken en alleen de kinderen blijven in het kasteel achter. Voor 18:00 zal de ring gevonden moeten worden anders zal de boze tovenaar het koninkrijk overnemen.
Nu de volwassenen het kasteel hebben verlaten proberen de dieren met de kinderen te praten en komen er zo achter dat zij hen wel verstaan! De dieren zijn namelijk de enige die hebben gezien wie de dader is. Door alle dieren te voorzien van het voedsel dat zij graag willen krijg je aanwijzingen waarmee je verder kan komen in het spel of daderkaarten kan omdraaien.

Voorbereiding van het spel

Voor een spel met jonge kinderen is het vrij uitgebreid. Dit zal de eerste keren misschien even wennen zijn, maar daarentegen is het wel een spel dat keer op keer uitdagend blijft.
Ten eerste wordt het speelbord geplaatst. Hierop kan iedereen zijn speelfiguur plaatsen. Deze starten allemaal in de kinderkamer (bij het hobbelpaard). Het spook start op de binnenplaats (bij de pauw en het kraaiennest). De deurkaarten worden op de juiste plaats op het speelbord gelegd. Naast het speelbord komt het bord met de poes te liggen. Hiernaast kunnen de sleutelfiches en de voedselfiches komen. Aan de andere kant van het speelbord komen de 10 daderkaarten. In de geluidskist wordt de ring geplaatst waarna deze wordt gesloten en het spel kan beginnen.

Spelverloop

Laat je zeker niet afschrikken door de hoeveelheid aan spelregels. Het is en blijft een spel voor jonge kinderen en wanneer je eenmaal bezig bent wijst het meeste zich dan ook vanzelf.
Elke beurt begint met het gooien van de dobbelsteen en daarna het uitvoeren van een actie.
  • Wanneer je het spook gooit verplaats je het spook 1 kamer in de aangegeven richting.
  • Wanneer je een aantal gooit mag je jouw speelfiguur maximaal het aantal kamers verzetten zoveel als op de dobbelsteen staat. Je mag dus ook blijven staan of minder stappen zetten.
  • In de kamer waar je staat mag (dit hoeft dus niet) je een actie uitvoeren.
Er zijn diverse acties mogelijk:
  1. Je doorzoekt de kamer.
  2. Praten met het dier.
  3. Wanneer het gewenste voedsel op voorraad is op de poezenkaart mag dit gelijk aan het dier worden overhandigd.
  4. Of er kan getoverd worden.
Wanneer een speler in de keuken staat mag deze aan het begin of het einde van zijn beurt voedsel ruilen vanuit de keukenvoorraad met de voorraad bij de poes.
Tijdens het spel zal je vele verrassingen tegenkomen om het spel nog leuker en verrassender te maken. En op deze wijze is geen enkel spel hetzelfde.
Let wel op dat je niet teveel onnodige acties uitvoert, want elke actie die je uitvoert zorgt ervoor dat er wat tijd verstrijkt!

Ervaringen

Pluspunten:
  • Altijd verrassend en nieuw
  • Ook voor volwassenen leuk om te spelen!
  • Kinderen leren goed te overleggen

Minpunten:
  • Het slechte geluid uit de geluidsbox
  • De schatkist moet officieel dicht, want daar zit de ring in verstopt. Wanneer je de bovenkant van de schatkist gewoon rechtop op tafel zet is alles gewoon goed te horen.

Lees verder

© 2012 - 2019 Avdoren, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Science X Kristallen kweken - Edelstenen ExperimenteerdoosScience X Kristallen kweken - Edelstenen ExperimenteerdoosDe Science X Kristallen kweken- Edelstenen Experimenteerdoos is geschikt voor kinderen tussen tien en twaalf jaar. Op de…
Magic Flow Ring: een hype in 2018Magic Flow Ring: een hype in 2018De Magic Flow Ring was in 2018 een hype. Maar wat is het eigenlijk voor iets? De Magic Flow Ring bestaat uit meerdere ri…
Sieraden: Aparte ringen trendsEen cocktailring is al jaren een statement sieraad, maar we zien steeds meer andere soorten ringen voorbijkomen. Zoals d…
GezelschapsspellenGezelschapsspellenGezelschapsspellen zijn al eeuwenoud. De geschiedenis gaat tot 3500 jaar voor Christus. Bekende spellen als mens erger j…
Paul van Loon: Foeksia & de hoed van Sinterklaas. Cadeautje!recensiePaul van Loon: Foeksia & de hoed van Sinterklaas. Cadeautje!Paul van Loon, de bekende auteur van de Griezelbus, publiceerde in 2013 het boekje 'Foeksia en de hoed van Sinterklaas'.…

Reageer op het artikel "Wie heeft het gedaan? - Ravensburger (Wie was het?)"

Infoteur: Avdoren
Laatste update: 10-12-2012
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Spellen
Special: Gezelschapsspellen
Schrijf mee!