InfoNu.nl > Hobby en Overige > Spellen > Logisch denken - Jumbo (Club 2%)

Logisch denken - Jumbo (Club 2%)

Logisch denken - Jumbo (Club 2%) Logisch denken is voorheen uitgegeven als Club 2%. Een spel wat in principe gespeeld wordt door een speler alleen, maar (soms) samen overleggen is gezellig en ook weleens handig. Het spel is simpel vormgegeven, 5 platte huisjes met 5 vrolijk gekleurde poppetjes en daarbij 5 vrolijk gekleurde huisdieren. Door te beginnen met 3 huisjes en alleen poppetjes kan de moeilijkheidsgraad steeds verder worden uitgebreid. Leuk spel voor de kleine denker!

Logisch denken - Het spel

Wie woont waar? Dat is eigenlijk de vraag waar het in dit spel om gaat. Je hebt een rijtje huizen en daarin wonen mensen. De vraag is alleen, wie woont waar? Soms hebben ze ook nog huisdieren.
Stap voor stap word je meegenomen in de wereld van het logisch denken en worden de raadsels steeds moeilijker.

Voorbereiding van het spel

De voorbereiding van het spel bestaat uit het neerleggen van de huisjes en het pakken van de juiste poppetjes en eventueel huisdieren.
  • 3 Huizen bouwvakker/brandweer/duiker poes/schildpad/vogel
  • 4 Huizen bouwvakker/brandweer/duiker/kokkin poes/schildpad/vogel/hond
  • 5 Huizen bouwvakker/brandweer/duiker/kokkin/piloot poes/schildpad/vogel/hond/konijn

Wanneer alles klaar staat is het een kwestie van kiezen welke kaart het beste bij je past. Speel je voor de eerste keer dan is het wellicht verstandig om gewoon bij kaart 1 te starten om de symbolen van het spel te leren. Ben je al wat meer ervaren dan kan je zelf kiezen waar je zin in hebt. Zin in een zeer moeilijk dilemma dan pak je gelijk een kaartje met 5 huizen en huisdieren. Middelmatig zijn de kaartjes met 4 huizen en alleen met bewoners.

Spelverloop

Je speelt dit spel alleen en hebt dus geen concurrentie van tegenspelers. Je hebt echter wel 84 raadsels die opgelost dienen te worden!
Kijk rustig naar de kaart en kijk naar de tips die je krijgt. Er zijn diverse symbolen die je kan krijgen :
  • Een cirkel met dikke rand geeft aan dat het figuur in dit huis woont. (die weet je dus zeker)
  • Een cirkel met een kruis erdoor geeft aan dat het figuur juist niet in dit huis woont.
  • Twee cirkels tegen elkaar aan geven aan dat deze figuurtjes buren zijn, maar je weer niet wie aan welke kan woont. Let hier dus goed op!
  • Twee cirkels tegen elkaar aan met een kruis erdoor geven aan dat deze figuurtjes absoluut niet naast elkaar wonen.
  • Twee driehoekjes naast elkaar laten weten dat figuur A links van figuur B woont, maar ze hoeven niet naast elkaar te wonen!
  • Een huisje geeft aan dat de figuurtjes in hetzelfde huis wonen.
  • Een huisje met een kruis erdoor geeft aan dat de figuurtjes niet bij elkaar wonen.
Het handigste is om eerst alle tips te lezen en daarna te kijken welke je meteen kan uitvoeren. Een cirkel met een dikke rand is meteen te plaatsen. Een poppetje en een huisdier die samen in 1 huis wonen zet je gelijk samen op tafel. Iedere stap die je zet betekend vaak weer dat je een nieuwe tip kan uitvoeren. Bij de moeilijkere kaarten moet je soms wel echt iets meer beredeneren en zal niet elke tip zomaar op zijn plek vallen.

Let op

  • Wanneer je raadsels speelt met alleen poppetjes dan zal elke speler in een eigen huis moeten staan. Er kunnen nooit 2 poppetjes in 1 huis komen
  • Bij raadsels met poppetjes en huisdieren wonen er in 1 huis altijd een poppetje en een huisdier.

Raadsel opgelost?

Wanneer je een raadsel hebt opgelost is het aan te raden om nog eenmaal alles door te lezen. Soms blijkt dat toch niet alle tips overeen komen met datgene wat je uiteindelijk in de huisjes hebt staan. Weet je zeker dat alles klopt dan draai je je kaartje om. Op de achterkant van ieder raadselkaartje staat namelijk de oplossing.

Conclusie

Slechts ervaring met 1 kind van 5 jaar en deze vliegt vrij snel door de raadsels heen. Dit ondanks dat het een spel is voor 7+. Nou is het een denker en geen idee hoe andere kinderen dit spel zullen doen. Vanaf de kaarten 4 huizen met huisdieren wordt het toch wel nadenken, maar ook hier is goed uit te komen.
Toch wordt het spel als zeer leuk ervaren en kunnen de raadsels telkens opnieuw gespeeld worden. Wel zouden er wat meer moeilijkere raadsels tussen mogen zitten.
Als ouder moet je opletten dat je je kind zelf laat denken. Niet gelijk ingrijpen als ze fout beredeneren. Fouten maken is niet erg. Laat ze maar liever een fout maken dan dat je het als ouder telkens al vantevoren oplost. Aldoende leert men, ook kinderen!

Lees verder

© 2012 - 2019 Avdoren, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Club Brugge vs Anderlecht, onderlinge duels sinds 2004Club Brugge vs Anderlecht, onderlinge duels sinds 2004Club Brugge - Anderlecht is al decennia lang dé klassieker in het Belgische voetbal tussen de twee Belgische ploegen met…
Jumbo nog klantvriendelijker door online initiatievenIn een tijd van sociale media is het goed dat ook supermarkten zich daar op richten en van de mogelijkheden gebruik make…
Spek de clubkas  Club van 100Spek de clubkas Club van 100Veel sportverenigingen hebben tegenwoordig last van financiële tekorten, of de sportieve ambities matchen niet met de mo…
30% Besparen op boodschappen? Koop huismerken en vergelijk!Waarom zou je voor een pot pindakaas of een pak waspoeder 10% meer betalen dan nodig? Toch doen consumenten dat. Gemak i…
Opwekkende energiedrank zonder te veel suiker: Club-MatéOpwekkende energiedrank zonder te veel suiker: Club-MatéClub-Maté is een alcoholvrije energiedrank uit Duitsland. Het bevat tweemaal zoveel cafeïne als cola, maar veel minder s…
Bronnen en referenties
  • www.jumbo.eu

Reageer op het artikel "Logisch denken - Jumbo (Club 2%)"

Infoteur: Avdoren
Gepubliceerd: 02-09-2012
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Spellen
Special: Gezelschapsspellen
Schrijf mee!