Travian: speciale server Codex Victoria
Als Travian, een Massive Multiplayer Online Game (MMOG), in september 2019 voor de 15e keer verjaart, wordt dat gevierd met een extra bijzondere 'special': een Rise of Alliances (RoA) die de naam Codex Victoria krijgt. Zoals gebruikelijk keert een aantal bijzondere functies uit voorgaande specials terug. Was het toevoegen van twee nieuwe stammen om mee te spelen al een verbijsterende nieuwe feature in Fire & Sand (2017), bij de lancering van Codex Victoria wordt hier nog een schepje bovenop gedaan. Geen nieuwe (extra) stammen, wel spectaculaire wijzigingen. Al lang voor de start speculeren nieuwsgierige spelers dan ook over hoe de tactiek het beste gewijzigd kan worden.
RoA
Sinds 2013 wordt jaarlijks in september de verjaardag van Travian gevierd met een speciale server. De RoA Codex Victoria is daar één van. Anders dan op
traditionele Legend servers, wordt op een Rise of Alliances server geen Wereldwonder gebouwd om het spel te winnen. Alles draait om het veroveren van regio's door er een meerderheid aan inwoners te behalen. Daartoe stichten spelers uit dezelfde alliantie zoveel mogelijk dorpen op bepaalde locaties op de (sinds enkele jaren verkleinde) Oude kaart van Europa. Er zijn ook geen artefacten in het spel, die bemachtigd kunnen worden en waarmee spelers grote voordelen kunnen behalen op hun tegenstanders. In plaats daarvan geven de diverse regio's Oude Krachten vrij, zodra een alliantie minimaal 24 uur lang een meerderheid bezit aldaar. Alle leden die een schatkamer hebben gebouwd in één of meer dorpen, kunnen de oude kracht activeren als deze in het bezit van de alliantie is.
Winnaar RoA
Op een traditionele Legend server wint de alliantie die als eerste een Wereldwonder tot niveau 100 weet te bouwen. Een
RoA daarentegen wordt gewonnen door de alliantie die, aan het einde van de vooraf vastgestelde duur van de server, de meeste overwinningspunten heeft behaald. Codex Victoria duurt van 9 september 2019 tot 7 maart 2020. De strijd vindt in die periode plaats om zoveel mogelijk regio's te overheersen, zodat de alliantie dagelijks overwinningspunten verzamelt en de leden van de voordelen van de regio's profiteren. Dat zorgt vervolgens voor een sneeuwbaleffect: hoe meer regio's, hoe meer voordelen, wat weer meer regio's kan opleveren. Zo kan het gebeuren dat ruim voor het einde van de server de alliantie History een enorme voorsprong heeft genomen en de server uiteindelijk wint met 51 leden, 65 van de (op dat moment ontgrendelde) 83 regio's in bezit en 208.997 overwinningspunten. In het top 10-overzicht van de week is slechts één andere alliantie (ZWAAR) te vinden in de categorie 'Aanvallers'. In de categorie 'Overvallers' staat History zelfs moederziel alleen genoteerd...
Nieuw in Codex Victoria
De meest opmerkelijke wijziging in de verjaardagsserver van 2019 is het feit dat iedere speler direct start met alle grondstofvelden op level 5. Daardoor verloopt de groei al vanaf het begin veel sneller dan op reguliere servers. Maar de grootste bonus bestaat uit de 6 kolonisten die je al cadeau krijgt. Je hebt bovendien de benodigde cultuurpunten om meteen je tweede en derde dorp te stichten. Nu is het gebruikelijk dat een
zogeheten cropper wordt gekozen als nieuw dorp,:een locatie op de kaart waar een dorp gesticht kan worden met meer graanvelden, namelijk 9 of 15. Dit dorp wordt doorgaans het nieuwe Hoofddorp, met alle voordelen die dat met zich meebrengt. De grondstofvelden kunnen in alle andere dorpen tot niveau 10 worden gebouwd, maar in het hoofddorp kan dat tot maar liefst level 20. Dat is nodig om de gigantische legers te onderhouden. In Codex Victoria is het echter niet mogelijk om als tweede en derde dorp een cropper te kiezen. Deze twee 'gratis' dorpen kunnen echter wel helpen om heel vlot verder te groeien.
Het vierde dorp
De strijd breekt dus direct los om zo snel mogelijk het vierde dorp te kunnen stichten: het nieuwe hoofddorp. Nu ineens dat vierde dorp zo belangrijk is, moeten alle tijdschema's van productie van grondstoffen en cultuurpunten opnieuw berekend worden. Alle vroegere ervaring, opgedane kennis en in omloop zijnde stappenplannen zijn onbruikbaar geworden. Het mag duidelijk zijn dat de allianties in rep en roer zijn op Codex Victoria …
Bron: Ingame screenshot Travian Codex Victoria Held inventaris
Naast deze twee zwaarwegende aanpassingen is er nog een verandering die grote voordelen met zich meebrengt. Op reguliere servers verdien je met opdrachten en avonturen met de held soms grondstoffen, voor de verdere opbouw van je dorpen. Die komen ten goede aan het dorp van waaruit de held is gelopen, of aan het dorp dat actief is wanneer je de beloning 'ophaalt'. Dat betekent vaak in een kersverse server dat je pakhuizen en graansilo's uitpuilen. Je marktplaats is ook meestal nog niet groot genoeg om al die grondstoffen te vervoeren naar een ander dorp. Dit alles speelt geen rol in Codex Victoria: alle grondstoffen-beloningen komen in de inventaris van je held, net zoals items. Dus net als bij wapens, zalfjes en uitrusting van je held et cetera, zie je hoeveel grondstoffen je hebt verkregen in het menu van je held. Je bent vervolgens helemaal vrij om te kiezen waar je die grondstoffen besteedt en ook de hoeveelheid kun je selecteren. Dit is enorm bevorderend voor de groei van je dorpen.
Tactiek
Bron: Ingame screenshot Uiteraard vereisen deze wijzigingen, zoals gebruikelijk, een aangepaste
tactiek. Zelfs de beste tijd om een account überhaupt aan te maken veroorzaakt discussie op spelersfora en -chats. Spelers overleggen al in de beginfase, ja zelfs vóór de start van de server, erg druk over de beste locaties voor het tweede en derde dorp. Sticht je die naast de cropper die je als vierde dorp wil gaan stichten? Is dat verstandig, met het oog op 'kapers op de kust' die misschien eerder genoeg cultuurpunten hebben om dat plekje in te pikken? En is het slim om je tweede en derde dorp naast je 'starter' (je eerste dorp) te plaatsen, of juist dichter bij een andere regio? Pak je direct de dichtstbijzijnde cropper, of wacht je best tot er nieuwe regio's beschikbaar komen … Het valt nog niet mee om met alle wijzigingen in Codex Victoria om te gaan. De evaluaties van Codex Victoria zullen ongetwijfeld leiden tot weer nieuwe features en spelopties in volgende servers.
Lees verder