Groeien in Travian: strategische tips en trucs
In het strategische, server-based spel Travian kun je letterlijk en figuurlijk eindeloos groeien. Het wereldwijd populaire Travian wordt online gespeeld op een virtuele kaart, waar dorpen gebouwd en legers getraind worden. Wat begint met de opbouw van één klein dorpje als individuele speler, is tegen het einde van een server theoretisch mogelijk uitgegroeid tot een alliantie met 60 leden en wel 30 dorpen per speler. Maar het is niet gemakkelijk om zover te komen. Er zijn een paar handige tips en trucs bij allerhande functies, die je vlot naar de top helpen.
Maak om te beginnen, zodra je gestart bent, een
Gettertools-account aan. Je vindt hier alle statistieken en overzichten met betrekking tot jouw server. Daarnaast zijn er handige hulpmiddelen voor je alliantie: om aan te vallen, de reistijden van je troepen te berekenen, uit te rekenen wanneer je graanvoorraad op is en nog veel en veel meer.
Volgorde van bouwen
Om goed en stabiel te groeien is het verstandig eerst te investeren in de grondstofvelden. Een slimme volgorde is om alle velden naar niveau 2 uit te bouwen, daarna naar 5, dan naar 7. Op dat moment bouw je van iedere soort één veld uit naar niveau 10, zodat je het bijbehorende bonus-gebouw kunt plaatsen. Daarna kun je de rest van je veldjes naar 10 bouwen. Overigens is het voor sommige gebouwen nodig dat je eerst een ander gebouw plaatst. Probeer daarom van tevoren te bepalen wat voor soort dorp je bouwt: een aanvalsdorp met een groot leger? Een grondstoffendorp met goede logistiek? Of een dorp waarmee je al je troepen kunt onderhouden? Stem daar de keuze voor je gebouwen op af en houd je aan dat plan. Zo kun je de grondstoffen efficiënter gebruiken en plaats je geen onnodige gebouwen, die je later helemaal niet nodig blijkt te hebben.
Aanvallen markeren
Komen er tientallen aanvalsgolven binnen en zie je door de bomen het bos niet meer? Markeer dan de aanvallen die je op dat moment ziet met je eigen kleurcode. In de verzamelplaats, waar je een overzicht hebt van alle binnenkomende aanvallen, kun je rechts naast de aanval een lichtgrijs bolletje zien. Als je hierop klikt, kun je er een andere kleur aan geven. Kies bijvoorbeeld groen voor een onschuldige tegenstander of rood voor een aartsvijand. Maar je kunt de kleuren ook gebruiken om te onthouden welke aanvallen je al gezien hebt, doorgegeven hebt aan je leiding of welke andere betekenis je er ook maar aan wilt geven. Zo zie je in één oogopslag of er nieuwe aanvallen zijn bijgekomen, of je nog extra versterking moet sturen, of dat er alleen onschuldige
farm-overvallen binnenkomen.
Overnames
Bij het overnemen van een dorp van je tegenstander is het handig om met een paar zaken rekening te houden. Alle gebouwen verliezen na een vijandige overname op een kleinere speler bijvoorbeeld één bouwniveau. De stam-specifieke bouwwerken, zoals vallen (Galliërs), verdwijnen uit het overgenomen dorp (NB: dit geldt niet voor de speciale servers
Path to Pandora (2018) en
Codex Victoria (2019)). Datzelfde gebeurt met de muur van aarde, palissade et cetera. Op de speciale verjaardagsservers blijven niet alleen stamspecifieke gebouwen overeind, maar je kunt hier ook troepen trainen die bij de oorspronkelijke stam horen. Het is in alle gevallen slim om niet al te veel af te breken in een dorp dat je op het oog hebt voor overname. Je moet het dan namelijk zelf allemaal weer gaan opbouwen. Daarmee verlies je een groot deel van de voorsprong die je hebt, ten opzichte van het stichten van een nieuw dorp. De kosten voor een overname zijn veel hoger dan voor het stichten van een nieuw dorp, dus die investering wil je graag snel terugverdienen. Iets om rekening mee te houden is verder de loyaliteit na een overname: jouw leiders, monarchen of andere typen, hebben die teruggebracht naar nul en daarom is het dorp vlak na een overname een makkelijke prooi voor andere kapers op de kust. Of voor een counter-overname (oorspronkelijke eigenaar verovert het terug). Zorg dus zo snel mogelijk voor een nieuwe residentie en verhoog zo nodig de loyaliteit met de, speciaal daarvoor bedoelde, tabletten van recht.
Bron: Travian server 19 ingame screenshot Loyaliteit
Om een dorp te kunnen overnemen, moet dus de loyaliteit van de ‘inwoners’ verlaagd worden. Daarvoor worden leiders, onderleiders, senatoren of andere speciale troepen gebruikt. Die lopen langzaam en verlagen de loyaliteit beetje bij beetje. Wil je voorkomen dat jouw dorp in handen van de vijand valt, dan is het ten eerste belangrijk dat je direct je residentie, paleis of commandocentrum (opnieuw) opbouwt. Een overname kan namelijk pas plaatsvinden als dit gebouw vernietigd is en daarna kan je loyaliteit pas teruggebracht worden naar nul. Nadat een residentie, paleis of commandocentrum weer is geplaatst, verhoogt automatisch de loyaliteit dagelijks met kleine percentages. Daarnaast is het mogelijk om de loyaliteit weer omhoog te krijgen door middel van tabletten van recht. Je moet daarvoor je held ter versterking naar het bedreigde dorp sturen en het vakje ‘maak dit je thuisdorp’ aanvinken. Na aankomst kun je de tabletten van recht aan je held geven: zoveel als mogelijk, wenselijk of nodig is. De loyaliteit kan maximaal 125% worden. Extra tip: verzamel in het begin van het spel veel tabletten van recht op de veiling. Ze kosten meestal niet veel en zijn later in het spel erg waardevol om je dorpen te behouden.
Etiquette bij overname
De etiquette binnen Travian beveelt aan om iedereen, dus ook je grootste vijanden, ervan op de hoogte te stellen dat jij een dorp hebt overgenomen, als dit een geliefde farm is. Het wordt enorm gewaardeerd als jij de aanvalletjes die zij al verstuurd hebben (vaak veel, maar met weinig troepen) nog even veilig laat doorlopen. Je geeft spelers de kans om jouw kersverse dorp zonder verliezen uit hun farmlijsten te verwijderen, alvorens je er verdediging gaat plaatsen. Doe je dit niet, dan haal je de woede en frustratie van je vijanden op je hals wegens het zeer gehate 'farmdeffen' en zullen ze er alles aan doen om je nieuwe dorp te plunderen, je troepen te vernietigen of zelfs het hele dorp of misschien wel je totale account plat te branden. Aan jou dus de keus...
Faken
Het versturen van fakes (nep-aanvallen) is een sterk hulpmiddel om je tegenstander op het verkeerde been te zetten. Aangezien het vrijwel onmogelijk is om alle dorpen tegelijk te beschermen, zal een keuze gemaakt moeten worden: waar zal de verdediger zijn versterkingen neerzetten? Voor jou als aanvaller blijft het natuurlijk ook een gok. Je kunt slechts hopen dat je tegenstander in het verkeerde dorp staat met zijn defensieve troepen, om jou op te wachten. Met een hoofddorp of aanvalsdorp worden meestal geen risico's genomen, dus bedenk goed of je daar wel een echte aanval naartoe wilt sturen. Kies dus zorgvuldig een dorp met strategische waarde en fake de rest. Faken gebeurt voor de zekerheid met minimaal 20 soldaten per aanval of golf, omdat de tegenstander anders zou kunnen zien dat er weinig troepen binnenkomen.
Verzamelplaats level
Komen er namelijk minder legereenheden dan het level van je verzamelplaats, dan zie je welk soort troepen er lopen richting je dorp. Al zie je niet hoevéél het er precies zijn van elke soort, je weet dan in ieder geval al wel dat het er weinig zijn. Minder dan 20, want dat is het maximale level van je verzamelplaats. Wil je voorkomen dat je tegenstander dit merkt en jouw plan doorzien wordt, dan stuur je dus precies 20 soldaatjes. Lopen er intussen op andere dorpen van tegenstanders ook echte aanvallen met katapulten, dan stuur je 19 goedkope soldaatjes en één katapult. Daardoor lijkt het alsof er een serieus vernietigende aanval aankomt. Het is namelijk met behulp van Gettertools of in je verzamelplaats vrij eenvoudig om, op basis van de looptijd van een aanval, te achterhalen welk soort troepen er in ieder geval meelopen. Zo kun je andere spelers flink in verwarring brengen. In ieder geval diegenen die deze tips en trucs niet kennen...
Tussen-veeg
Aangezien ervaren spelers echter deze trucjes ook kennen, is het zaak om ze te slim af te zijn. Zo kun je bijvoorbeeld
een trein sturen waarbij niet je veeg voorop loopt, maar ergens in het midden. Stuur bijvoorbeeld 8 aanvallen, waarbij de eerste nep is. Omdat de eerste aanval vaak de beruchte veeg is die alle verdediging moet vernietigen, wordt de verdediging doorgaans getimed op de volgende reeks aanvallen, om schade aan eigen verdedigende troepen te vermijden. Je zou dus kunnen overwegen om je echte veeg pas in de vijfde aanval (dus vooraan de tweede golf) mee te sturen. Ook een ‘tussen-veeg’ kan helpen: je stuurt dan wel gewoon je grootste veeg in de eerste aanval, maar bewaart enkele sterke troepen voor de tweede golf. Zo voorkom je dat al je dure katapulten stuklopen op een goed getimede verdedigingsactie.
Troepen vertragen
Voor het
faken, maar ook voor overnames en het wegschieten van dorpen, is het belangrijk dat troepen uit verschillende dorpen op een vooraf bepaald tijdstip aankomen. Vaak zal dit door de leiding van je alliantie uitgewerkt worden in een zogenoemd aanvalsplan. Er wordt veel tijd en energie gestoken in een strategie, waarbij verschillende leden hun eigen 'targets' doorkrijgen en de tijd waarop ze moeten arriveren. Sommige aanvallen zijn uren onderweg. Het is onhandig als je die midden in de nacht moet versturen om op tijd aan te komen. Maar je hebt de mogelijkheid om je troepen te vertragen of juist te versnellen. Het bouwen van een toernooiveld en de uitrusting van je held kunnen je troepen sneller laten lopen. Andersom wil je soms juist dat ze niet te vroeg aankomen. Je kunt dan je gehele leger vertragen door één langzamere soldaat mee te sturen. De snelheid van het totale leger wordt namelijk bepaald door de langzaamste soldaat. Rammen en katapulten zijn bijvoorbeeld uiterst langzaam, maar kostbaar. Door slechts één ram of katapult mee te laten lopen met je aanval, kun je ervoor zorgen dat de troepen tegelijk aankomen met de werkelijk vernietigende aanval. Je tegenstander kan dan bovendien niet zien in welke aanval de 'zware jongens' lopen.