InfoNu.nl > Hobby en Overige > Spellen > Groeien in Travian: strategische tips en trucs

Groeien in Travian: strategische tips en trucs

Groeien in Travian: strategische tips en trucs In het server-based strategische spel Travian kun je letterlijk en figuurlijk eindeloos groeien. Het wereldwijd populaire Travian wordt online gespeeld op een virtuele kaart, waar dorpen gebouwd en legers getraind worden. Wat begint met de opbouw van één klein dorpje als individuele speler, is tegen het einde van een server theoretisch mogelijk uitgegroeid tot een alliantie met 60 leden en 30 dorpen per speler. Maar om zover te komen is niet gemakkelijk. Er zijn een paar handige tips en trucs bij allerhande functies, die je vlot naar de top helpen.

Gettertools

Maak om te beginnen, zodra je gestart bent, een Gettertools-account aan. Je vindt hier alle statistieken en overzichten met betrekking tot jouw server. Daarnaast zijn er handige hulpmiddelen om aan te vallen, de reistijden van je troepen te berekenen, uit te rekenen wanneer je graanvoorraad op is en nog veel en veel meer.

Volgorde van bouwen

Om goed en stabiel te groeien is het verstandig eerst te investeren in de grondstofvelden. Alle velden naar niveau 2, daarna naar 5, dan naar 7. Op dat moment bouw je van iedere soort één veld uit naar niveau 10, zodat je het bijbehorende bonus-gebouw kunt plaatsen. Daarna kun je de rest van je veldjes naar 10 bouwen. Overigens is het voor sommige gebouwen nodig dat je eerst een ander gebouw plaatst. Probeer daarom van tevoren te bepalen wat voor soort dorp je bouwt: een aanvalsdorp met veel legers? Een grondstoffendorp met goede logistiek? Stem daar de keuze voor je gebouwen op af en houd je aan dat plan. Zo kun je de grondstoffen efficiënter gebruiken en plaats je geen onnodige gebouwen die je helemaal niet nodig blijkt te hebben.

Aanvallen markeren

Komen er tientallen aanvalsgolven binnen en zie je door de bomen het bos niet meer? Markeer dan de aanvallen die je op dat moment ziet met je eigen kleurcode. In de verzamelplaats, waar je een overzicht hebt van alle binnenkomende aanvallen, kun je rechts naast de aanval een lichtgrijs bolletje zien. Als je hierop klikt, kun je er een andere kleur aan geven. Kies bijvoorbeeld groen voor een onschuldige tegenstander of rood voor een aartsvijand. Maar je kunt de kleuren ook gebruiken om te onthouden welke aanvallen je al gezien hebt, doorgegeven hebt aan je leiding of welke andere betekenis je er ook maar aan wilt geven. Zo zie je in één oogopslag of er nieuwe aanvallen zijn bijgekomen en of je nog extra versterking moet sturen.

Overnames

Bij het overnemen van een dorp van je tegenstander zijn een paar zaken handig om rekening mee te houden. Alle gebouwen verliezen na een vijandige overname bijvoorbeeld één bouwniveau. De stam-specifieke bouwwerken, zoals vallen (Galliërs), verdwijnen uit het overgenomen dorp. Datzelfde geldt voor de muur van aarde, palissade et cetera. Het is dan ook slim om niet al te veel te slopen aan een dorp dat je op het oog hebt voor overname. Je moet het dan namelijk zelf allemaal weer gaan opbouwen. Daarmee verlies je de voorsprong die je hebt ten opzichte van een nieuw te stichten dorp. Aangezien de loyaliteit na een overname op nul staat, is het een makkelijke prooi voor andere kapers op de kust of voor een counter-overname (oorspronkelijke eigenaar verovert het terug). Houd daar dus rekening mee en zorg zo snel mogelijk voor een hoge loyaliteit.

Etiquette bij overname

Bron: Travian server 19 ingame screenshotBron: Travian server 19 ingame screenshot

Loyaliteit

Om een dorp te kunnen overnemen, moet de loyaliteit van de ‘inwoners’ verlaagd worden. Daarvoor worden leiders, onderleiders, senatoren of andere speciale troepen gebruikt. Die lopen langzaam en verlagen de loyaliteit beetje bij beetje. Wil je voorkomen dat jouw dorp in handen van de vijand valt, dan is het ten eerste belangrijk dat je direct je residentie (opnieuw) opbouwt. Een overname kan namelijk pas plaatsvinden als dit gebouw vernietigd is en je loyaliteit teruggebracht is naar nul. Daarnaast is het mogelijk om de loyaliteit weer omhoog te krijgen door middel van tabletten van recht. Je moet daarvoor je held naar het dorp sturen en het vakje ‘maak dit je thuisdorp’ aanvinken. Na aankomst kun je de tabletten van recht aan je held geven zoveel als mogelijk, wenselijk of nodig is. De loyaliteit kan maximaal 125% worden. Extra tip: verzamel in het begin van het spel veel tabletten van recht op de veiling. Ze kosten meestal niet veel en zijn later in het spel erg waardevol om je dorpen te behouden.

Faken

Het versturen van fakes (nep-aanvallen) is een sterk hulpmiddel om je tegenstander op het verkeerde been te zetten. Aangezien het vrijwel onmogelijk is om al zijn dorpen tegelijk te beschermen, zal hij een keuze moeten maken: waar zal hij zijn versterkingen neerzetten? Voor jou als aanvaller blijft het natuurlijk ook een gok. Je kunt slechts hopen dat je tegenstander in het verkeerde dorp staat met zijn defensieve troepen, om jou op te wachten. Met een hoofddorp of aanvalsdorp worden meestal geen risico's genomen, dus bedenk goed of je daar wel een echte aanval naartoe wilt sturen. Kies liever een kleiner dorp met strategische ligging en fake de rest. Faken gebeurt voor de zekerheid met minimaal 20 soldaten per aanval of golf, omdat de tegenstander anders zou kunnen zien dat er weinig troepen binnenkomen.

Verzamelplaats level

Tussen-veeg

Aangezien ervaren spelers deze trucjes echter ook kennen, is het zaak om ze te slim af te zijn. Zo kun je bijvoorbeeld een trein sturen waarbij niet je veeg voorop loopt, maar ergens in het midden. Stuur bijvoorbeeld 8 aanvallen, waarbij de eerste nep is. Omdat dit vaak de beruchte veeg is die alle verdediging moet vernietigen, wordt getimed op de volgende reeks aanvallen om schade aan eigen troepen te vermijden. Je zou dus kunnen overwegen om je echte veeg pas in de vijfde aanval (dus vooraan de tweede golf) mee te sturen. Ook een ‘tussen-veeg’ kan helpen: je stuurt dan wel gewoon je grootste veeg in de eerste aanval, maar bewaart enkele sterke troepen voor de tweede golf. Zo voorkom je dat al je dure katapulten stuklopen op een goed getimede verdedigingsactie.

Troepen vertragen

Voor het faken, maar ook voor overnames en het wegschieten van dorpen, is het belangrijk dat troepen op een vooraf bepaald tijdstip aankomen. Het bouwen van een toernooiveld en de uitrusting van je held geven je de mogelijkheid om je troepen sneller te laten lopen. Andersom wil je soms juist dat ze niet te vroeg aankomen. Je kunt dan je gehele leger vertragen door één langzamere soldaat mee te sturen. De snelheid van het totale leger wordt namelijk bepaald door de langzaamste soldaat. Rammen en katapulten zijn bijvoorbeeld uiterst langzaam, maar kostbaar. Door slechts één ram of katapult mee te laten lopen met je aanval, kun je ervoor zorgen dat de troepen tegelijk aankomen met de werkelijk vernietigende aanval. Je tegenstander kan dan bovendien niet zien in welke aanval de 'zware jongens' lopen.

Lees verder

© 2017 - 2018 Chelsea, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tutankamon23, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)
  • https://www.travian.com/nl
  • https://blog.travian.com/2017/11/travian-dummies-10-tips-farming/#more-9126
  • http://t4.answers.travian.nl/
  • Afbeelding bron 1: Travian server 19 ingame screenshot

Reageer op het artikel "Groeien in Travian: strategische tips en trucs"

Infoteur: Chelsea
Laatste update: 09-01-2018
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Spellen
Special: Travian
Schrijf mee!