InfoNu.nl > Hobby en Overige > Spellen > Travian: speciale server Fire and Sand

Travian: speciale server Fire and Sand

Travian: speciale server Fire and Sand In 2017 worden in de browser based game Travian voor het eerst twee nieuwe stammen toegevoegd aan de gebruikelijke Romeinen, Germanen en Galliërs. Samen met enkele nieuwe spelelementen verschijnen de stammen Hunnen en Egyptenaren op de speciale server Fire and Sand. Naast deze nieuw toegevoegde stammen zijn er meer verschillen. Zo is de kaart van het Oude Europa, traditioneel voor verjaardagsservers, verkleind van 801x801 naar 401x401. Ook kent de server deze keer geen eindspel en dus geen Wereldwonder (WW), zoals gebruikelijk is op zowel de reguliere als speciale servers. Normaliter eindigt een server met de bouw van een Wereldwonder. De alliantie die het eerst level 100 weet te bereiken, wint de server. Dit kan tot wel een jaar duren. De special Fire and Sand (Vuur en Zand) heeft als eerste server in de geschiedenis van Travian echter een van tevoren vastgestelde duur: 7 maanden vanaf de start in september 2017. Dat betekent dat het einde van de server ook voor de start al vaststond, namelijk in april 2018.


Bron: Wesley Fryer, Flickr (CC BY-SA-2.0)Bron: Wesley Fryer, Flickr (CC BY-SA-2.0)

Wie wint Fire and Sand?

Omdat er geen Wereldwonders bestaan op deze special van Travian, moeten allianties hun tactiek en strategie drastisch aanpassen. Het draait allemaal om het beheersen van regio’s die op de Travian kaart te vinden zijn. Aangezien de kaart veel kleiner is dan spelers gewend zijn, is het overal nogal druk bevolkt. Elkaar helpen is daardoor eenvoudiger, maar elkaar aanvallen ook. Vanaf een vastgesteld minimum aantal ‘inwoners’ in een regio, wordt deze vrijgespeeld en kunnen de verschillende allianties gaan strijden om de heerschappij: wie meer dan 50% van de bevolking bemachtigt, krijgt dagelijks overwinningspunten toegekend en kan bovendien gebruik gaan maken van de extra voordelen die elke regio biedt. Deze 'Oude krachten' hebben voordelen die vergelijkbaar zijn met de artefacten die op reguliere servers bemachtigd kunnen worden. De alliantie die op de einddatum de meeste overwinningspunten heeft behaald, wint de server.

Start van het spel: vroeg of laat?

De nieuwe opzet in deze Travian special biedt een aantal interessante mogelijkheden voor spelers die graag tactisch spelen. Maar ook voor beginnende spelers zijn binnen de Fire and Sand server aantrekkelijke opties. Fanatieke ‘game addicts’ zullen voor een reguliere server al ver voor de start hun account aangemaakt hebben en schromen niet om ‘s nachts hun bed uit te komen om direct bij het ‘openen’ van de kaart hun eerste dorp te stichten. Zo zijn zij verzekerd van een plekje dichtbij het centrum, het zogeheten grijze gebied van de Natars, een in-game-volk dat de Wereldwonderdorpen beheerst die door de spelers veroverd moeten worden. Met het ontbreken van Wereldwonders bestaat er in Fire and Sand ook geen grijs gebied. Voor de locatie is het daarom niet uitermate belangrijk dat je vroeg start. Later instappen geeft op dit vlak geen nadeel. Het is evenwel van belang dat je in de regio waar zich je eerste dorp (hoofddorp) bevindt, veel medestanders gaat zoeken. Alleen dan kan een regio beheerst worden. Wie samen met vrienden wil spelen, doet er dus - net als op reguliere servers - goed aan om van tevoren de locatie op de kaart af te spreken en het tijdstip van de start. Zo zorg je ervoor dat je eerste dorp bij elkaar in de buurt ligt. De groeiachterstand op de vroege starters doet minder ter zake, omdat alle allianties op zoek zullen gaan (en blijven) naar nieuwe leden, waardoor je ook in een later stadium nog kunt aansluiten en/of nieuwe regio’s kunt vrijspelen.

Bron: Travian server 19 ingame screenshotBron: Travian server 19 ingame screenshot

Tactiek in Fire and Sand

Spelers die Travian al wat langer kennen, weten dat er grote en fanatieke spelers zijn die geregeld terugkeren op nieuwe servers. Dat is in Fire and Sand niet anders. Vaak verenigen zij zich in allianties met min of meer dezelfde samenstelling. Toegangseisen in deze allianties zijn veelal hoog en ambitieus. Sommige allianties zijn pertinent gesloten voor ‘buitenstaanders’. Op de Fire and Sand server heeft het echter voordelen om zoveel mogelijk leden toe te laten: hoe groter de populatie van de alliantie, hoe hoger het aandeel in de regio’s. Dat vergt nieuwe inzichten en keuzes van de leiding. Waar normaliter inactieve leden ‘gekickt’ worden, zal dat nu betekenen dat een percentage van de overheersing in de betreffende regio verdwijnt. Kwaliteit is dus nog steeds belangrijker dan kwantiteit, maar groter worden weegt toch zwaar. Groeien, groeien, groeien dus! Ook de keuze voor het ‘clusteren’ is een gewichtige vraag. Waar worden de nieuwe dorpen gesticht? Welke regio’s worden ingenomen? De opzet van Fire and Sand vereist nieuwe strategieën.

Nieuwe features en stammen

Troepen doorsturen of verenigen

Een lang gekoesterde wens van sommige spelers is in Fire and Sand uitgekomen: de mogelijkheid om troepen door te sturen en te verenigen. Dit houdt in dat soldaten die vanuit jouw dorp ter ondersteuning naar een ander lid van de alliantie zijn gestuurd, van daaruit direct naar een andere speler kunnen lopen. Dus zonder eerst terug te keren naar hun thuisdorp. Dat scheelt veel tijd en biedt extra bescherming aan dorpen die onder vuur liggen. Het samenvoegen van eigen troepen kan door betaling van goud of grondstoffen, door in de verzamelplaats de optie ‘deze troepen samenvoegen’ aan te klikken in het dorp van waaruit de troepen verstuurd worden. Voordeel hiervan is dat het theoretisch mogelijk is om slechts in één dorp gebouwen te plaatsen voor het onderzoeken, trainen en opwaarderen van de troepen en ze daarna te verspreiden over de verschillende dorpen.

Bonus voor de alliantie

Leden van een alliantie kunnen grondstoffen doneren aan een gezamenlijk doel binnen hun alliantie. Dit is vergelijkbaar met spelopties in bijvoorbeeld Empire. Er is keuze uit vier doelen, waaronder het sneller trainen van troepen en hogere productie van cultuurpunten. Omdat er zeer veel grondstoffen nodig zijn voor het behalen van de extra procenten, is het raadzaam om met de leden af te spreken voor welk doel eerst wordt ‘gespaard’. Zo wordt het doel dat het meeste voordeel biedt sneller bereikt. Doneert een speler daarnaast zijn bijdragen in porties van 1.000 grondstoffen tegelijk, dan levert dat bovendien een punt op voor het volbrengen van de dagelijkse opdrachten. Daarmee kunnen dan weer persoonlijke beloningen worden verdiend.

Bron: Wbb.forum.travianBron: Wbb.forum.travian

Egyptenaren: goede verdedigers

Volgens de informatie verstrekt door Travian zelf is de nieuwe stam Egyptenaren een goede verdediger. Geschikt voor beginnende spelers, dankzij uitermate goede bouwwerken en kundige soldaten. Alhoewel de beruchte vallen van de Galliërs ontbreken, waarin vijandige soldaten gevangen kunnen worden, beschikken de Egyptenaren over een stam-gebonden gebouw waar alle andere volkeren jaloers op kunnen zijn: de Waterwerken. Hiermee worden de opbrengsten van veroverde oases verhoogd, waardoor de graanvoorraad gemakkelijk enorme legers kan onderhouden. De held van de Egyptenaren geeft maar liefst een dubbele grondstoffenproductie ten opzichte van de andere stammen. Troepen van de Egyptenaren zijn snel, kosten weinig en verdedigen goed. Hun aanvalskracht is echter beperkt. Voor het veroveren van andermans dorpen beschikken de Egyptenaren over monarchen (vgl. leiders/onderleiders), die een vrij stabiel percentage van de loyaliteit verlagen.

Hunnen: sterke aanvallers

De Hunnen is een stam die meer geschikt is voor de ervaren Travian-speler. Verdedigen is deze soldaten volkomen vreemd. Ook de geïmproviseerde muur die om het dorp gebouwd kan worden, biedt niet veel bescherming. Er zal dus strategisch gespeeld moeten worden, afschrikking lukt alleen dankzij een aanvallend leger van behoorlijke omvang. De cavalerie van de Hunnen is snel en als een held deze troepen begeleid, lopen zij nog enkele percentages harder. Voor de verdediging zal de hulp van bondgenoten ingeroepen moeten worden. Daar staat tegenover dat sneller uitgebreid kan worden, dankzij het tot nu toe onbekende Commandocentrum. Hierin kunnen, net als in het reguliere Paleis of de Residentie, kolonisten en logades (leiders) getraind worden om nieuwe dorpen te stichten of te veroveren. Net als in een Paleis is het mogelijk om vanuit dit gebouw drie uitbreidingen te doen, tegenover slechts twee vanuit een Residentie. De kosten zijn lager, maar het is niet mogelijk om met behulp van een Commandocentrum een ander dorp tot hoofddorp te benoemen. Het Commandocentrum is beschikbaar in het bouwmenu vanaf het stichten van je tweede dorp.

Toernooiveld en Handelskantoor

Naast al deze extra's en wijzigingen tenslotte, hebben het Toernooiveld (voor het sneller laten lopen van troepen) en het Handelskantoor (voor het vervoeren van meer grondstoffen tegelijk) een verdubbelde bonus. Al met al is de opzet van al deze nieuwe features en stammen, dat er nog meer actie zal plaatsvinden in Travian Fire and Sand.

Lees verder

© 2017 Chelsea, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Travian, Een Korte UitlegTravian is een zeer populaire online game dat over de hele wereld wordt gespeeld. Het is te beschrijven als een online c…
Travian aanval: uitleg van een trein makenTravian aanval: uitleg van een trein makenIn Massive Multiplayer Online Game (MMOG) Travian draait alles om krachtmeting tussen legers van de spelers. Het doel, d…
Travian, De GebouwenIn het internetspel travian draait het om het opbouwen van je eigen imperium. Hier een beschrijving van de gebouwen die…
Zandsculpturen: Van eeuwenoude ambacht tot hedendaagse kunstZandsculpturen: Van eeuwenoude ambacht tot hedendaagse kunstZandsculpturen zijn meters grote zandkastelen. Deze imposante kustwerken van zand worden gemaakt van speciaal rivierzand…
Travian voor beginners: hoe speel je dit gratis online spel?Travian voor beginners: hoe speel je dit gratis online spel?Travian is een gratis online Massive Multiplayer Online Game (MMOG) waarin je dorpen kunt bouwen, legers kunt trainen en…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tutankamon23, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)
  • https://wbb.forum.travian.com/thread/468125-travian-fire-sand/
  • https://ts19.travian.nl/
  • http://blog.travian.com/2017/08/travian-fire-and-sand-round-up/
  • Afbeelding bron 1: Wesley Fryer, Flickr (CC BY-SA-2.0)
  • Afbeelding bron 2: Travian server 19 ingame screenshot
  • Afbeelding bron 3: Wbb.forum.travian (https://wbb.forum.travian.com/attachment/42164-g45-ltr-png/)

Reageer op het artikel "Travian: speciale server Fire and Sand"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Chelsea
Gepubliceerd: 31-10-2017
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Spellen
Special: Travian
Bronnen en referenties: 7
Schrijf mee!