InfoNu.nl > Hobby en Overige > Spellen > Travian: Path to Pandora

Travian: Path to Pandora

Travian: Path to Pandora Zoals elk jaar in september is ook in 2018 een nieuwe speciale server gestart voor het browser based (Massive multiplayer online game) spel Travian. Deze kreeg de naam Path to Pandora. De Nederlandse versie werd op donderdag 20 september gelanceerd op speelwereld NL19 en duurt 200 dagen. Er werden spelelementen behouden die geïntroduceerd werden op de vorige special, Fire and Sand. Maar er zijn ook enkele belangrijke verschillen die grote impact hebben op de wijze van spelen en de tactiek. Wat is er veranderd?

Nieuwe functies aangepast

Trouwe Travian-spelers bemoeien zich graag met de inhoudelijke aanpassingen in het spel. Voor de makers is de lancering van specials een goede manier om de feedback van spelers te verwerken en nieuwe spelfuncties te introduceren en te testen. Vaak worden één of meer wijzigingen ook op de reguliere (Legend) versies van Travian doorgevoerd. Fire and Sand was daarin geen uitzondering. Met name de mogelijkheid om legereenheden uit verschillende dorpen samen te voegen en versterkingen in dorpen van andere spelers door te sturen viel in goede aarde. Toch bleek er in Fire and Sand ook het één en ander scheef te groeien: de gelijke kansen waren met het invoeren van nieuwe stammen niet meer gewaarborgd.

Voordelen stammen

Uiteraard is de keuze voor een stam bepalend voor hoe het spel gaat verlopen. Met een sterk verdedigend leger kun je nu eenmaal geen serieuze aanvallen uitvoeren en vice versa. En de prijs voor een veelzijdig leger is hoog: deze troepen kosten veel meer grondstoffen dan een gespecialiseerde soldaat. Sinds de invoering van de twee nieuwe stammen op Fire and Sand, Hunnen (aanvallers) en Egyptenaren (verdedigers), naast de drie van oudsher bestaande Galliërs (verdedigers), Germanen (aanvallers) en Romeinen (veelzijdig), kreeg elke stam een eigen extra voordeel. Een stam-specifiek gebouw of een spel-tactische voorsprong. Zo konden de Galliërs vallen zetten, de Germanen roofden meer grondstoffen uit schuilplaatsen. Maar al spelende bleken de Egyptenaren te beschikken over een té groot voordeel ten opzichte van de andere stammen: hun gebouw Waterwerken gaf een zodanige grote voorsprong in verhouding tot de kosten, dat dit in Path to Pandora is teruggedraaid. De voordelen van een Waterwerk zijn gelijk, maar de kosten voor het bouwen zijn opgeschroefd.

Stam-specifieke troepen behouden bij overname

Een heel interessante vernieuwing is verwerkt in het veroveren van andermans dorpen. Bij de overname van een vijandig dorp, maar ook bij een vriendschappelijk overname, blijft het dorp de stam-specifieke eigenschappen houden. Daardoor kunnen de spelers nu met slechts één account toch genieten van de voordelen van de andere stammen. Bovendien kunnen de bij deze stammen horende troepen getraind worden in het nieuwe dorp. De troepen van verschillende stammen kunnen echter niet worden samengevoegd.

Bondgenootschappen

Van oudsher is de spelleiding op Travian uiterst streng in het handhaven van de regels. Enkele voorschriften zijn inmiddels geautomatiseerd, zoals de hoeveelheid grondstoffen die over en weer gestuurd kunnen worden. Zo wordt getracht te voorkomen dat mensen valsspelen en enkel vrienden accounts laten maken die in dienst staan van een ander account. Ook ip-adressen worden gecontroleerd: speciale ‘multihunters’ delen een ban uit aan mensen die meerdere accounts maken. Een noviteit in Path to Pandora is dat het onmogelijk is om andere spelers te steunen met grondstoffen en troepen, als deze niet in dezelfde alliantie zitten of een bondgenootschap hebben met deze alliantie. Een bekend fenomeen is het zogeheten deffen, waarbij een externe speler in dienst staat van een grote speler binnen een machtige alliantie. Deze persoonlijke deffers steunen de grote speler met grondstoffen en troepen, in ruil voor bescherming. Met de nieuwe regels in Path tot Pandora is dit onmogelijk geworden.

Tactische wijzigingen

Al met al bevat Path to Pandora wederom spelinhoudelijke wijzigingen en aanvullingen die een aanpassing van de tactiek verlangen. Uit de statistieken blijkt dat, ondanks het teruggedraaide voordeel, de voorkeur van veel spelers uitgaat naar de Egyptenaren: 36,9% van de ruim tweeduizend geactiveerde spelers heeft voor deze stam gekozen, tegenover slechts 7,1% Hunnen (bron: NL19 statistieken, 19 oktober 2018).

Een samenvatting van de overige wijzigingen

  • Kosten alliantie bonus verlaagd
  • Grondstoffen en versterking alleen sturen naar bondgenoten
  • Statistieken server aangepast en toegankelijk voor iedereen
  • Bondgenootschappen alleen mogelijk bij volledige consensus
  • Nieuwe grafische ontwerpen voor gebouwen van alle stammen

Lees verder

© 2018 Chelsea, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tutankamon23, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)
  • https://wbb.forum.travian.com/thread/538902-travian-legends-vs-travian-path-to-pandora/
  • https://ts19.travian.nl

Reageer op het artikel "Travian: Path to Pandora"

Infoteur: Chelsea
Gepubliceerd: 19-10-2018
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Spellen
Special: Travian
Schrijf mee!