InfoNu.nl > Hobby en Overige > Spellen > Travian - zo verdien je gratis goud

Travian - zo verdien je gratis goud

Travian - zo verdien je gratis goud Wie eenmaal heeft kennisgemaakt met Massive Multiplayer Online Game (MMOG) Travian, weet hoeveel mogelijkheden dit spel heeft. Om het doel, een Wereld Wonder bouwen, te bereiken moet je over erg veel legers en grondstoffen beschikken. Regelmatig vragen spelers zich af of zij wel kunnen meedraaien met de top, als zij niet bereid zijn echt geld uit te geven. Want hoewel de gratis features eindeloos zijn en je hiermee precies dezelfde mogelijkheden hebt als spelers die met geld spelen, heeft het gebruik van goud in Travian zeker wel grote voordelen. En goud kost geld. Hoe omzeil je dit?

Discussie rondom Travian goud

Goud is een soort virtueel betaalmiddel in Travian. In tegenstelling tot zilver, ook een betaalmiddel, kun je goud kopen met echt geld. En met goud kun je heel handige spel opties betalen, die je snel hogerop kunnen helpen. Er zijn spelers die uit principiële overwegingen zonder goud spelen. Op het algemene forum van Travian kun je geregeld discussies lezen over het gebruik van goud en de vraag of goud het spel 'verziekt'. Maar met handig spel en veel geduld kun je heel goed genieten van de voordelen die goud biedt, zonder dat het je één eurocent kost. Deze tips zijn bruikbaar voor alle reguliere servers (2016) van Travian. De classic en speed servers worden hierin buiten beschouwing gelaten.

Opbouw van je dorpen

In de wereld van Travian draait alles om het opbouwen van dorpen en legers. Deze legers kunnen de speler niet alleen helpen bij het roven van grondstoffen, maar zijn ook belangrijk voor het eindspel. In het eindspel bouwen allianties een zogeheten wereldwonder. Een enorm gebouw, waarvoor heel veel grondstoffen nodig zijn. Om het gebouw af te krijgen, moet het beschermd worden. Wie het eerst een wereldwonder heeft gebouwd tot een bepaald niveau, wint de server. Tegenstanders (die zelf willen winnen) zullen er dus alles aan doen om het gebouw te vernietigen. Zowel voor de vernietiging als voor de bescherming zijn heel erg veel troepen nodig. Sterke troepen. En voor de bouw zijn grondstoffen nodig. Zoveel, dat het onmogelijk is om dit alleen te doen. Die grondstoffen moeten gebracht worden door andere spelers, die daarvoor markthandelaren nodig hebben. Het is dus belangrijk om zowel grondstofvelden en gebouwen als legers zo snel mogelijk op te bouwen en zo sterk mogelijk te maken. En hier komen goud en zilver goed bij van pas.

Zilver voor de veiling

Elke speler heeft een zogenaamde held. Deze kan legers aanvoeren, maar ook zelfstandig op pad om dieren te vangen of te doden of om op avontuur te gaan. Op avontuur kan de held allerlei attributen vinden. Zalf, om sneller te genezen bijvoorbeeld. Maar ook wapens, waarmee je held en de troepen sterker worden. Als je held dood is, wek je hem tot leven met een magische emmer. Koop een kunstwerk als je meer cultuurpunten nodig hebt voor het stichten van een volgend dorp. Er zijn veel voorwerpen die je een voorsprong kunnen geven in het spel. Heb je iets dubbel, of niet meer nodig, dan kun je het te koop aanbieden op de veiling. Iedereen kan er dan op bieden en je wordt betaald met zilver. Dit zilver kun je gebruiken om zelf iets te kopen op de veiling, maar je kunt het ook inwisselen voor goud. Andersom is ook mogelijk: met goud kun je zilver 'kopen'.

Goud om opties te kopen

Met goud kun je geen voorwerpen kopen. Je kunt het gebruiken om je grondstoffenproductie te verhogen met een bepaald percentage, of om gebouwen die nog uren in de steigers staan direct klaar te zetten. Met goud betaal je de bouwmeester, die zorgt dat er automatisch gebouwd wordt zodra er genoeg grondstoffen zijn of zodra een lopende bouwopdracht is afgerond. Maar er zijn nog twee heel nuttige opties die betaald worden met goud: het plus-account en de goudclub. Een plus-account koop je voor een week. Je kunt dan twee bouwopdrachten tegelijk geven, je berichten archiveren, je ziet aanvallen in andere dorpen aankomen en je markthandelaren kunnen automatisch twee keer de opgegeven route lopen. De toegang tot de goudclub koop je eenmalig en is de hele server geldig. Je kunt je troepen in je hoofddorp automatisch laten vluchten als je wordt aangevallen, je kunt automatische handelsroutes instellen, een farmlijst maken en nog veel meer.

Verdien gratis goud!

Er zijn verschillende manieren om aan (veel) gratis goud te komen, dus zonder daar echt geld aan uit te geven. Je kunt na het aanmaken van een account al je vrienden via mail uitnodigen om ook Travian te gaan spelen. Zodra zij hun tweede dorp stichten, ontvang je 50 goud als beloning. Ook met het voltooien van opdrachten van je adviseur kun je goud verdienen. Maar het snelst verdien je goud door zilver in te wisselen. En zilver krijg je door jezelf te beheersen en wat geduld te hebben. Zodra je tien avonturen met je held hebt voltooid, mag je deelnemen aan de veiling. Wat is nu de truc? Ga je niet te buiten aan het kopen van handige attributen.

De gouden tip: heb geduld!

Vooral aan het begin van een server zijn alle voorwerpen geliefd in de Travian-wereld en wordt er heel veel zilver geboden op spulletjes die later in het spel hun waarde verliezen. Sommige items blijven veel zilver opbrengen, maar als je in het begin van het spel alles wat je held op avontuur vindt meteen verkoopt op de veiling, zul je zien dat je binnen afzienbare tijd zoveel zilver hebt verzameld dat je goudclub kunt kopen voor de hele server en zelfs nog voldoende overhoudt om je grondstoffenproductie op te pompen en een paar keer plus-account te kopen. Blijf je nu de hele server goed opletten welke voorwerpen geliefd zijn en veel opbrengen op veiling, dan kun je het plus-account eindeloos blijven verlengen. Maak altijd een afweging wat je het meeste voordeel oplevert: zelf gebruiken of verkopen? Zo kun je meespelen met de top, zonder dat het je euro´s kost.

Zuinig met zilver

Voor de dagelijkse beloningen die je kunt ontvangen door het uitvoeren van opdrachten, heb je ook zilver nodig. Je 'moet' een veiling winnen om het maximale aantal punten te behalen. Ook hiermee is het zaak om geduld te hebben. Probeer niet vanaf het begin van een server die punten allemaal binnen te slepen. Het kost meer dan het je oplevert. Als je een tweede dorp hebt gesticht, wordt het al iets makkelijker. Spulletjes waarop je vooral in een vroeg stadium goed op kunt bieden, zijn tabletten van recht. Deze zijn nog niet erg gewild, maar later in het spel zullen alle grote spelers proberen dorpen van anderen te veroveren. Als jij een dikke voorraad tabletten van recht hebt, maak je het ze een stuk lastiger om dat te doen. Twee vliegen in één klap.

Lees verder

© 2016 - 2018 Chelsea, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Travian - zo verdien je gratis goud"

Infoteur: Chelsea
Laatste update: 19-11-2017
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Spellen
Special: Travian
Schrijf mee!