InfoNu.nl > Hobby en Overige > Spellen > Travian voor beginners: hoe speel je dit gratis online spel?

Travian voor beginners: hoe speel je dit gratis online spel?

Travian voor beginners: hoe speel je dit gratis online spel? Travian is een gratis online Massive Multiplayer Online Game (MMOG) waarin je dorpen kunt bouwen, legers kunt trainen en kunt samenwerken met vrienden. Het uiteindelijke doel is om een Wereld Wonder te bouwen, een imposant gebouw dat veel grondstoffen kost. Wie het eerst een Wereld Wonder tot niveau 100 weet te bouwen, wint het spel. Het spel kan zowel rustig en gestaag gespeeld worden als agressief en serieus. Omdat beginnende en gevorderde spelers samen op één 'wereld' spelen, de zogeheten server, loop je als nieuwkomer de kans onder de voet gelopen te worden voordat je goed en wel begrijpt hoe het spel in elkaar zit en wat je er allemaal mee kunt doen. Daarom kan een beginnershandleiding je op weg helpen naar een succesvolle Travian-'loopbaan'. Travian begint met het aanmaken van een spelersaccount op de Travian-site. Deze handleiding leidt je stap voor stap door het proces geeft je tips om beslagen ten ijs te komen. Lees deze tips vóór je begint, dan zul je langer plezier hebben van je dorp(en) in je nieuwe wereld. Omdat features en spelregels door de jaren heen kunnen veranderen, is deze handleiding beperkt tot algemene tips en richtlijnen die op elke server (versie 2016) van toepassing zijn.

Voor jong en oud

Dit is een spel voor jong en oud, populair bij kinderen én volwassenen. Maar vergis je niet: denk je als volwassene de kinderen de baas te zijn, dan kom je van een koude kermis thuis. Iedereen heeft gelijke kansen. En hoewel je geld kunt uitgeven aan extra opties, is Travian ook heel goed aan de top te spelen door slim gebruik te maken van alle gratis features. Waarschuwing: dit spel kan bijzonder verslavend zijn! En eenmaal verslaafd, zal het in de eindfase veel tijd vergen. Nog steeds enthousiast? Leer dan stap voor stap hoe je Travian het beste als beginner kunt spelen. Eenmaal van start gegaan, kun je daarna leren hoe jij een gevreesde tegenstander of juist een gewaardeerde compagnon wordt.

De start

Er starten geregeld nieuwe servers, zeg maar werelden, op Travian. Op de site kun je je registreren en daar zie je meteen hoe lang een server al bezig is. Een server duurt maar liefst 9 tot 11 maanden. In die tijd is het zaak om je dorpen op te bouwen en veel troepen te trainen. Maar hoe doe je dat zonder meteen letterlijk van de kaart geveegd te worden? De eerste tip voor beginnende Travian-spelers is: start niet meteen de eerste dag op een nieuwe server. Je hebt dan bij aanvang weliswaar een kleine achterstand in het bouwen van je dorpen, maar het grote voordeel is dat je niet te dicht bij de grote fanatiekelingen ligt. Op de kaart is namelijk een centraal grijs deel (zogeheten Natars gebied), waar straks het eindspel zal plaatsvinden. Hoe sneller je start op een nieuwe server, hoe dichter je eerste dorp bij dat grijze gebied ligt. Doorgewinterde spelers zullen zelfs extra vroeg opstaan om direct bij het openen van de server hun dorp te stichten. Je wilt niet meteen in de vuurlinie zitten als je nog geen ervaring hebt, dus start een dagje later. Of twee. Nog later kan ook, je kunt op elk moment deelnemen. Maar dan is je achterstand wellicht te groot om nog echt te kunnen meedoen.

Keuzes maken

Als je je registreert op een server, moet je meteen een aantal keuzes maken die bepalend zijn voor je latere strategie.

Naam

Het begint met een accountnaam en een wachtwoord. Dit kun je later niet meer wijzigen, dus bedenk meteen hoe je jezelf wilt profileren. Ben je een Bambi? Of een Wolf? Denk daarover na. Na registratie ontvang je een activeringscode in je mailbox. Klik op de activeringslink en je wordt direct naar de server gestuurd.

Stam

Dan wordt je als eerste gevraagd te kiezen welke stam je wilt zijn. Galliërs, Romeinen of Germanen. De Germanen hebben goedkope aanvalssoldaten, maar zijn niet heel goed in verdedigen. Als beginner laat je die dus voor wat ze zijn. De Romeinen zijn veelzijdig, maar de troepen zijn erg duur. Die laat je voor nu ook liever links liggen. Kies liefst voor de Galliërs. Deze kunnen vallen bouwen waarin aanvallers opgesloten worden, zonder schade aan je dorp of troepen. Bovendien kunnen ze veel grondstoffen verbergen (nodig voor opbouw van dorpen en legers) in hun schuilplaatsen, waar ze veilig zijn tegen roofpartijen van je buren.

Locatie

Heb je een stam gekozen, dan is het tijd om een locatie op de kaart te kiezen. Linksboven (NW), rechtsboven (NO), linksonder (ZW) of rechtsonder (ZO). Welke plek je kiest, is op dit moment onbelangrijk. Echter, wanneer je samen met vrienden wilt spelen en tegelijkertijd begint, moet je wel afspreken welke locatie je gaat kiezen. Ook het tijdstip waarop je gaat registreren is belangrijk om samen af te spreken. Zo zorg je ervoor dat jullie eerste dorp, je zogeheten hoofddorp, dicht bij elkaar ligt. Dat maakt het spel aanzienlijk makkelijker, je kunt elkaar dan goed helpen. Zijn al deze keuzes gemaakt, dan start het spel. Je krijgt een "adviseur" die je opdrachten geeft en je wegwijs maakt in het spel. Dit zijn alleen basisbenodigdheden en hebben niets met tactiek te maken. De opdrachten zijn wel heel nuttig, als je ze uitvoert leer je veel facetten van het spel kennen én je ontvangt voor iedere afgeronde opdracht een beloning die je zeer goed van pas zal komen. Ook zul je een bericht van spelsupport ontvangen in je Travian mailbox, met extra tips voor een succesvolle speelronde.

Beginnersbescherming

In je informatie-box zie je hoe lang je nog beginnersbescherming geniet. In die periode kun je niet aangevallen worden en kun je zelf ook niemand aanvallen. Dit duurt een aantal dagen. Maak goed gebruik van deze veilige tijd om ervoor te zorgen dat je straks geen makkelijk slachtoffer bent voor kwaadwillende buren:
  • Bouw een schuilplaats, zodat je grondstoffen niet geroofd kunnen worden.
  • Train liever nog geen troepen. Het kost veel grondstoffen en het duurt lang voordat je een leger hebt dat de buren afschrikt. Speel je met vrienden, spreek dan af dat jullie alle troepen in één dorp verzamelen, totdat ieders leger groot genoeg is om aanvallers buiten de deur te houden.
  • Wat je ook nodig hebt, is een stadsmuur. Bij de Galliërs heet dit de palissade. Deze beschermt je dorp. Hoe hoger de muur, hoe moeilijker het voor je tegenstanders is om schade aan je gebouwen en troepen aan te brengen.
  • Intussen zorg je dat je grondstoffenproductie toeneemt. Grondstoffen zijn de basis voor het spel. Je hebt ze nodig om te bouwen en om legers te trainen. Het is verleidelijk om veel gebouwen neer te zetten in je dorp, maar het loont om eerst te investeren in je grondstofvelden.

Alliantie

Het is mogelijk om Travian te spelen zonder je aan te sluiten bij een alliantie. Maar slim en/of makkelijk is dat niet. Speel je met vrienden, richt dan samen een alliantie op. Je kunt je altijd later nog aansluiten bij een andere, grotere alliantie. Op de kaart zoeken andere spelers naar slachtoffers om grondstoffen weg te roven. Dat wordt in Travian "farmen" genoemd. Jouw zuurverdiende grondstoffen helpen hen verder, vooral om veel troepen te trainen. De troepen 'eten' graan en dit is dan ook een gewilde grondstof waarvan iedereen veel nodig heeft. Zien spelers op de kaart dat jij geen alliantie hebt die jou kan helpen met verdedigen, dan zullen ze proberen jouw graan te stelen. Heb je veel graan in je dorp, dan blijven ze terugkomen. Dat lijkt niet zo erg, je hebt immers genoeg. Maar als je eenmaal op een zogeheten farm-lijst staat, zul je in de toekomst nooit rustig je dorpen kunnen opbouwen en is er heel wat voor nodig om de farmers buiten de deur te houden. Een alliantie, hoe klein ook, zal je in ieder geval beschermen tegen de luie aanvaller, die relatief moeiteloos grondstoffen wil komen halen. Later, als je echt een gevorderde speler bent geworden, zal een alliantie nog veel meer voordelen bieden. Sluit je dus zo snel mogelijk aan bij een bestaande alliantie of richt er zelf één op. Hoe je dat doet, wordt je allemaal uitgelegd in het spel.

Schuilplaatsen

Zoals gezegd is een schuilplaats een handig hulpmiddel voor beginnende spelers. Als je rustig wilt spelen en het spel wilt verkennen zonder je fanatiek in de strijd te storten, zorg er dan voor dat je:
  • geen kleine plukjes troepen in je dorpen hebt staan. Dit nodigt alleen maar uit om aanvalspunten te verdienen ten koste van jouw dure soldaatjes.
  • meer grondstoffen kunt verbergen in je schuilplaatsen, dan er in je pakhuis en graansilo passen. Zo valt er nooit iets te halen in jouw dorp, zelfs als je een poosje niet online bent geweest.

Kijk bij voorkeur wel dagelijks even in je dorp, klik een gebouwtje of grondstofveldje aan. Er is namelijk een handige site waarvan spelers gebruikmaken om te zien of je een actieve speler bent of niet. Ben je dat niet (dat is te zien doordat je niets gebouwd hebt en dus niet gegroeid bent) dan is je dorp ofwel gemakkelijk over te nemen door de vijand, ofwel wordt het met katapulten en rammen bestookt zodat het plekje op de kaart weer vrij is om een nieuw dorp te stichten. Heb je veel bouwplekjes in je dorp gebruikt voor schuilplaatsen en kom je later in het spel ruimte tekort? Geen nood, je kunt gebouwen die je niet meer nodig hebt altijd weer afbreken, zodra je hoofdgebouw level 10 heeft bereikt.

Paleis of residentie

Een paleis of residentie heb je nodig om, later, een tweede dorp te kunnen stichten. Tegen het einde van de server kun je wel 30 of meer dorpen hebben! Er is een belangrijk verschil tussen een paleis en een residentie: je kunt in maar één dorp een paleis hebben en dit is in je hoofddorp. Andersom: je eerste dorp is automatisch je hoofddorp. Als je een tweede of volgend dorp tot hoofddorp wilt benoemen, zal je daar eerst een paleis moeten bouwen. Dat kan dus alleen als je in je eerste dorp nog geen paleis hebt gebouwd. Heb je dat wel, dan zul je dat moeten afbreken. Veranderen van hoofddorp kan om een aantal redenen zinvol zijn. Een hoofddorp kan niet door andere spelers worden overgenomen. Gewilde dorpen zijn die waar veel graanveldjes zijn (om de hongerige troepen te onderhouden). Vaak maken spelers van zulke dorpen, eenmaal in hun bezit, hun hoofddorp. Verder kunnen in een hoofddorp grondstoffenveldjes verder uitgebouwd worden en is het mogelijk om er een steenhouwerij neer te zetten, die je gebouwen extra sterk maakt.

Er zijn onbeschrijfelijk veel tips die je kunnen helpen om Travian handig en leuk te spelen. Teveel om op te noemen. Maar met deze beginnershandleiding kun je in ieder geval relatief rustig van start gaan en de belangrijkste facetten van het spel gaan ontdekken. Als je eenmaal op weg bent, kun je nog van alles leren over aanval en verdediging, het eindspel en de tactische kanten van het spel.

Lees verder

© 2016 - 2018 Chelsea, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Travian, Een Korte UitlegTravian is een zeer populaire online game dat over de hele wereld wordt gespeeld. Het is te beschrijven als een online c…
Travian - zo verdien je gratis goudTravian - zo verdien je gratis goudWie eenmaal heeft kennisgemaakt met Massive Multiplayer Online Game (MMOG) Travian, weet hoeveel mogelijkheden dit spel…
Travian aanval: uitleg van een trein makenTravian aanval: uitleg van een trein makenIn Massive Multiplayer Online Game (MMOG) Travian draait alles om krachtmeting tussen legers van de spelers. Het doel, d…
Travian: Overzicht Gallische, Germaanse en Romeinse troepenTravian is een online game, waar je kunt kiezen uit de Romeinen, de Germanen en de Galliërs. Een uitvoerige beschrijving…
Travian, De GebouwenIn het internetspel travian draait het om het opbouwen van je eigen imperium. Hier een beschrijving van de gebouwen die…

Reageer op het artikel "Travian voor beginners: hoe speel je dit gratis online spel?"

Infoteur: Chelsea
Laatste update: 19-11-2017
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Spellen
Special: Travian
Schrijf mee!