InfoNu.nl > Hobby en Overige > Spellen > Een leuk kaartspel: Oorlogje

Een leuk kaartspel: Oorlogje

Een leuk kaartspel: Oorlogje Oorlogje is een kaartspel waarbij je geluk nodig hebt. Het is een kansspel dat over de hele wereld gespeeld wordt. Het kaartspel wordt vooral met twee personen gespeeld, maar het kan ook met meer. Wanneer een speler alle kaarten bezit, heeft hij/zij gewonnen. Kaarten winnen doe je door slagen te winnen.

Oorlogje

Aantal deelnemers

Oorlogje wordt vooral met twee spelers gespeeld en met een maximum van vier spelers. Bij een groter aantal spelers moet er een tweede kaartspel gebruikt worden.

Doel van het spel

Het doel van het spel is om alle kaarten in handen te krijgen. Dit doe je door slagen te winnen. Als je alle kaarten in handen hebt, heb je gewonnen.

Rangschikking van de kaarten

Er wordt gespeeld met een compleet kaartspel van 52 kaarten (eventueel meerdere kaartspelen). De volgorde van de kaarten is heel belangrijk. De hoogste kaart is de Aas, daarna de Heer, Vrouw, Boer, 10, 9, enz. en de twee is de laagste kaart. De Aas verslaat dus alle kaarten en de 2 verliest van alle kaarten. De kleur van de kaart maakt in dit spel niet uit.

Het spel

Delen van de kaarten

Aan het begin van het spel worden de kaarten geschud door de deler. Als de kaarten geschud zijn, wordt ervoor gezorgd dat iedereen evenveel kaarten krijt:
  • Iedereen krijgt 26 kaarten als er gespeeld wordt met 2 personen.

Belangrijk: de spelers mogen hun kaarten niet bekijken.

De slag

De speler links van de deler mag beginnen en hij/zij legt zijn bovenste kaart open. Hierna leggen ook de andere spelers hun bovenste kaart open. De speler die de hoogste kaart heeft, wint de slag. Deze speler krijgt alle gespeelde kaarten en stopt ze onderaan de stapel. De winnaar opent een nieuwe slag door zijn bovenste kaart open op tafel te leggen.

Slag bij twee of meer dezelfde kaarten

Als twee of meer spelers dezelfde kaart (in rangschikking) opleggen, vindt er een battle plaats. Alle spelers die deelnemen aan de battle zijn de spelers die dezelfde kaart hadden opgelegd. In de battle leggen de spelers nog twee kaarten neer: de eerste kaart gesloten en de tweede kaart er open bovenop. De winnaar van de battle is de speler die de hoogste kaart heeft met de laatst gespeelde kaart. De winnaar krijgt alle gespeelde kaarten, inclusief de gesloten kaart.

Einde van het spel

Het spel gaat door totdat een van de spelers alle kaarten in handen heeft.

Varianten

Er bestaan verschillende varianten van Oorlogje:

Jokers

De Jokers kunnen worden toegevoegd aan het spel, deze kaart is dan de hoogste kaart van het spel, ook hoger dan de Aas.

Roemeense wijze

Als er op de Roemeense wijze gespeeld wordt wordt het aantal kaarten in de battle bepaald door het cijfer van de kaarten die de oorlog begonnen zijn (plaatjes hebben het cijfer 10 en de Aas 11). Als in de eerste ronde de hoogste kaart een 7 was, moeten de speler die deelnemen aan de battle zes kaarten gesloten op tafel leggen en de zevende kaart wordt open gelegd. De winnaar van de battle krijgt wederom alle kaarten. Als er met meer dan twee spelers gespeeld wordt, is het handig om bij het spelen van deze variant twee kaartspelen te gebruiken.

Onverslaanbare kaart

Aan het begin van het spel kan ook een onverslaanbare kaart worden gekozen, bijvoorbeeld de Harten 10. Deze kaart verslaat dan alle kaarten.

Lees verder

© 2017 Lhcrf, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het kaartspel pesten: kaarten, regels en variantenHet kaartspel pesten: kaarten, regels en variantenHet merendeel van de Nederlanders heeft wel eens een potje 'pesten' gespeeld. En nee, we hebben het hier niet over treit…
De Tarot (het Rider Waite kaartspel)Al eeuwenlang spreekt het kaartspel met de Tarotkaarten tot de verbeelding. De verschillende kaartensets (dit artikel he…
Take 5! Een vlot kaartspel met een heleboel koeienkoppenTake 5! is een leuk en makkelijk te leren kaartspel, waarbij je zo min mogelijk koeienkoppen wilt verzamelen. Met eenvou…
Variant op het razendsnelle hilarische kaartspel MeppenVariant op het razendsnelle hilarische kaartspel MeppenDit kaartspel draait om reactievermogen en is een variant op het kaartspel Meppen. Het spel is simpel, werkt op de lachs…
Hoe speel je het kaartspel Trombon?In Roemenië wordt dit kaartspel in kroegen gespeeld. Het doel is zo snel mogelijk je kaarten kwijt te raken. Om dit te d…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Een leuk kaartspel: Oorlogje"

Infoteur: Lhcrf
Laatste update: 11-08-2017
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Spellen
Schrijf mee!