InfoNu.nl > Hobby en Overige > Spellen > Legpuzzel: de “Wasgij?” Puzzel

Legpuzzel: de “Wasgij?” Puzzel

Wanneer de wintermaanden er weer aan zitten te komen, halen veel mensen een legpuzzel uit de kast. Velen vinden het namelijk heerlijk om tijdens de donkere, koude en natte dagen zich binnen te vermaken met een legpuzzel. Er zijn heel veel soorten puzzels, maar als je voor een echte uitdaging wilt gaan, is een Wasgij puzzel de ideale puzzel om te maken. Maar wat is een Wasgij puzzel nou precies? Bij een gewone legpuzzel, is het de bedoeling dat je de afbeelding die op de doos staat afgebeeld, namaakt. Bij een Wasgij puzzel is dit anders. Op de doos van een Wasgij puzzel staat wel een tekening afgebeeld, maar deze moet je niet namaken. Op de doos staan wel 4 aanwijzingen die je een beetje op weg helpen bij het maken van de puzzel. Je weet dus niet wat je gaat puzzelen en dat is wat de Wasgij puzzels zo uitdagend maakt.

Series

Er zijn veel verschillende Wasgij puzzels te vinden. Deze puzzels zijn onderverdeeld in drie series: de Original Wasgij puzzels, de Mysterie Wasgij puzzels en de Destiny Wasgij puzzels. Wat het verschil is tussen deze series, wordt hier verder toegelicht.

Original Wasgij

Op het plaatje van de doos van een Original Wasgij puzzel staan mensen afgebeeld die ergens naar kijken. Vaak zie je mensen verschillende emoties: verschrikt, lachend, boos, bang enz. Wat jij moet puzzelen, is dat wat de mensen die op de doos staan afgebeeld, zien.

Mysterie Wasgij

Op het plaatje van de doos van een Mysterie Wasgij puzzel, staat een mysterie afgebeeld. Hetgeen wat jij moet puzzelen, is de afloop van het mysterie. Deze serie Wasgij puzzels heeft ook een aantal puzzels met een kerstthema.

Destiny Wasgij

Op het plaatje van de doos van een Original Wasgij puzzel staan wederom ook mensen afgebeeld, maar nu is het niet de bedoeling dat je puzzelt wat deze mensen zien. Een Destiny Wasgij puzzel gaat terug in de tijd. Zo kan het plaatje bijvoorbeeld een tafereel uit 1980 uitbeelden. Hetgeen wat jij moet puzzelen, is het “nu” van de afbeelding.

Ook zijn Wasgij puzzels in verschillende formaten verkrijgbaar. Zo heb je natuurlijk puzzels van 1000 stukjes en puzzels van 500 stukjes, maar ook mini Wasgij puzzels van 54 stukjes

Tips bij het puzzelen

Omdat je niet weet wat je gaat puzzelen, kan het aardig lastig zijn om een goed begin te maken. Hier staan een aantal tips om je op weg te helpen:
  • Begin altijd met het puzzelen van de rand! Bij een Wasgij puzzel kan dit lastig zijn, omdat het bij sommige puzzels onduidelijk is wat de bovenkant en wat de onderkant moet zijn. Zorg er daarom dus voor dat je genoeg ruimte hebt om de puzzel te draaien als het nodig is.
  • Sorteren! Door kleuren en patronen te sorteren, kun je later vaak heel stukken in elkaar puzzelen. Wasgij puzzels bevatten vaak ook veel gezichten. Daarom is het ook handig om alle gezichten apart te leggen. Het is ook altijd handig om een paar bakjes te hebben om de gesorteerde puzzelstukjes in te leggen. Zo raak je minder snel puzzelstukjes kwijt.
  • Maak gebruik van de hints! Door de hints op de doos te lezen, kom je vaak al wat meer te weten over de puzzel.
  • Kijk goed naar het plaatje op de doos! Ook al moet je niet puzzelen wat het plaatje op de doos afbeeldt, toch is het handig om goed naar het plaatje te kijken. Vaak wordt er namelijk al veel vrijgegeven. Kijk goed naar verschillende kleuren en patronen van voorwerpen en kleding van mensen. In de puzzel komen deze patronen en voorwerpen – al dan niet in een andere vorm – terug.
  • Gebruik een kaasschaaf of bakspatel! Als je vaak naast de puzzel verschillende stukken in elkaar puzzelt, kan het soms lastig zijn om het gepuzzelde stuk in zijn geheel in de puzzel te krijgen wanneer je daar een plekje voor gevonden hebt. Zeker bij een wat groter gepuzzeld stuk, vallen er al gauw stukjes af wanneer je het stuk naar de puzzel verplaatst. Als je het gepuzzelde stuk op een kaasschaaf of bakspatel schuift, is het makkelijker om het stuk naar de puzzel te verplaatsen.

Tot slot

Het maken van een Wasgij puzzel lijkt misschien moeilijk, maar dat hoeft het echt niet te zijn. Je zult merken, dat zodra je een beetje op dreef bent, het steeds leuker wordt om de puzzel af te maken. En kijk uit, want voor je het weet, ben je verslaafd!
Gerelateerde artikelen
Maak je eigen legpuzzelMaak je eigen legpuzzelKinderen, maar ook volwassenen, vinden het erg gezellig om samen spelletjes te spelen. En gelukkig is er volop keus in g…
Legpuzzels, een feest voor de geest!Legpuzzels, een feest voor de geest!Legpuzzels zijn een ideaal tijdverdrijf en nog steeds een origineel cadeau voor jong en oud. Wie een legpuzzel maakt, zi…
Cadeau-ideeën voor kinderen van elf tot achttien jaarCadeau-ideeën voor kinderen van elf tot achttien jaarCadeaus bedenken voor kinderen in de leeftijdscategorie elf tot achttien jaar is vaak moeilijk, omdat de interesses van…
Corporaties en de industriële revolutie, goed of slecht?Honderdvijftig jaar geleden was de bedrijfscorporatie nog een relatief kleine en onbeduidende instelling. Vandaag de dag…
Japanse puzzels - Sudoku en KakuroJapanse puzzels - Sudoku en KakuroWie kent ze niet? De Japanse puzzels zijn sinds vorig jaar aan een bijzondere opmars begonnen in Nederland. Met voorbeel…

Reageer op het artikel "Legpuzzel: de “Wasgij?” Puzzel"

Infoteur: Mirjamsel
Gepubliceerd: 05-12-2011
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Spellen
Schrijf mee!