InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Maak je eigen legpuzzel

Maak je eigen legpuzzel

Maak je eigen legpuzzel Kinderen, maar ook volwassenen, vinden het erg gezellig om samen spelletjes te spelen. En gelukkig is er volop keus in gezelschapsspelletjes. Spelletjes in de winkel kunnen echter stevig geprijsd zijn. Maar spelletjes kun je ook heel goed zelf maken. Dat is veel goedkoper, en ook véél leuker! Hoe pak je het aan om je eigen legpuzzel te maken?

Wat is een legpuzzel?

Stukjes legpuzzelStukjes legpuzzel
Een legpuzzel is in wezen niets meer dan een afbeelding, die in stukjes is geknipt of gesneden. De bedoeling is dan, dat de speler de afbeelding weer helemaal in orde maakt, door de juiste stukjes op de juiste plaats te leggen. Legpuzzels zijn er in soorten en maten, met heel weinig of juist heel veel stukjes. Voor jonge kinderen heb je puzzels met weinig maar wel grotere stukjes. De gevorderde puzzelaar gaat de uitdaging aan met puzzels van meer dan duizend of tweeduizend stukjes. Je hebt zelfs 3D-puzzels, die het platte vlak ontstijgen.

Puzzel zelf maken

Een legpuzzel in het platte vlak is heel eenvoudig zelf te maken. Je hebt nodig:
  • Een afbeelding op groot formaat, liefst A3.
  • Stevig karton, dat je nog net zonder problemen kunt knippen of snijden
  • Lijm
  • Schaar of snijapparaat

Voor gevorderden: je kunt je legpuzzel ook van hout maken. In dat geval heb je nodig:
  • Dun triplex
  • Lijm
  • Figuurzaag

De afbeelding

Kies een leuke afbeelding. Dat kan een foto zijn, bijvoorbeeld een mooi landschap, een leuk portret of een grappige gebeurtenis. Je kunt ook een tekening gebruiken van een stripfiguur, of een tekening die je zelf hebt gemaakt. Je kunt zelfs een tekst gebruiken. De mogelijkheden zijn eindeloos, laat je fantasie maar gaan!

Opplakken

De afbeelding plak je heel voorzichtig en heel precies op het karton. Het is niet voldoende de afbeelding met enkele puntjes vast te zetten: er moet echt overal lijm zitten, zodat elk stukje afbeelding ook echt aan de ondergrond vast komt te zitten. Als je dat niet doet, zouden stukjes afbeelding los komen te zitten als je gaat uitknippen, snijden of zagen. Zorg dat er geen luchtbellen onder de afbeelding zitten. Wil je een tekening gebruiken, dan kun je ook rechtstreeks op het karton tekenen.

Vernis

Na het lijmen kun je eventueel een dun laagje vernis aanbrengen. Je hebt hier speciale spuitbussen voor. Lees goed wat er voor veiligheidsberichten op de spuitbus staan. Breng de vernis niet te dik aan. Je enige bedoeling is, de legpuzzel te beschermen tegen vieze vingertjes én van een spannend glanslaagje te voorzien. Bij een te dikke vernislaag raakt je afbeelding doorweekt en wordt er niet mooier op.

Knippen, snijden, zagen

Als alles is gedroogd, kun je aan het knippen beginnen. Bij dikker karton kun je het snijapparaat gebruiken, maar het nadeel daarvan is, dat je alleen maar rechte lijnen krijgt. Een legpuzzel wordt spannender, als er onverwachte lijnen in zitten. Gebruik je fantasie! Werk je met hout, dan kun je gemakkelijker spannende, gebogen lijnen uitzagen – het duurt wel wat langer voor je puzzel klaar is.

Klaar?

Als je legpuzzel helemaal is uitgeknipt of uitgezaagd, is je puzzel klaar. Om het helemaal mooi te maken, kun je nog van karton een doosje maken, waar alles in past. Je zou een kleiner exemplaar van je afbeelding op kunnen plakken en op de zijkant zet je hoeveel stukjes de puzzel bevat. En nu: spelen maar!

Alternatieven voor de puzzelaar

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Maak je eigen legpuzzel"

Infoteur: Hansvg
Laatste update: 11-03-2019
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Special: Spelletjes
Schrijf mee!