InfoNu.nl > Hobby en Overige > Spellen > Kolonisten van Catan, varianten

Kolonisten van Catan, varianten

Kolonisten van Catan, varianten Kolonisten van Catan is misschien wel het populairste spel van de afgelopen paar jaar. Het bordspel bevat een kleine dosis strategie gecombineerd met een degelijke hoeveelheid geluk een combinatie die veel mensen aanspreekt. Hieronder vind je een aantal interesante varianten voor Kolonisten van Catan, om nog meer plezier uit dit geweldige bordspel te kunnen halen.

De dobbelregel

Dit is misschien wel de kleinste variant die je kunt bedenken, maar een die het spel een stuk strategischer kan maken. Wanneer je de twee dobbelstenen werpt kun je kiezen om de ogen van beide dobbelstenen te laten tellen of de ogen van slechts een van de dobbelstenen. Dit betekend dat, wanneer je een vier en een vijf gooit, je mag kiezen of het getal vier, vijf, of negen geldt. Dit geeft je de optie om voor jou positievere inkomsten te genereren. Enige uitzondering is de 1, wanneer je een 1 gooit mag je deze niet alleen laten gelden. Bij de worp 1 en 5 mag je dus enkel kiezen uit 5 of 6.

Kolonisten van Catan voor twee spelers

Kolonisten van Catan is standaard niet geschikt voor twee spelers. Wanneer je het spel toch met twee personen speelt merk je dat het grote verschil met spelen met meer spelers de ruimte op het bord is. Met slechts twee spelers is de kans dat je elkaar in de weg staat veel kleiner. Om dit te compenseren neem je van iedere grondstof 1 veld weg. Je bord is nu een stuk kleiner en je moet dus dichter bij elkaar staan. De getallenfiches die je weghaalt zijn onbelangrijk, let er alleen op dat voor iedere mogelijke worp (2 t/m 12) een fiche aanwezig is.

Wisselen

Ook dit is een kleine variant op de standaardregels. Wanneer een speler 7 gooit, mag hij nu kiezen. Of hij verplaatst de struikrover zoals normaal of hij wisselt twee getallenfiches om. Dit mogen alle fiches zijn, maar ze moeten op direct aangrenzende gebieden liggen.

De president van Catan

Hiervoor is een extra "onderdeel" nodig. Het maakt niet uit wat je gebruikt, maar je hebt iets nodig om aan te geven welke speler de president is. Bij het begin van het spel is niemand president. Wanneer iemand zeven gooit is deze speler de president en krijgt dus het onderdeel dat aangeeft dat hij de president is. Wanneer de president 7 gooit mag hij, in plaats van het verplaatsen van de struikrover er ook voor kiezen om belasting te heffen. Hij mag dan een grondstoffen kaart trekken bij de speler met de meeste grondstofkaarten. Is hij dit zelf, dan mag hij een kaart trekken bij de speler met de op een na hoogste aantal grondstofkaarten. Wanneer iemand anders zeven gooit wordt deze persoon president.
© 2008 - 2019 Newton, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Kolonisten van Catan, varianten"

Infoteur: Newton
Gepubliceerd: 28-08-2008
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Spellen
Schrijf mee!