InfoNu.nl > Hobby en Overige > Spellen > Winnen met Monopoly

Winnen met Monopoly

Winnen met Monopoly Monopoly is een van de populairste bordspelen ter wereld. Iedereen heeft het wel eens gespeeld en ondanks dat het spel enorm veel geluk vereist kun je met wat kennis van het spel het spel naar je hand zetten.

Kopen

Een straat kopen kan bijna altijd voordeel opleveren. Wanneer niemand iets van die groep heeft, dan is het zeer voordelig om te kopen en te proberen een groep compleet te krijgen. Wanneer iemand iets van de groep heeft, kun je kopen om te voorkomen dat deze persoon de groep compleet maakt. Wanneer twee personen iets van de groep hebben, zou je zeggen dat beide de groep niet meer compleet kunnen krijgen. Toch kun je deze nog kopen, mits je voldoende geld hebt en je verwacht dat deze spelers gemakkelijk geneigd zijn om te ruilen.

Het kopen van stations is altijd voordelig ook als je niet alle vier bij elkaar krijgt. Wanneer dit een andere speler wel zou lukken werkt dit behoorlijk tegen je. Vier stations bij elkaar zijn minstens zo nuttig als een complete straat. de Nutsbedrijven zijn minder nuttig dan stations, maar nog steeds hun geld meer dan waard. Bij het kopen dient echter een complete straat je belangrijkste doel te zijn. Laat de Nutsbedrijven dus liggen als je in een beurt een goede kans hebt een straat te voltooien.

Huizen en hotels kopen verhoogt de huur voor een straat aanzienlijk. Het kopen van hotels is, ondanks dat het de huur nog verder verhoogt, niet altijd voordelig. Wanneer er vier spelers zijn en iedereen heeft groepen compleet, dan kan het voor jou een groot voordeel zijn als je al je straten vol zet met huizen in plaats van hotels. Dit maakt huizen schaars en benadeeld dus de andere spelers.

Ruilen

Bij een ruil dien je altijd voor ogen te houden dat een speler er een voordeel uit te halen. Ruil dus nooit als het de andere speler de mogelijkheid biedt om een groep compleet te maken. Een losse straat is voor jou voordeliger dan een tegenstander met een complete groep. Stations ruilen is meestal een slecht idee, vanwege hun waarde. Ruil deze alleen als je er zelf een voordeel uit haalt.

Kansen

Wat betreft worpen is de zeven het getal dat de meeste kans heeft om te vallen. De kans verkleint hoe verder je van de zeven afwijkt, met 2 en 12 als getallen die het minst geworpen worden. Voeg hierbij de verschillende kanskaarten en het "naar de gevangenis" veld, dan kunnen we concluderen dat je het vaakst op de oranje groep terecht komt. Hierna zijn ook de lichtblauwe en de groene groep, velden waar je vaak op landt. Dit zijn dus populaire groepen om in bezit te hebben aangezien ze een grote kans hebben om geld op te leveren. De donkerblauwe groep en de bruine groep zijn, mede vanwege hun plaats velden waar spelers weinig op landen. De donkerblauwe groep kan echter toch een nuttige groep zijn aangezien deze een behoorlijke winst kan opleveren wanneer iemand ook maar eenmaal erop landt.

De gevangenis

Wanneer je in de gevangenis belandt is het raadzaam om je vroeg in het spel zo snel mogelijk vrij te kopen en later in het spel zo laat mogelijk. Je krijgt immers nog steeds inkomsten wanneer je in de gevangenis zit. Vroeg in het spel wil je echter zo snel mogelijk veel straten kopen en laat in het spel loop je het grootste risico om op een straat van een tegenstander te landen.
© 2008 - 2019 Newton, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Reiner Knizia: "Het doel van spelen is om te winnen"Hoe fanatiek moet een bordspel gespeeld worden? Is het fout te balen wanneer je verloren hebt? Of moet je het alleen als…
Zylom: online spelletjes spelenZylom: online spelletjes spelenZylom is een Nederlandse website waar je online spelletjes kunt spelen en (meestal tegen betaling) downloaden.
Wat is er mis met de klassieke bordspellen?Er zijn een heel aantal klassieke bordspellen die bijna iedereen kent. Denk bijvoorbeeld aan Monopoly en Risk. De meeste…
GezelschapsspellenGezelschapsspellenGezelschapsspellen zijn al eeuwenoud. De geschiedenis gaat tot 3500 jaar voor Christus. Bekende spellen als mens erger j…
Bordspellen als hobby: sociaal en uitdagend!We hebben allemaal weleens een bordspel gespeeld. Denk aan Monopoly, Dammen, Schaken, en Mens erger je niet. Naast deze…

Reageer op het artikel "Winnen met Monopoly"

Infoteur: Newton
Gepubliceerd: 26-08-2008
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Spellen
Schrijf mee!