InfoNu.nl > Hobby en Overige > Spellen > Barricade: nog erger dan Mens-erger-je-niet!

Barricade: nog erger dan Mens-erger-je-niet!

Barricade is een dobbelsteenspel dat een beetje doet denken aan Mens-erger-je-niet. Maar: het is een stuk spannender, én strategischer. De regels zijn simpel en het spelplezier is groot.

Het spel

Aantal spelers: 2 tot 4.
Leeftijd: vanaf ongeveer 6 jaar.

Spelmateriaal

Het spel bestaat uit een speelbord, 11 barricaden en een dobbelsteen. Er zijn 5 pionnen per kleur, in 4 kleuren.

De regels

De barricaden (witte blokjes) worden op de daarvoor aangewezen plekken neergezet. Iedere speler speelt met 5 pionnen in een eigen kleur. Het doel is om door de barricaden te breken, en als eerste het doel te bereiken. Dat doel kan zijn om 1 pion aan de overkant te krijgen, of om ze alle 5 het doel te laten bereiken. Die keuze maakt uiteraard een groot verschil in de tijdsduur van het spel.

De spelers gooien om de beurt met de dobbelsteen, en lopen dat aantal plaatsen met één van de pionnen. Gooi je 6, dan mag je nog een keer. Sla je een pion van een tegenstander, dan moet die weer vanaf de beginpositie beginnen. Als je een barricade pakt, mag je die op een willekeurige plaats terugplaatsen. Het spel is afgelopen als een speler op het finishveld eindigt.

De strategie

Anders dan bij Mens-erger-je-niet, waarbij je niet veel anders kan doen dan zo snel mogelijk richting doel te rennen, is het bij Barricade mogelijk om strategisch te werk te gaan. Je kunt voor- en achteruit lopen. Dit kun je gebruiken om zoveel mogelijk barricaden te pakken, en die voor je tegenstander neer te zetten. Bij voorkeur díe tegenstander die er het best voorstaat. Ook levert het voordeel op om een aantal pionnen achter elkaar (‘in een treintje’) te hebben staan. Dat maakt het eenvoudiger om de barricade, die ongetwijfeld snel voor je zal worden geplaatst, uit de weg te ruimen.

Een heerlijk pestspelletje

Vooral voor kinderen is het een heerlijk pestspelletje. Het is van belang steeds goed te kijken of je iemand kan slaan, of dat je een barricade kan pakken om daarmee een tegenstander te pesten. Je kunt afspraken maken met een tegenstander, door af te spreken elkaar niet te slaan tot een bepaald punt in het spel. Om vervolgens misschien toch spontaan op die afspraak terug te komen. Een beetje geluk komt er natuurlijk ook bij kijken: hoe frustrerend is het niet als iemand 3 keer achter elkaar 6 gooit?

Varianten

Naast originele versie die Ravensburger in 1960 uitgaf, is Barricade tegenwoordig ook te koop in een Spongebob-versie, en een Disney-uitvoering.

Lees verder

© 2010 - 2019 Snoodaard, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.spellengek.nl/recensies/B/barricade.html http://nl.wikipedia.org/wiki/Barricade_%28bordspel%29 http://www.anderspel.nl/barricade.html http://www.ravensburger.com/netherlands/home/index.html

Reageer op het artikel "Barricade: nog erger dan Mens-erger-je-niet!"

Infoteur: Snoodaard
Laatste update: 06-05-2010
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Spellen
Special: Gezelschapsspellen
Schrijf mee!