InfoNu.nl > Hobby en Overige > Speelgoed > Speelgoed baby 0-6 maanden: welk speelgoed voor een baby?

Speelgoed baby 0-6 maanden: welk speelgoed voor een baby?

Speelgoed baby 0-6 maanden: welk speelgoed voor een baby? Wat voor speelgoed kan ik kopen voor een baby die nog maar net het levenslicht heeft gezien of voor een baby die al wat ouder is? Wat baby's leuk vinden hangt niet alleen af van de leeftijd en de fase van hun ontwikkeling, maar ook een beetje van het kindje zelf. Let op dat het speelgoed dat je voor de baby koopt aansluit bij zijn mogelijkheden, want te ingewikkeld speelgoed werkt frustratie in de hand en op te makkelijk speelgoed is hij snel uitgekeken; dit gooit hij al snel aan de kant. Spelen met het juiste speelgoed is goed voor de ontwikkeling van je kindje. Hij leert allerlei vaardigheden, bijvoorbeeld op het gebied van de (fijne) motoriek, de sensorische ontwikkeling en het ruimtelijk inzicht.

Speelgoed baby

Speelgoed baby 1 maand

Een boreling ziet nog bijna niets, maar een kindje van 4 weken kan een bewegend object volgen met zijn ogen. Details zullen hem ontgaan en kleuren kan het kersverse kindje amper onderscheiden. Maar dat is ook helemaal niet nodig, want hij is tevreden als hij tijdens het voeden het gezicht van zijn moeder kan zien. Contrasterende kleuren, zoals zwart en wit, vindt hij leuk. Des te hoger het contrast, des te beter hij ze kan waarnemen. Het kindje kan getroost worden door zacht te schommelen.

Soorten speelgoed voor deze leeftijd:

  • Mobielen: een draaiend muziekmobiel boven de wieg verzekert je baby van een heerlijke nachtrust.
  • Speelgyms voor baby's: een toestel dat zowel het gezichtsvermogen als het motorische vermogen stimuleer. Ze zijn er in allerlei soorten en maten. De ene speelgym heeft meer eigenschappen en functionaliteiten dan de andere.
  • Speeltjes voor in de box: de speeltjes zijn vrolijk gekleurd en hebben vaak leuke en verrassende geluidjes. Ze variëren in vorm en structuur.

Speelgoed baby 2 maanden

Je baby toont meer interesse in de wereld om zich heen en doordat hij zijn handjes wat meer kan openen, gaat hij deze kundig ontworpen ledematen ontdekken en er mogelijk al wat mee proberen vast te pakken. Je baby begint met zijn zintuigen de wereld te ontdekken. Prachtig om te zien! Je kunt het beste voorwerpen van opzij aanbieden, omdat hij eerder dingen van opzij dan van voren pakt. Het scherp stellen van zijn ogen gaat beter, ook op grotere afstand en je kunt oogcontact met je kindje maken. Hij kan tevens bewust naar je (glim)lachen of kirrende geluidjes maken. Opwinding toont hij door met z'n armpjes en beentjes te zwaaien. Voorwerpen volgen met zijn ogen gaat goed, mits ze niet te snel bewegen. Licht-donker contrasten zijn goed door hem waar te nemen. Hij kan oorzaak en gevolg (leren) begrijpen

Soorten speelgoed voor deze leeftijd:

  • Mobielen: Ook voor een 2 maanden oude baby is een mobiel met een muziekje erbij, een genot. Door zelf mee te zingen of te neuriën als vader, moeder of verzorger, stimuleer je het kindje om mee te doen.
  • Speelgyms voor baby's: door mee te spelen kun je goed contact maken met je kindje. Praat met je baby en vertel over de verschillende onderdelen van het speelgoed en wat er gebeurt als je er bijvoorbeeld aan schudt. Hiermee leert je kind het verband tussen woorden en handelingen. Het is ook hartstikke leuk om zelf mee te neuriën met de muziek van de gym.
  • Speeltjes voor in de box: deze bestaan vaak uit vrolijke figuurtjes en apparaten die veelal vastgemaakt kunnen worden aan of boven de box. Ook zijn er zachte knuffels in vrolijke kleuren waar baby’s mee kunnen spelen in de box.

Speelgoed baby 3 maanden

Het gezichtsvermogen van je kindje is na 3 tot 4 maanden helemaal ontwikkeld, waardoor hij diepte kan zien. Ook kan hij nu goed kleuren waarnemen. Je kindje ontdekt nieuwe manieren ontdekt om met je te communiceren en de wereld te exploreren. Hij kan zijn hoofd goed optillen en hij beweegt zich alle kanten uit. Alles wat binnen zijn bereik valt, zal hij aanraken, betasten en vastpakken en in zijn mond stoppen. Dit betekent dat je je interieur hierop zal moeten aanpassen! Baby's stoppen dingen in de mond vanwege hun sterk ontwikkelde tastzin in de mond. Je baby begint allerlei geluiden te maken, zoals kraaien, gillen en hardop lachen.

Soorten speelgoed voor deze leeftijd:

  • Mobielen: zie boven.
  • Speelgyms: zie boven.
  • Rammelaars en bijtringen: Lekker schudden met de rammelaar! Plaats de rammelaar in de hand van je kind en schud er voorzichtig mee. Op deze leeftijd zijn baby's nog maar net begonnen om controle te krijgen over het grijpen.Ze kunnen een voorwerp vastpakken en vervolgens met opzet weer laten vallen. Kies een rammelaar die groot genoeg is voor de bay om met beide handen vast te pakken.

Speelgoed baby 4 maanden

Je baby zal in deze fase proberen om liggend op zijn rug op zijn zij en op zijn buik te rollen. Hij wil alles beetpakken waar hij bij kan of denkt bij te kunnen en raakt gefrustreerd als het niet lukt. Door een paar gekleurde voorwerpen in de box te hangen en te leggen, kan hij leren gebruik te maken van zijn handjes en vingertjes. De oog-handcoördinatie verbetert steeds meer en daarmee wordt samen spelen met je 4 maanden oude baby steeds leuker. Door simpele spelletjes te spelen, krijgt hij een steeds beter begrip van oorzaak en gevolg.

Soorten speelgoed voor deze leeftijd:

  • Rammelaars en bijtringen: zie boven.
  • Mobielen: zie boven.
  • Speelgyms: zie boven.
  • Draagbaar speelgoed: bijvoorbeeld babyspeeltjes of een ontdekkingsboek bestaande uit zachte pluche bladzijden.

Speelgoed baby 5 maanden

Jawel, de baby kan op zijn handen steunen en zijn hoofdje omhoog en achterover gooien als hij op de buik ligt. Hij kan ook van z'n rug op z'n buik rollen. Rechtop zitten gaat vaak nog niet, hoe graag hij dat ook wil. Als hij in de nabije omgeving een speeltje ziet of een ander interessant voorwerp, zal hij zich proberen ernaar toe te bewegen door met armpjes en beentje te spartelen of om te rollen. Als hij een speeltje krijgt aangeboden van een volwassene, dan draait het kindje z'n handje om het zo goed mogelijk vast te pakken. Zijn fijne motoriek wordt steeds beter.

Soorten speelgoed voor deze leeftijd:

  • Speelgyms: zie boven.
  • Speelgoed met muziek en lichtjes: xylofoon, piano, drumstelletje, enz.
  • Activiteit-speeltjes: bijvoorbeeld een kleurrijke bal met allerlei leuke activiteiten en geluiden, een elektronisch panel voor box of bedje met leuke effecten en lieve melodietjes of een activiteitenkubus van Nijntje, enz.
  • Speelgoed dat het zelfbewustzijn bevordert: speeltje met een spiegeltje erin.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Waarom wil mijn baby niet spelen?Waarom wil mijn baby niet spelen?Er kunnen verschillende redenen zijn waarom een baby niet zelf wil of kan spelen. Zo is het voor een jonge baby moeilijk…
Baby's, wanneer welke speelgoedBaby's, wanneer welke speelgoedAls je baby aan het spelen is, ziet dit er altijd lief en schattig uit. Maar op welke leeftijd kan je de baby welk soort…
Spelen met je baby op elke leeftijdSpelen met je baby op elke leeftijdHet is als mama en papa niet eenvoudig om op de juiste manier en met het juiste speelgoed te spelen met je baby. Er is z…
Goed en veilig speelgoed voor je kindGoed en veilig speelgoed voor je kindBij speelgoed moet je er voor zorgen dat het is aangepast aan je kind. Het heeft immers geen zin om je kind met iets te…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Kangheungbo / Pixabay
  • www.fisher-price.com/en_US/playtime/joyoflearning/jolage1month.html
  • www.allesoverkinderen.nl/ne_speelgoed_baby.htm

Reageer op het artikel "Speelgoed baby 0-6 maanden: welk speelgoed voor een baby?"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 17-09-2016
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Speelgoed
Special: Speelgoed
Schrijf mee!