InfoNu.nl > Hobby en Overige > Speelgoed > Speelgoed voor 2 tot 3 jaar - peuters: meisjes en jongens

Speelgoed voor 2 tot 3 jaar - peuters: meisjes en jongens

Speelgoed voor 2 tot 3 jaar - peuters: meisjes en jongens Op zoek naar speelgoed voor peuters van 2 tot 3 jaar, meisjes en jongens? Een peuter beschikt over tomeloze energie. Ze zijn graag lichamelijk bezig en ze zijn nieuwsgierig naar alles wat ze zien en hun exploratiedrang is groot. Speelgoed voor peuters kan zich richten op lichaamsbeweging en het verbeteren van de grove motorische vaardigheden, de ontluikende interesse van een peuter in rollenspelen, of hem helpen te leren oorzaak-en-gevolg relaties te leggen. Peuters zijn net sponzen en ze leren heel veel middels spelen. Spelen is plezier maken en leren tegelijk!

Speelgoed 2 tot 3 jaar

De Peuter: 2-3 jaar

De peuter heeft in deze periode controle over zijn lichaam. Hij danst, rolt, klautert, klimt, springt en stoeit. Het leert allerlei nieuwe activiteiten, zoals eenvoudige plaatjes aan te wijzen in een boekje, kralen rijgen, vormen inleggen, eenvoudige puzzeltjes maken, zich een beetje uitkleden, met meerdere blokken bouwen en ze leren fietsen op een driewieler, op één been staan en hurken. Ze kunnen deze activiteiten eindeloos herhalen. Je kind kan leren fietsen op een driewieler en op één beentje staan

De peuter is een energiek kind. Wilde spelletjes waar hij zijn energie in kwijt kan, vindt hij leuk. Peuters beginnen ook het gedrag van anderen na te bootsen, zoals huishoudelijke bezigheden en klussen in huis. Betrek het kind daarom zoveel mogelijk bij het verrichten van dagelijkse activiteiten, zoals schoonmaken, (af)wassen, was ophangen en traplopen.

Moedig de peuter aan om ingewikkelde en complexe bouwwerken van (duplo) blokken te bouwen. Dat is goed voor de handspieren en de ontwikkeling van de oogtand coördinatie. Het bekijken van plaatjes is van belang voor de taalontwikkeling. Creëer een eigen zit- en werkhoekje voor de peuter waar hij geconcentreerd kan krassen, krabbelen, knippen, kliederen, plakken, kleien en prutsen. Kortom, lekker creatief aanrommelen in zijn eigen hoekje met zijn eigen stoel en tafeltje.

Leuk speelgoed in deze fase

Hieronder treft u een speelgoedlijst die geschikt is voor de ontwikkeling van peuters op diverse gebieden. Uiteraard is dit slechts een richtlijn, kinderen verschillen in hun ontwikkeling en interesse.

Motorische ontwikkeling, grove motoriek

Rijpaard op wielen; hobbelpaard; poppenwagen; wip, schommel en glijbaan; auto's, kiepwagens, kraanwagens, tractors met aanhangwagen; driewielers, fietsjes; emmertje en schep; veger en blik.

Motorische ontwikkeling, fijne motoriek

Eenvoudige puzzels of inlegborden (eenvoudige vormen, niet te veel stukjes) ; papier, kleurpotloden, krijtjes, vingerverf, stiften, schaartje met stompe punt, waterverf, kwastje, plakfiguren, lijm,stickers, klei; doos waarin middels gaten in het deksel verschillende daarmee corresponderende vormen in gestopt kunnen worden (vormenstoof); onbreekbaar servies; spulletjes voor in de zandbak; houten koffiezetapparaat met toebehoren, houten mini werkbank met toebehoren; duplo blokken.

Verstandelijke ontwikkeling (taal en denken)

Voorlees- en prentenboeken (stevige kartonnen prentenboeken met diervoorstellingen of situaties uit het dagelijkse leven); muziek; inlegpuzzels, vormenstoofje; demontabel speelgoed; constructiespelen op basis van montage; duplo blokken; een kinderlaptop (leercomputer).

Sociaal-emotionele ontwikkeling

Boekjes; poppenbed met lakentjes en dekentjes; kleine poppetje en figuurtjes van bijvoorbeeld duplo of playmobiel; verkleedset; keuken met toebehoren (oven, fornuis, eettafel, borden, bestek, potten, pannen, bekers, enz.); keuken- en bakset; poppenbed met lakentjes en dekentjes en een poppenwagen; winkel met toebehoren; garage met gereedschap.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Eenvoudig en voordelig speelgoed kopen op Lobbes.nlEenvoudig en voordelig speelgoed kopen op Lobbes.nlOnline speelgoed kopen kan erg eenvoudig op de website van Lobbes (www.lobbes.nl). De website biedt een breed en gevarie…
Online speelgoed kopen; tips en de beste websites!Online speelgoed kopen; tips en de beste websites!Online speelgoed kopen is vaak erg gemakkelijk en soms nog voordelig ook. Maar waar vind je een groot assortiment speelg…
De speel-o-theek, speelgoed lenen in plaats van kopenHeel veel kinderen hebben veel te veel en te duur speelgoed waar ze uiteindelijk haast niet mee spelen. Het dure speelgo…
Goedkoper speelgoed kopenDoor goed op de prijzen te letten, en door goed te vergelijken, kunt u speelgoed goedkoper kopen. U zou ook kunnen overw…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Clker Free Vector Images / Pixabay
  • http://www.peuterplace.nl/peuter/spelen_ontwikkeling.htm#tweejaar
  • http://www.onlineconsultatiebureau.nl/cb/content/index.php?id=23
  • http://www.menmfenm.xsbb.nl/viewtopic.php?f=17&t=793949
  • http://www.bol.com/nl/speelgoed/index.html
  • http://www.fisher-price.com

Reageer op het artikel "Speelgoed voor 2 tot 3 jaar - peuters: meisjes en jongens"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 10-05-2015
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Speelgoed
Special: Speelgoed
Schrijf mee!