InfoNu.nl > Hobby en Overige > Hobby > Het vuurtoreneilandje

Het vuurtoreneilandje

Het vuurtoreneilandje Leuk idee voor kinderfeestjes. Dit vuurtoren eilandje is zowel voor meisjes als jongens geschikt, maar vergt wel eerst wat voorbereiding. De knutseltijd met de kinderen is 2 tot 2,5 uur. Houd je van knutselen en van avontuur? Maak dan dit vuurtoreneilandje voor op je slaapkamer. De benodigdheden hiervoor vind je in tuincentra, hobbyzaken of in goedkope winkels en hoeven helemaal niet zo duur te zijn. Je vind hier een lijst van alles wat je nodig hebt zodat je aan de slag kunt, daarna volgt een beschrijving van het maken van het eilandje.

Het vuurtorentje

Benodigdheden

  • Steakbord 25 cm doorsnee
  • Witte grondverf
  • Terracottapotjes 1 x 13 cm. doorsnee en 1 x 7 cm. doornsnee ( voor vuurtoren)
  • Terracottaschaaltje, het potje van 7 cm moet hierop passen (voor vuurtoren)
  • Tillandsia, rendiermos
  • Parels
  • Schelpen
  • Chenilledraad bruin
  • Wit papier of stukje stof ( voor zeil vlotje)
  • Groen papier of foam (voor palmboompje)
  • Lijmkit-lijmpistool
  • Acrylverf wit en blauw, de vuurtoren krijgt een kleur naar wens, hier is hij wit met blauw gemaakt.
  • Fohn voor het drogen van de verf
  • Verfborstels voor de kinderen
  • Grote verfborstel voor het verven met de grondverf

Voorbereiding

Dit kan door de ouders of door jullie zelf met wat hulp worden gedaan.

Het verven met de grondverf
Het steakbord en de terracottapotjes een dag van tevoren in de grondverf zetten en goed laten drogen. Zo pakt de acrylverf beter pakt en heb je hier niet zoveel van nodig hebt.

Het plakken
Daarna ga je de potjes en schoteltjes aan elkaar lijmen met de lijmkit. Je kunt hiervoor een lijmkithouder gebruiken. Neem het grootste potje en lijm het schaaltje op de bodem vast, daarna het kleine potje op zijn kop op het schaaltje vastlijmen en het geheel in het midden op het steakbord. Gebruik flink wat lijm en zorg dat de potjes en het schaaltje goed contact maken. Laat alles rusten totdat het goed opgedroogd is en test daarna of alles goed vastzit.

Dag van het kinderfeestje

Op de dag van het kinderfeestje kunnen jullie kinderen aan de slag.

Het verven van de vuurtoren en het steakbord
Eerst krijgt de vuurtoren een kleurtje, in het voorbeeld op de foto is het onderste gedeelte met witte acrylverf geverfd en het bovenste potje en het schaaltje met blauw, maar dit kan natuurlijk ook in een andere kleur, b.v. met rood. Vervolgens wordt het steakbord geverfd door wit en blauw wat te mengen maak je de zee. Gebruik af en toe alleen wat blauw, vervolgens alleen wat wit zo krijg je golfjes net zoals bij de zee.

Het plakken van de materialen
Plak de tillandsia, parels, rendiermos op verschillende plaatsen op het steakbord met de lijmkit. De schelpen kun je het beste met de holle kant naar onderen vastplakken doe hierbij de kit op de randjes van de schelp anders houden de schelpen niet.

Het vlotje

Maak een vlotje van stokjes die je vastplakt op het steakbord, neem zes stokjes plakt die naast elkaar en laat in het midden een opening zodat een stokje hiertussen past, dit stokje moet rechtop staan, doe hiervoor flink wat lijm in de opening. Als het stokje goed vastzit plak je een zeil vast. Neem voor het zeil een stukje wit papier of stukje stof van 4 bij 2 cm. en knip dit schuin doormidden, je hebt nu je zeiltje. Doe wat lijm op het stokje dat rechtop staat en duw het zeil goed vast.

Het palmboompje

Voor het palmboompje neem je het chenilledraadje het onderste stukje rol je een beetje op en plak dit op het steakbord,duw het goed vast, het bovenste gedeelte moet recht op blijven staan. Daarna knip je uit groen papier de bladeren van de palmboom en plak deze bovenaan aan de chenilledraad. Neem hiervoor een stukje groen papier of foam van 7 bij 5 cm, knip hiervoor de aan de bovenkant links en rechts schuin een stuk eraf. Daarna maak je punten. Die maak je door weer schuin een stukje naar binnen te knippen doe dit 3 maal zowel links als rechts.

Zo, nu is je eilandje klaar. Veel plezier ermee.

Lees verder

© 2014 - 2019 Knutselidee, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Het vuurtoreneilandje"

Infoteur: Knutselidee
Gepubliceerd: 23-01-2014
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Hobby
Special: Knutselen hout
Schrijf mee!