InfoNu.nl > Hobby en Overige > Hobby > Band-it: Loom Bands, de Zomerrage van 2014

Band-it: Loom Bands, de Zomerrage van 2014

Band-it: Loom Bands, de Zomerrage van 2014 Met Band-it kun je zelf sieraden, haarspelden en overige accessoires maken van kleurrijke rubberen bandjes. De zomerrage van 2014 is in de Verenigde Staten bekend onder de naam Rubber band Jewelry of Loom Bands en is er immens populair. In 2013 kreeg het er de prijs van speelgoed van het jaar. Vanaf eind februari 2014 is het Band-it patronen boek ook in Nederland verkrijgbaar, en ook hier lijkt het maken van Loom Bands met Band-it een echte rage te gaan worden!

Band-it, de DIY rage van 2014

In de laatste helft van 2013 is de populariteit van Rubber band Jewelry, oftewel Band-it, onder kinderen van 7-14 jaar in de Verenigde Staten explosief gestegen. Het speelgoed werd bedacht door Cheong Choon Ng. Pogingen om de bandjes en benodigdheden om de sieraden te maken, online te verkopen liepen op niets uit, aangezien mensen niet begrepen hoe ze met de producten om moesten gaan. Na het opzetten van een website met instructiefilmpjes nam de populariteit van Band-it enorm toe. In de zomer van 2012 leverde Cheong Choon Ng zijn producten aan de eerste winkel. Eind 2013 waren dit al 600 winkels. Naar verwachting zal Band-it in de zomer van 2014 ook in Nederland een enorme rage gaan worden.

Band-it Loom

Met behulp van de Band-it Loom (in Amerika Rainbow Loom, een speciaal plastic rekje met pinnen van 20 bij 50 centimeter groot) kunnen de gekleurde latexvrije elastiekjes in elkaar gevlochten worden en zo tot bijvoorbeeld armbandjes of kettingen gevlochten worden. Het instructieboek en de benodigdheden voor het maken van de sieraden en accessoires stegen in de decembermaand van 2013 in Amerika tot het best verkochte speelgoed op Amazon.com. In 2014 zal een kleinere reiseditie van de Loom uitkomen.

Boek

Hoe je met de kleurrijke rubberen bandjes deze mooie sieraden en accessoires kunt maken staat uitgelegd in het Band-it boek, getiteld: Band-it, rubberband sieraden om zelf te maken. Dit boek is geschreven door Colleen Dorsey en in Nederland uitgegeven door Tirion Creatief. Op www.bol.com is het boek in het Nederlands te verkrijgen vanaf 27 februari 2014. In het boek wordt de Band-it techniek stap-voor-stap uitgelegd en staan leuke patronen met goede instructies om de leukste accessoires te maken.

Benodigdheden

Om Band-it sieraden te kunnen maken heb je een Band-it Loom, een haaknaald, elastiekjes in verschillende kleuren, plastic clips om de armbandjes te sluiten en een patroon nodig. In de Verenigde Staten is een starterspakket verkrijgbaar die deze producten bevat voor $ 14,99. Het is nog niet bekend wat het pakket in Nederland zal gaan kosten. De benodigdheden zullen onder andere verkrijgbaar zijn bij Bart Smit en Claire's.

Youtube

Youtube heeft een grote rol gespeeld bij het verspreiden van de Band-it rage. Wanneer je op Youtube zoekt op Rubber band Jewelry of Band-it bracelets krijg je duizenden instructiefilmpjes voor het maken van de kleurrijke sieraden en accessoires. Erg handig wanneer je net begint, maar ook wanneer je een wat moeilijker patroon wilt uitproberen! Op Youtube zijn niet alleen voorbeelden voor het maken van Band-it sieraden te vinden, maar kun je ook vinden hoe je Band-it dieren, poppetjes, tassen en sleutelhangers kunt maken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: AngryJulieMonday, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)
  • http://www.rainbowloom.com/
  • http://www.syracuse.com/news/index.ssf/2013/12/seasons_hot_toy_rainbow_loom_grew_out_of_rubber_bands.html
  • http://www.thesword.nl/band-it-de-rage-van-2014
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Rainbow_Loom

Reageer op het artikel "Band-it: Loom Bands, de Zomerrage van 2014"

Infoteur: Marrie123
Laatste update: 02-04-2014
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Hobby
Schrijf mee!