InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Postzegels: Verzamelgebied Frankrijk

Postzegels: Verzamelgebied Frankrijk

Postzegels: Verzamelgebied Frankrijk Met de uitvinding van de postzegel werd betalen voor postdiensten een stuk eenvoudiger en overzichtelijker. Nadat in 1841 in het Verenigd Koninkrijk de eerste postzegel op een poststuk werd geplakt, volgden andere landen in de wereld snel. Frankrijk volgde in hetzelfde jaar als België: 1849. Voor verzamelaars biedt het verzamelgebied Frankrijk prachtig materiaal!

De eerste Franse postzegels

In het Verenigd Koninkrijk verscheen de eerste postzegel, de Penny Black, in 1841 op poststukken. Met het systeem van postzegels kwam er een verandering in de betaling voor het verzenden en bestellen van post, voortaan zou het de afzender zijn die moest betalen voor de verzending van het poststuk. Vóór die tijd was het de ontvanger die de rekening gepresenteerd kreeg, met als gevolg dat de posterijen vaak niet betaald kregen: geadresseerden waren vertrokken, overleden of weigerden de post aan te nemen. Met het nieuwe systeem van postzegels, waarbij je vooraf betaalt, kwam hier een radicale verandering in. Een goed systeem verdient navolging en de veranderingen gingen dus snel, overal in Europa en de rest van de wereld volgden landen met hun eigen postzegels. De eerste Franse postzegel werd door de Franse postdienst in 1849 uitgegeven.

Franse postzegelsFranse postzegels

Historie in beeld

De gekozen afbeeldingen op postzegels waren aanvankelijk vooral cijferwaardes of beeltenissen van koningen, keizers en presidenten. De beginjaren van de Franse postzegel laat goed zien hoezeer een postzegel geschikt is om de historie in beeld te brengen. De roerige geschiedenis van Frankrijk vanaf het midden van de negentiende eeuw komt in beeld. In een tijdsbestek van iets meer dan vijftig jaar was Frankrijk al koninkrijk, republiek, keizerrijk, koninkrijk en opnieuw republiek geweest. Op dat moment komen de postzegels in beeld. In 1849 wordt de eerste postzegel gebruikt in de republiek Frankrijk. Vier jaar later kroont de president van Frankrijk zich tot de nieuwe keizer Napoleon III en is Frankrijk opnieuw een keizerrijk. Ook dit keizerrijk hield niet lang stand, vanaf 1870 werd Frankrijk opnieuw een republiek en dat is het nog steeds. De postzegels getuigen steeds van de veranderingen.

Franse postzegelsFranse postzegels

Verzamelgebied Frankrijk

Als je actieve verzamelgebied Frankrijk is geworden, dan heb je heel wat mogelijkheden om prachtig materiaal te verzamelen. Bijvoorbeeld de zegels die in de diverse republieken Frankrijk of het Franse keizerrijk zijn uitgegeven, of in een van de Franse koloniën. Dit alles biedt jou als filatelist de mogelijkheid een interessante en veelzijdige verzameling op te bouwen.
Hieronder zie je een globaal lijstje van Franse verzamelgebieden:
  • Republiek Frankrijk
  • Franse keizerrijk
  • Republiek Frankrijk
  • Franse post in het buitenland
  • De Franse koloniën

Lijst van deelgebieden en zegels.

In de lijst hieronder zie je van de diverse deelgebieden in welke jaren welke typen zegels zijn uitgegeven. Voor een specifieke lijst met zegels, waarden en kleuren die elk jaar zijn uitgegeven kun je het beste een van de postzegelcatalogi raadplegen.
Land Frankeer-zegels Automaat-zegels Militair, veldpost Dienst Port betaald Strafport, toeslag-zegels Overig
Frankrijk, republiek1849-1852
Frankrijk, keizerrijk1853-1871 Telegram-zegels: 1868
Frankrijk, republiek1870-heden1969-heden1901-1964 19391859-1988Postpakketten 1892-1960
Frankrijk, raad van Europa (1943);1958-heden
Frankrijk, Unesco 1961-heden
Uitgaven van het Nationale Bevrijdings-commité Algiers1943-1945 (vanaf 1944 ook in Frankrijk geldig)
Franse post in Egypte, Alexandrië1899-1929 1922-1930
Franse post in Egypte, Port Saïd1899-1928 1921-1930
Franse post in Ethiopië1907
Franse post in China1894-1922
Franse post op Kreta1902-1903
Franse post in het Midden-Oosten1885-1943
Franse post in Marokko1891-1917 1896-1911
Franse post in Zanzibar1894-1904 1897
Franse bezettingsgebieden in de Eerste Wereldoorlog1916-1920
Franse koloniën, algemene uitgaven1859-1886 1884-1946

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Wikipedia: postzegels
  • Postzegelcatalogus Michel, Europa-Katalog West

Reageer op het artikel "Postzegels: Verzamelgebied Frankrijk"

Infoteur: Hansvg
Laatste update: 23-08-2018
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Special: Postzegels
Schrijf mee!