InfoNu.nl > Hobby en Overige > Hobby > Belgische postzegel: de Omgekeerde Denderdermonde

Belgische postzegel: de Omgekeerde Denderdermonde

Belgische postzegel: de Omgekeerde Denderdermonde De Omgekeerde Dendermonde is de duurste postzegel van België. De postzegel heeft een waarde van ruim honderdduizend euro. Er zijn maar zeventien exemplaren van de zegel bekend, waarvan er slechts vijftien postfris zijn, met andere woorden ongestempeld. De postzegel werd in 1920 gedrukt. Door een fout werden verschillende postzegel verkeerd om gedrukt. De fout werd te laat ontdekt, waardoor verschillende zegels al verkocht waren. De Omgekeerde Dendermonde is een Belgische postzegel. De postzegel vertegenwoordigde een waarde van 65 cent op het moment dat deze gedrukt werd. Dat was in 1920. Tegenwoordig is het de duurste Belgische postzegel die er bestaat. De postzegel wordt in de verschillende catalogi aangeduid met een verschillend nummer. In de Officiële Postzegelcatalogus van België wordt de postzegel aangeduid met het nummer 182A-Dr. In de Yvert et Tellier-catalogus wordt de postzegel aangeduid bij een bijna gelijksoortig nummer, namelijk 182A. In de Michel-Catalogus wordt de Omgekeerde Dendermonde aangeduid met het nummer 124F.

Het ontstaan van de Dendermonde

Op de postzegel stond een afbeelding van het stadhuis van Dendermonde. De postzegel werd gedrukt door de Belgische posterijen. De munt was een aanvulling op een serie postzegels die eerder was verschenen tussen 1915 en 1919. Deze postzegel hadden een lagere waarde. Deze waarde liep uiteen van een cent tot vijfentwintig cent. Op de postzegels stonden onder andere afbeeldingen van Koning Albert I en diverse andere onderwerpen. De Dendermonde was verkrijgbaar vanaf 5 augustus 1920 en had een frankeergeldigheid tot 1 mei 1931. Dit betekent dat de postzegel tot 1 mei 1931 gebruikt kon worden.

Belgisch meeste waardevolle postzegel

Van de postzegel werden er tien miljoen exemplaren besteld. Dit gebeurde bij een Nederlandse firma in Haarlem. Vanwege een tekort aan papier werd de zegel in twee oplages gedrukt. De twee oplages zijn te onderscheiden door het formaat van het zegelbeeld. Dat verschilt bij beide ligt. Bij het drukken van de eerste twee velletjes ging er iets mis. Het middenstuk was namelijk omgekeerd. Daar dankt de zegel dus ook haar naam aan. Het eerste velletje vond haar weg naar het postkantoor in Gent. Toen de fout werd ontdekt waren er al 18 van de 25 zegels van verkocht. Het tweede velletje kon worden onderschept en werd vernietigd door de Post. Ook bij de tweede oplage ging er iets mis met de druk. Ook hier werden 50 zegels verkeerd gedrukt. Deze fout werd echter ontdekt en de zegels werden in het bijzijn van Nederlandse en Belgische getuigen versneden.

Bekende exemplaren van de Omgekeerde Dendermonde

Van de Omgekeerde Denderdermonde zijn zeventien exemplaren bekend. Van die zeventien zijn er vijftien postfris. Dit betekent dat zij niet zijn afgestempeld. De kopers wisten waarschijnlijk meteen dat zij een bijzondere postzegel in handen hadden die een grote waarde vertegenwoordigde. Er zijn twee afgestempelde exemplaren bekend. In 1942 werd een Belgische postzegelhandelaar vermoord. Deze was in het bezit van twee exemplaren. De moordenaar(s) en de postzegels zijn daarna nooit meer achterhaald. De postzegel zelf heeft een cataloguswaarde van honderdduizend euro. Daarmee zijn het de duurste postzegels in België.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Primiano, Pixabay
  • Nl.wikipedia.org/wiki/Omgekeerde_Dendermonde

Reageer op het artikel "Belgische postzegel: de Omgekeerde Denderdermonde"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 15-12-2015
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Hobby
Schrijf mee!