InfoNu.nl > Hobby en Overige > Hobby > Filatelie en Postzegels

Filatelie en Postzegels

Filatelie en Postzegels Onder filatelie wordt verstaan: de liefhebberij van het verzamelen van postzegels. Echter filatelie heeft niet alleen met postzegels te maken, maar met alles wat met post te maken heeft.

Filatelie

Filatelie, ook wel philatelie geschreven, is een samenstelling van twee Griekse woorden:
  • Phileon - Houden van
  • Ateleia - Vrij van Belasting

Deze laatste term is ontstaan doordat vroeger de ontvanger van een brief moest betalen voor de bezorgkosten. In 1837 echter kwam Engelsman Rowland Hill op het idee voortaan niet de ontvanger, maar de afzender te laten betalen voor de bezorgkosten door middel van een postzegel. De ontvanger was dus voortaan "Vrij van Belasting."

De term philatelie is in 1864 bedacht door de franse filatelist George Herpin.

De grootste postzegelverzameling ter wereld is in het bezig van het British Museum. Blijkbaar hebben Engelsen iets met postzegels, want de Engelse koningin Elizabeth is een fervent postzegelverzamelaar. Haar collectie heeft een geschatte waarde van 150 miljoen euro!

EO-filatelie

Zelfs in de filatelie bestaan er verschillende stromingen. De EO-filatelie (voorfilatelie) is er daar een van. Iemand die zich hiermee bezig houdt, verzamelt geen postzegels, maar poststukken uit de tijd dat er nog geen postzegels bestonden. Hierbij wordt vooral gekeken naar stempels en lakzegels op de brieven. Enveloppen bestonden in die tijd ook nog niet.

Postzegels

Er bestaan verschillende soorten verzamelingen, de meeste filatelisten verzamelen postzegels van één of meerdere landen, maar er bestaan ook thema-collecties (ruimtevaart, dieren)

De allereerste postzegel werd uitgegeven in Engeland, op 6 mei 1840. Op de postzegel staat het portret van Koningin Victoria en de woorden "postage" en "one penny." Deze postzegel wordt tegenwoordig ook wel Penny Black genoemd. Engeland is het enigste land ter wereld dat haar landsnaam niet op de postzegel hoeft te vermelden, omdat zij de eerste waren met een postzegel.

De eerste Nederlandse postzegel werd uitgegeven op 1 januari 1852. Op de zegel staat koning Willem III afgebeeld, met het woord "postzegel" en een tariefaanduiding. Deze zegel bestond uit een serie van 3, met een waarde van 5, 10 en 15 cent.

Kinderpostzegels

Ieder jaar komen kinderen uit groep 7 en 8 langs de deuren om de zogenaamde Kinderpostzegels te verkopen. De opbrengst hiervan gaat naar een goed doel. Kinderpostzegels worden al vanaf 1924 uitgegeven. In 1924 was de opbrengst fl 56.000. In 1972 was dit fl 6.000.000.
Gerelateerde artikelen
Het verzamelen van postzegelsHet verzamelen van postzegelsHet verzamelen van postzegels heeft oude papieren. De eerste postzegels verschenen in 1840 in Groot-Brittannië en verspr…
Beleggen in postzegels: van hobby tot financiële investeringBeleggen in postzegels: van hobby tot financiële investeringSommige mensen verzamelen postzegels uit hobby terwijl anderen het vooral zien als een financiële investering of beleggi…
Gouden tientjes verzamelenGouden tientjes verzamelenGouden tientjes verzamelen is een leuke hobby. Lees hier over valse gouden tientjes, verzekeren gouden tientjes, kwalite…
Verstuur je post goedkoop met oude postzegelsVerstuur je post goedkoop met oude postzegelsVeel mensen verzamelen postzegels omdat ze het een leuke hobby vinden. En ook omdat ze hopen dat hun verzameling in de l…
Een grote hoeveelheid kinderhobby’sEen grote hoeveelheid kinderhobby’sElk kind heeft een hobby nodig. Een interessante kinderhobby is iets waar het kind van kan leren en bovendien iets wat h…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: SCAPIN, Pixabay

Reageer op het artikel "Filatelie en Postzegels"

Reacties

Rob van der Heijden, 23-11-2017 14:54 #2
Beste,
Ik heb een grote verzameling postzegels, ooit aangelegd door mijn vader.
Ik meen dat de postzegels dateren vanaf zo 1945, veel Nederland, en postfris tot ca. 2002.
Ook had hij diverse speciale series. Hoe kan ik de waarde van de hele verzameling laten taxeren.
Met groet,
Rob Reactie infoteur, 25-12-2017
Wat gaaf Rob! Ze zijn er steeds minder maar zeker in de grote steden vind je nog wel filatelie-winkels. Daar kun je de verzameling volgens mij wel laten taxeren. Succes!

Postzegelforum, 24-09-2010 15:14 #1
Filatelie ofwel postzegelen is ook het verzamelen van bijzondere poststukken en postgeschiedienis. Erg leerzaam! :-)

Infoteur: Funkyfish
Gepubliceerd: 15-02-2007
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Hobby
Reacties: 2
Schrijf mee!