InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Postzegels: Verzamelgebied Luxemburg

Postzegels: Verzamelgebied Luxemburg

Postzegels: Verzamelgebied Luxemburg Met de introductie van de postzegel in 1841 werd de hele financiering van het verzenden van post omgekeerd. Niet de ontvanger, maar de verzender dan de post draait voor de kosten op. In alle landen werden postzegels uitgegeven, die als betalingsbewijs op het poststuk geplakt werden. Al die verschillende postzegels zijn ook leuk om te verzamelen!

De eerste postzegel

Het idee om een zegeltje als betalingsbewijs voor het verzenden en bezorgen op een poststuk te plakken stamt uit het Verenigd Koninkrijk, in 1841 resulterend in de allereerste postzegel, de Penny Black. De postzegel was een goed idee, de postdiensten wisten door het gebruik van postzegels zeker dat ze betaald werden voor hun dienst. Goede ideeën verdienen navolging en andere landen volgden al snel. In 1849 kwam de eerste Belgische zegel, in 1852 de eerste Nederlandse en ook de eerste Luxemburgse zegel. Postzegels bleken niet alleen handig voor de postdiensten, ook de verzamelaars vonden ze prachtig. Steeds meer mensen stortten zich op de mooie hobby van de filatelie.

Luxemburg

Het groothertogdom Luxemburg heeft een lange, roerige geschiedenis. De eerste gedocumenteerde vermeldingen dateren van 963. Het land bouwt uit tot een groothertogdom, dat deel uitmaakt van de zuidelijke Nederlanden. Nadat Napoleon in 1813 was verslagen moesten er nieuwe grenzen in Europa worden getrokken. Een sterk land ten noorden van Frankrijk was nodig, om nieuwe Franse veroveringsplannen in te dammen. Alle Nederlanden, waaronder ook het groothertogdom Luxemburg, werden in dit nieuwe land opgenomen: het Koninkrijk der Nederlanden.

Postzegels uit LuxemburgPostzegels uit Luxemburg

Naar een nieuwe zelfstandigheid

Maar het nieuwe Koninkrijk der Nederlanden was allerminst stabiel. Al na enkele decennia viel het uiteen. Het zuidelijk deel werd België en het noordelijk deel werd Nederland. Luxemburg werd gesplitst, het Franstalig deel kwam bij België, het Oostelijk, Duitstalige deel bleef als zelfstandig groothertogdom voortbestaan, in personele unie met Nederland verbonden. Dat betekende, dat de Nederlandse koning ook groothertog van Luxemburg was. Deze situatie duurde tot 1890. In dat jaar overleed Koning Willem III, zonder mannelijke nakomelingen. Volgens de Luxemburgse wet kon echter alleen een man opvolgen als groothertog. De nieuwe Nederlandse koningin Wilhelmina kon dus geen groothertog worden. Adolf van Nassau-Weilburg werd de nieuwe groothertog van Luxemburg.
Bezettingszegel. Zegel van het Duitse Rijk, met opdruk LuxemburgBezettingszegel. Zegel van het Duitse Rijk, met opdruk Luxemburg

Postzegels

Als je de eerste postzegels van Luxemburg, uit 1852, bekijkt, dan zie je hierop koning Willem III afgebeeld als groothertog van Luxemburg. Hij werd overigens slechts op de eerste twee Luxemburgse zegels geportretteerd. De 57e zegel kwam uit in 1891, met de beeltenis van de nieuwe groothertog Adolf. Het verzamelgebied Luxemburg omvat een mooi geheel. Heb je bij een aantal Europese landen ook zegels die het moederland in een van de koloniën uitgaf, bij Luxemburg ontbreekt dit, omdat dit land geen koloniën had. Typen zegels die in Luxemburg zijn uitgegeven zijn bijvoorbeeld:
  • Frankeerzegels
  • Dienstzegels
  • Portzegels
  • Automaatzegels
  • Telegraafzegels
  • Bezettingszegels

Lijst Postzegels Luxemburg

Als je een postzegelverzameling hebt wil je wel graag zo compleet mogelijk zijn. In de lijst hieronder zie je in welke jaren bepaalde typen zegels in Luxemburg zijn uitgegeven.
Type zegels Uitgaven in de periode
Frankeerzegels1852-heden
Automaatzegels1983-heden
Dienstzegels1875-1935
Portzegels1907-1947
Gewone zegels als portzegels gebruikt, gestempeld met een 'T'1965
Telegraafzegels1883
Zegels tijdens Duitse bezetting1940-1941

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Wikipedia: postzegels
  • Wikipedia: Luxemburg
  • Postzegelcatalogus: Michel Europa-Katalog West

Reageer op het artikel "Postzegels: Verzamelgebied Luxemburg"

Infoteur: Hansvg
Laatste update: 02-04-2019
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Special: Postzegels
Schrijf mee!