InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Postzegels: verzamelgebied Nederland

Postzegels: verzamelgebied Nederland

Postzegels: verzamelgebied Nederland Sinds de eerste postzegel in 1841 op een brief werd geplakt in het Verenigd Koninkrijk, werd in andere landen in de wereld al snel gevolgd met eigen postzegelemissies. De postzegels waren natuurlijk bedoeld om de betaling voor het verwerken van de poststukken te regelen. Maar er was een bijzonder bij-effect. Al die verschillende zegels, al die nieuwigheden, dit alles trok de aandacht van verzamelaars. Postzegels zijn leuk om te verzamelen.

De eerste Nederlandse postzegels

In Nederland werd de allereerste postzegel, met een beeltenis van koning Willem III, in 1852 op een brief geplakt. Het begin van een lange reeks van postzegels, uitgegeven door de Nederlandse Posterijen (de voorloper van de latere PTT, PTT-Post en PostNL). Hiermee werd ook een nieuwe hobby geboren: de filatelie, het liefhebberen in postzegels. Een filatelist is een postzegelverzamelaar. Filatelisten verzamelen niet alleen postzegels, maar allerlei zaken die met post en postzegels te maken hebben.

Beperk je verzamelgebied

Watersnoodzegel 1953, NederlandWatersnoodzegel 1953, Nederland
De postzegelverzamelaar weet, dat je (helaas) niet alle postzegels ter wereld kunt verzamelen. Het zijn er gewoon veel te veel. Wil je ook nog je postzegels postfris, dus ongebruikt aan je verzameling toevoegen, dan zul je die zegels bij de betreffende postdiensten moeten kopen. Dat wordt, als je verzamelgebied de hele wereld is, wel een heel dure grap. In sommige landen worden per jaar honderden nieuwe postzegels uitgebracht! Om alle zegels ook nog overzichtelijk te bewaren, zou je in je huis enkele kamers moeten reserveren voor al die postzegelboeken. Kortom, het is erg praktisch om je actieve verzamelgebied te beperken.
Postzegels NederlandPostzegels Nederland

Nederland

Als je actieve verzamelgebied Nederland is geworden, dan heb je nog steeds een erg groot verzamelgebied. Onder Verzamelgebied Nederland kun je verstaan: alle postzegels die in het Koninkrijk der Nederlanden zijn uitgegeven. Dat betreft dan dus ook landen, die in de geschiedenis op enig moment deel uitmaakten van het koninkrijk, maar nu zelfstandig zijn. Die landen neem je in verzameling mee tot en met het jaar van zelfstandigheid. In je verzamelgebied zitten dan landen als
  • Nederland
  • Nederlands-Indië
  • Indonesië
  • Nieuw-Guinea
  • Curaçao
  • Nederlandse Antillen
  • Caribisch Nederland
  • Aruba
  • Suriname
  • Bonaire
  • Sint Maarten

Als je dit allemaal teveel vindt, geen probleem. Je maakt uiteraard zelf uit welk gebiedsdeel je wel of niet in je verzameling wil opnemen!

Onderverdeling

Binnen elk land in het koninkrijk is weer een onderverdeling te maken, waarbij ook te zien is, dat bepaalde items zijn gekomen en weer gegaan. Telegramzegels, bijvoorbeeld, zijn alleen uitgegeven tussen 1877 en 1903, hangverpakkingen worden sinds 1995 verkocht en hiervan verschijnen nog steeds nieuwe uitgaven. De hieronder volgende tabel geeft een overzicht van de mogelijkheden per land binnen het verzamelgebied Nederland. De jaartallen geven aan in welke jaren (ongeveer) emissies zijn geweest van het betreffende item.
Type Nederland Nederlands- Indië Nieuw-Guinea (en West Nw G.) Curaçao Nederlandse Antillen Aruba Suriname
Frankeerwaardes1852-heden1864-1948 (1949)1950-19621873-19481948-20101986-heden1873-1975
Luchtpost1921-19801928-1933 1929-19471992 1930-1972
Strafportzegels1870-19581874-19461950-19571889-19451948-1959 1886-1956
Dienstzegels19131911
FDC1950-heden19481958-1962 1957-20101986-heden1953-1975
Portbetaald-zegels2000-heden
FDC Port betaald2000-heden
Postzegelboekjes1902-heden 1905-19321977-1997
Telegraafzegels1877-1903
Brandkastzegels19211921
Interneringszegels1916
Dienst Int. Gerechtshof1934-2010
Postpakket verrekenzegels1924
Postbewijszegel1884
Landmailzegel 1845-1846
Automaatstroken1989-2000
Zegels in hangverpakking1995-heden
Prestigeboekjes1999-heden

FDC

De afkorting FDC, die je in de tabel hierboven ziet staan, betekent: First Day Cover. In het Nederlands: Envelop met de zegel (of serie) met een speciale 1e Dag-afstempeling. Deze stempel wordt alleen gezet op speciale, hiervoor gemaakte en gekochte enveloppen, waar de hele serie op wordt geplakt. En uiteraard alléén op de dag waarom de postzegel(serie) voor het eerst uitkomt.

Plaatfouten

In drukwerk kunnen fouten optreden. In bepaalde drukplaten kan een fragment ontbreken, verkeerd geplaatst zijn of soms zelf ondersteboven. Sommige verzamelaars leggen zich toe op het verzamelen van dit soort foutdrukken. In postzegelcatalogi zijn overzichten te vinden van bekende plaatfouten. Omdat plaatfouten in alle zegels van alle gebiedsdelen kunnen voorkomen, is dit in bovenstaand schema weggelaten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Filatelie en PostzegelsFilatelie en PostzegelsOnder filatelie wordt verstaan: de liefhebberij van het verzamelen van postzegels. Echter filatelie heeft niet alleen me…
Het verzamelen van postzegelsHet verzamelen van postzegelsHet verzamelen van postzegels heeft oude papieren. De eerste postzegels verschenen in 1840 in Groot-Brittannië en verspr…
Beleggen in postzegels: van hobby tot financiële investeringBeleggen in postzegels: van hobby tot financiële investeringSommige mensen verzamelen postzegels uit hobby terwijl anderen het vooral zien als een financiële investering of beleggi…
Wat bepaalt de waarde van een postzegel?Wat bepaalt de waarde van een postzegel?Het kopen van postzegels kan een interessante vorm van beleggen zijn en er is ook geld mee te verdienen. Het belangrijks…
Belgische postzegel: de Omgekeerde DenderdermondeBelgische postzegel: de Omgekeerde DenderdermondeDe Omgekeerde Dendermonde is de duurste postzegel van België. De postzegel heeft een waarde van ruim honderdduizend euro…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia: postzegels
  • Postzegelcatalogus Nederland (NVPH)

Reageer op het artikel "Postzegels: verzamelgebied Nederland"

Infoteur: Hansvg
Laatste update: 16-08-2018
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Special: Postzegels
Schrijf mee!