InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Postzegels: Verzamelgebied België

Postzegels: Verzamelgebied België

Postzegels: Verzamelgebied België Nadat de eerste postzegel, de Penny Black, met een beeltenis van koningin Victoria in 1841 op een brief werd geplakt in het Verenigd Koninkrijk, volgden andere landen met eigen postzegelemissies. Met postzegels betaalden de afzenders voor de verwerking van hun post. Natuurlijk erg interessant voor de verzamelaars, want: Postzegels zijn leuk om te verzamelen!

De eerste Belgische postzegels

In België werd de allereerste postzegel, met een beeltenis van koning Leopold I, in 1849 op een brief geplakt. Het was het begin van een lange reeks van postzegels, uitgegeven door de Belgische Posterijen. De postzegels bleken niet alleen een uitstekend middel om de betaling voor de postdienst te regelen. De postzegels bleken daarnaast een enorme aantrekkingskracht uit te oefenen op de verzamelaars, ofwel filatelisten. In speciale insteekalbums konden alle postzegels netjes en overzichtelijk een plaatsje krijgen. Verzamelaars verzamelen niet alleen postzegels, maar allerlei zaken die met post en postzegels te maken hebben.

Postzegels België: WinterhulpPostzegels België: Winterhulp

Beperk je verzamelgebied

Er zijn zoveel landen in de wereld, dat het verzamelen van alle postzegels ter wereld organisatorisch ondoenlijk is. Je zou erg veel ruimte nodig hebben voor alle postzegelboeken en je zou tijd tekort komen om alle zegels op de juiste plek in de postzegelverzameling te schuiven. Dan hebben we het nog niet over de enorme kosten gehad. Verzamelaar verzamelen graag zegels postfris, ofwel ongebruikt. Dat betekent dat je ze van de betreffende postdiensten moet kopen. Voor alle landen ter wereld? Onbetaalbaar! Kortom, het is om allerlei redenen erg praktisch om je actieve verzamelgebied te beperken tot één of enkele landen. Sommige filatelisten pakken het anders aan, en kiezen een bepaald thema waar ze alles van willen verzamelen, bijvoorbeeld alle zegels (ter wereld) met bloemen, auto's of vlaggen.

België

Als je actieve verzamelgebied België is geworden, dan heb je nog steeds een erg groot verzamelgebied. Onder Verzamelgebied België kun je verstaan: alle postzegels die in het Koninkrijk België zijn uitgegeven. Dat betreft dan dus ook landen, die in de geschiedenis op enig moment deel uitmaakten van het koninkrijk, maar nu zelfstandig zijn. Die landen neem je in verzameling mee tot en met het jaar van zelfstandigheid. Of gebieden die door grenswijzigingen tijdens of na de wereldoorlogen al of niet Belgisch grondgebied waren. Of gebieden waar Belgische zegels met een Duitse opdruk werden gebruikt. Een globaal lijstje van verzamelgebieden kan dan zijn:
  • België
  • Bezettingszegels
  • Spoorwegzegels
  • Onafhankelijke staat Congo
  • Belgisch Congo
  • Ruanda-Urundi

Uiteraard bepaal je zelf welke deelgebieden je wilt verzamelen. Je kunt je ook toeleggen op delen van deze gebieden, je kunt je bijvoorbeeld toeleggen op de Belgische spoorwegzegels.

BezettingszegelsBezettingszegels
DienstzegelsDienstzegels
SpoorwegzegelsSpoorwegzegels

Talen

Omdat België een land is met meerdere taalgebieden, worden teksten op postzegels ook in minimaal twee talen weergegeven: Frans en Nederlands. Er is echter ook een Duitstalige gemeenschap, dus op sommige zegels is tekst te lezen in drie talen, dus ook in het Duits.

Onderverdeling

In de tabel hieronder zie je van een aantal belangrijke verzamelgebieden van België weergegeven in welke jaren er zegels zijn uitgegeven.

Type België Duitse Bezetting in B.: Generaal Gouvernement Belgische bezetting in Duitsland Eupen en Malmedy Onafhankelijke staat Congo Belgisch Congo Ruanda-Urundi
Frankeerwaardes1849-heden1914-1916191919201886-18941909-19601916-1961
Spoorwegzegels1879-1996
Strafportzegels1870-1988 1908-19571919-1959
FDC1948-heden 1938-19601956-1961
Dienstzegels1929-1982
Zegels voor militairen1967-1975
Postzegelboekjes1907-heden 1916-1937
Luchtpostzegels1930-1958 1921-1936
Geïllustreerde briefkaarten1971-heden
Frankeervignet1981-heden
Dagbladzegel1928-1931
Zegels voor reisgoed1935-1936
Telegraafzegels1866-1888
Telegraafkwijtings-zegels1897
Telefoonzegels1891
Lokaalpost1886-1970
Kilopost2003-heden
Rolzegels1954-heden

Frankeerzegels

Het spreekt vanzelf dat binnen elk deelgebied het segment frankeerzegels het allergrootst is. Er werd nu eenmaal meer gewone post verstuurd dan luchtpost e.d.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Wikipedia: postzegels
  • Officiële Belgische Postzegelcatalogus Nederland (BBKPH)

Reageer op het artikel "Postzegels: Verzamelgebied België"

Infoteur: Hansvg
Laatste update: 11-09-2018
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Special: Postzegels
Schrijf mee!