InfoNu.nl > Hobby en Overige > Hobby > Wat bepaalt de waarde van een postzegel?

Wat bepaalt de waarde van een postzegel?

Wat bepaalt de waarde van een postzegel? Het kopen van postzegels kan een interessante vorm van beleggen zijn en er is ook geld mee te verdienen. Het belangrijkste is wel dat diegene die dit doet kennis van zaken heeft en dus verstand van postzegels. Er zijn verschillende factoren die de waarde van een postzegel bepalen. Zo is een postzegel meer waard als deze niet gestempeld is, met andere woorden: postfris. Andere factoren die de waarde bepalen zijn de kwaliteit en zeldzaamheid. Er zijn veel postzegelverzamelaars die postzegels kopen en verkopen. Er zijn ook mensen die de postzegels zien als interessante beleggingsvorm. Zij proberen oude postzegels te kopen en die vervolgens weer voor veel geld door te verkopen. Diegene die zich hier mee bezig houden moeten wel veel verstand van zaken hebben, want het niet per se eenvoudig om op deze manier geld te verdienen. Het vereist een speciale kijk op postzegels en veel kennis van de markt. Het is ook belangrijk om te weten wat de waarde van een postzegel bepaald. Er zijn namelijk verschillende factoren waar rekening mee gehouden moet worden.

Wat bepaald de waarde van een postzegel?

Een van de factoren die van invloed is op de waarde van een postzegel is of deze wel of niet afgestempeld is. Postzegel die nooit gebruikt zijn vertegenwoordigen een grotere waarde. Deze postzegels worden ook aangeduid als postfris. Des te ouder de postzegel is, des te hoger de waarde zal zijn. Er zijn nauwelijks nog postzegels van voor de Tweede Wereldoorlog te vinden op de markt die postfris zijn. Daar zijn twee redenen voor. De eerste reden is dat verzamelaars toen minder gaven op postfrisse postzegels, dus die ook niet speciaal bewaarden. De tweede reden is dat mensen destijds minder geld hadden en de gekochte postzegels daarom eerder gebruikte.

Kwaliteit van een postzegel

Een tweede factor die van invloed is op de waarde van een postzegel is de kwaliteit. Des te beter de kwaliteit van een postzegel, des te meer deze waard zal zijn. Hoe ouder een postzegel overigens is, des te groter de kans dat deze niet meer in de originele staat verkeerd. Dat zal zeker het geval zijn met postzegels die stammen uit de negentiende eeuw. De verzamelaars hadden destijds nog niet zulle moderne middelen, zoals stockboeken, tot hun beschikking als de verzamelaars vandaag de dag. Daardoor kwamen de postzegels vaak met vocht in aanraking waardoor zij beschadigd of aangetast raakten. Ook was het vroeger veel normaal op de postzegel vast te pinnen. Daardoor kwam er een gat in de postzegel. Een laatste iets waar een postzegel door beschadigd kan raken is als deze opgeplakt in een boek met een plakkertje. Soms is het overigens mogelijk deze lijm weg te halen door de postzegel te stomen. Dat moet wel weer worden opgelet dat de postzegel daar niet door beschadigd raakt.

Waarde van een postzegel opzoeken in een catalogus

Een laatste factor die de waarde van een postzegel bepaalt is de waarde. De regel is dat des te schaarser een postzegel is, des te hoger de waarde zal zijn. Dat is de wet van vraag en aanbod. Des te schaarser een product, des te meer een verzamelaar er voor over zal hebben om deze in zijn verzameling te hebben. Een verzamelaar kan een idee krijgen van de waarde van een postzegel door in een postzegelcatalogus te kijken. Er zijn verschillende catalogi met informatie over de verschillende postzegels en welke waarde zij ongeveer vertegenwoordigen. In het geval van een postzegelserie geldt ook dat de waarde daarvan fors toeneemt als de hele serie compleet is.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Kaz, Pixabay
  • www.postzegelblog.nl/2006/03/31/wat-is-die-postzegel-waard…/

Reageer op het artikel "Wat bepaalt de waarde van een postzegel?"

Reacties

Ben Ieven, 27-06-2016 22:27 #2
Beste,
Eind jaren '60 en begin '70 kreeg ik van de posterijen een folder thuisgestuurd met daarop de info over nieuwe postzegels die gingen uitkomen en ook met de afbeelding en daarnaast een open vakje waar je de postzegel als je die gekocht had op kon plakken. Als beginnend verzamelaar destijds wist ik niet dat de waarde dan wellicht ging dalen of misschien niets meer waard zou zijn. Kunt u mij vertellen of die folders met de zegel er in geplakt nog een waarde vertegenwoordigen?
Alvast mijn dank.
Ben

Henny, 16-11-2011 19:36 #1
Wel goed voorlichten aub, wbt postfris en gebruikte zegels. U moet toch weten dat veel postzegels gestempeld meer waard zijn als postfris of ongebruikt, in het algemeen uiteraard postfris, maar ik heb wel een partij postfris van voor de oorlog ouder zelfs die ik graag bij uw komt ruilen voor goed gestempeld. Ook uit de 19e eeuw zijn er zegels die je beter gestempeld kan hebben.

Infoteur: Simcha
Laatste update: 18-12-2015
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Hobby
Reacties: 2
Schrijf mee!