InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Snail mail: ouderwets brieven schrijven

Snail mail: ouderwets brieven schrijven

Snail mail: ouderwets brieven schrijven Snail mail is een naam die je op het internet steeds vaker voorbij ziet komen. E-mailen, sms’en en WhatsAppen is natuurlijk erg makkelijk, snel en goedkoop, maar toch willen veel mensen ook wel eens een echte brief schrijven. Een hippe en leuke manier om dit te doen, is snail mail, maar wat houdt het nu eigenlijk in? Het idee achter snail mail, wat naar het Nederlands vertaald “slakkenpost” betekent, is eigenlijk heel simpel: schrijf een brief of kaart en versier die zo leuk en mooi mogelijk. Achter deze post zit geen haast, want het is juist de bedoeling om te tijd te nemen voor een mooie brief naar een ander. Het is de bedoeling dat je de enveloppe ook helemaal versiert of dat je zelf een enveloppe maakt. Je kunt, naast de kaart of brief ook nog andere kleine dingetjes in de enveloppe meesturen, zoals stickers, kleine notitieboekjes, buttons en theezakjes.

Georganiseerde snail mail

Je kunt je via verschillende websites en fora mensen zoeken om mee te “snailmailen”. Je kunt hier dus een leuke penvriend(in) aan overhouden, maar er worden ook wel eens dingen georganiseerd waar je aan mee kunt doen.

Swappen

Swappen is het ruilen van cadeautjes onderling. Je kunt je opgeven voor een swap en krijgt het adres van iemand die zich ook heeft opgegeven voor de swap. De bedoeling is dat je dan een mooie brief of kaart stuurt naar degene waarvan jij het adres gekregen hebt. Hierbij stuur je kleine cadeautjes die in een enveloppe passen. Dit kunnen bijvoorbeeld kaarten, stickers, lintjes of kleine notitieboekjes zijn. Meestal hebben de cadeautjes te maken met snail mail.

Round Robin

Bij een Round Robin wordt er een boekje rondgestuurd. Als je je opgeeft voor een Round Robin, is het de bedoeling dat je één of meerdere pagina’s van dit boekje gaat versieren. Vervolgens stuur je het boekje door naar de volgende persoon. Degene die als laatste het boekje ontvangt, stuurt deze terug naar de eerste persoon die het boekje heeft gevuld.

Wat kun je gebruiken?

Voor het maken van een mooie brief heb je vaak al wel het één en ander in huis. Wil je echt serieus aan de slag en ben je van plan veel mooie brieven te gaan maken, dan is het een aanrader om wat dingetjes in huis te halen. Wat zijn nu de basismaterialen voor een smail mail?
  • Papier in verschillende kleuren en met verschillende printjes, maar natuurlijk ook papier met lijntjes, ruitjes en briefpapier. Vooral een echte ouderwetse brief , geschreven op briefpapier, is leuk om te versturen én leuk om te krijgen!
  • Kaarten met leuke, vrolijke en/of mooie afbeeldingen of bijvoorbeeld een ansichtkaart uit je eigen woonplaats.
  • Stempels om je brief of kaart mee op te fleuren. Stempels kun je ook makkelijk zelf maken, door een figuurtje uit een aardappel te snijden en te dippen in verf.
  • Masking tape wordt ook vaak gebruikt om een brief mee op te fleuren en om de randen van een enveloppe een vrolijk tintje te geven. Masking tape is tegenwoordig gewoon bij winkels als HEMA en Action te koop.
  • Stickers kun je op je brief plakken of meesturen als cadeautje.

Natuurlijk kun je nog veel meer materialen gebruiken, maar met bovengenoemde materialen heb je al een goede basis gelegd voor je snail mail.

Wat handige tips

Ten slotte staan hier nog een aantal handige tips:

Maak iemand blij

Regelmatig zie je oproepjes voorbij komen om een leuke kaart naar een ziek kindje, een gevangene of een militair te sturen. Hoe leuk is het om zo’n iemand blij te maken met een vrolijke enveloppe, gevuld met vrolijke dingen?

Inspiratie

Is je inspiratie op? Op Pinterest plaatsen veel mensen foto’s van de mooiste snail mail. Vul de term “snail mail” in in de zoekmachine en je doet gegarandeerd een hoop inspiratie op.

Typemachine

Heb je thuis nog een ouderwetse typmachine? Dan is het ook erg leuk om hier je brief op te typen. Een brief die getypt is op de typemachine wekt bij veel mensen een nostalgisch gevoel op.

Kortom, snail mail kost wat meer geld en moeite dan een digitale brief of boodschap, maar levert veel meer plezier op bij de ontvanger!
Gerelateerde artikelen
De voordelen van een e-mailadresDe voordelen van een e-mailadresIn deze tijd is een computer niet meer weg te denken uit de samenleving. Behalve internet is ook e-mail erg belangrijk g…
Deutsche Post, de grootste speler van de postDeutsche Post, de grootste speler van de postDeutsche Post staat ook wel bekend als Deutsche Post DHL. Het is een Duits bedrijf genoteerd aan de aandelenindex DAX. D…
Postpieten in België: een brief aan SinterklaasPostpieten in België: een brief aan SinterklaasEen brief naar Sinterklaas schrijven. Best spannend! Wist je dat er jaarlijks zo'n 200.000 brieven naar de Sint worden g…
Administratie op orde - tipsAdministratie op orde - tipsHet is niet gemakkelijk om de administratie op orde te brengen én te houden. Bent u ook het overzicht kwijt tussen alle…
Lessugesties peuters en kleuters: thema de postbodeLessugesties peuters en kleuters: thema de postbodeBehandel eens het thema post in je klas. Iedere keer weer een leuk lesthema verzinnen voor de lessen in de peuter- en kl…
Bronnen en referenties
  • De Groene Meisjes - http://www.degroenemeisjes.nl
  • Snail-Mail - http://www.snail-mail.nl

Reageer op het artikel "Snail mail: ouderwets brieven schrijven"

Infoteur: Mirjamsel
Gepubliceerd: 03-01-2013
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!