InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Sinterklaas met Jan en Noortje
recensie

Sinterklaas met Jan en Noortje

Sinterklaas met Jan en Noortje Eind november, begin december is het weer tijd om de kinderboeken over Sinterklaas en zijn Pieten uit de kast te halen. Over Jan en Noortje zijn meerdere boekjes geschreven, ze gaan logeren, op zwemles en ze ontmoeten Sinterklaas! De twee kinderen krijgen ieder een pietenpakje als ze hun schoen hebben gezet. Sinterklaas heeft ze gevraagd of ze verkleed als Pieten een cadeautje willen brengen aan hun buurvrouw.

Gegevens van het boek Sinterklaas met Jan en Noortje

  • Tekst: Marianne Busser en Ron Schröder
  • Illustraties: Marijke Duffhauss
  • Uitgeverij: The House of Books
  • Gepubliceerd: 2007
  • Genre: kinderboek
  • Aantal pagina’s: 26
  • ISBN: 978 90 443 1933 0
  • Geschikt voor: leeftijd vanaf drie jaar

Over de schrijvers, Marianne Busser en Ron Schröder

Ron en Marianne, zijn heel toevallig, beiden geboren in 1958 en ze zijn al meer dan dertig jaar samen. Schrijven is al heel lang hun passie: cabaretteksten, artikelen voor tijdschriften, liedjes (bijvoorbeeld voor AVRO’s kinderkoor), verhaaltjes voor Sesamstraat, verhaaltjes voor de Bobo en de Okki. In 1990 verscheen hun eerste kinderboek met de titel: Koning Bobbel. Het schrijven deden ze naast hun werk bij de omroep. Maar in 1996 verliet Ron de NOS en Marianne stopte met haar werkzaamheden bij de NCRV. Het schrijven van verhalen, liedjes en versjes werd hun werk. Er zijn inmiddels al meer dan 4,5 miljoen boeken van de twee verkocht.

Over de illustrator, Marijke Duffhauss

Marijke is geboren in 1944 te Helmond. Ze is getrouwd, heeft twee zoons en drie kleinkinderen. Opleidingen die Marijke gevolgd heeft: M.O. Tekenen te Tilburg en Jan van Eyck Academie te Maastricht. Het geven van tekenlessen bleek geen succes te zijn, het schilderen van kinderportretten wel. In 1944 tekende Marijke stripverhaaltjes voor de Bobo (tijdschrift voor kleuters) en dat leidde tot meer opdrachten. Ze werkt veel samen met het schrijvers-duo Marianne Busser en Ron Schröder.

Het verhaal

Jan en Noortje zijn even oud en ook broer en zus. Ze doen lieve dingen en stoute dingen. Samen met hun moeder gaan ze kijken naar Sinterklaas die met de stoomboot aankomt. Jan hoopt dat hij Piet een hand mag geven. Maar als er een Piet vlak voor hem gaat staan, vindt Jan dat een beetje eng. Hij moet bijna huilen en Noortje staat te beven. Moeder zegt dat Sint alleen maar lieve Pieten heeft. Jan en Noortje krijgen pepernoten en een muis van chocola.

Jan en Noortje zetten die avond hun schoen en doen er een wortel en twee tekeningen bij. De volgende dag vinden ze snoep en voor beiden een mooi pietenpak. Er ligt ook een briefje bij: of ze de buurvrouw een cadeautje willen brengen. Eerst schrikt de buurvrouw, ze herkent Jan en Noortje niet, maar later is ze erg blij.

De tekst en de illustraties

Het is een klein vierkant boekje met op de roze voorkant een afbeelding van Jan en Noortje verkleed als Pieten. Ze kijken ondeugend. Op de voorkant ook het logo van de Jan en Noortje boeken. De linker en rechter pagina horen telkens bij elkaar, dit zie je aan de gekleurde rand, telkens in een ander motief. Het gaat om schattige tekeningen met Jan en Noortje in de hoofdrol. Ze hebben vrolijke kleding aan en kijken ook blij. Het gaat om grote illustraties, maar ook veel kleine afbeeldingen. Bij iedere tekening staat tekst, in rijmvorm, vier regels per keer. De tekst leest fijn voor en kinderen vanaf een jaar of vier zullen nagenoeg alles begrijpen. Tekst en tekeningen vullen elkaar zeer goed aan.

Twee fragmenten uit het boek

Fragment 1

dit is Jan en dat is Noortje
broertje-zusje – even oud
elke dag doen ze iets anders
zijn ze lief en zijn ze stout

Fragment 2

Ze geven buurvrouw heel veel kusjes
en ze roepen allebei:
Zwarte Pieten zijn niet eng, hoor
die zijn aardig – net als wij!

Andere boeken over Jan en Noortje

  • Jan en Noortje/Nieuwe kleren en een kapotte beer!
  • Jan en Noortje gaan naar zwemles en andere verhaaltjes
  • Jan en Noortje/Nieuw hondje en een stomme poppendief
  • Jan en Noortje gaan logeren
  • Jan en Noortje Voorleesboek
  • Jan en Noortje gaan naar zwemles (audioboek)
  • Kerstfeest met Jan en Noortje

Mijn mening over Sinterklaas met Jan en Noortje

Rond de tijd dat Sinterklaas in ons land komt, is het heerlijk om verhalen over de Sint voor te lezen aan kinderen. Misschien kent een kind Jan en Noortje al van andere boekjes. In het verhaal komen de leuke dingen voor rond het feest van Sinterklaas zoals het kijken naar de intocht, het zetten van de schoen, pepernoten en muizen van chocola. Maar ook de spannende elementen zoals een hand geven aan Sint of aan Piet. Ik vind het leuk bedacht dat de kinderen middels een briefje de opdracht krijgen om een cadeautje te brengen aan de buurvrouw. Dus niet alleen ontvangen, maar ook geven. En dat geven lijken Jan en Noortje nog leuker te vinden. De tekeningen zijn kleurig, stralen vrolijkheid uit. Je ziet veel op de tekeningen, maar ze zijn ook weer niet te druk. De tekst staat op rijm en leest fijn voor. Het is een boekje uit 2007, toen was er nog geen discussie over Zwarte Piet. In dit boekje wordt over Piet en over Zwarte Piet gesproken. Ik vind het boekje een aanrader.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Sinterklaas met Jan en Noortje (ISBN 978 90 443 1933 0)
  • http://www.mariannebusser-ronschroder.info/wie-zijn-wij.php
  • http://www.marijkeduffhauss.nl/info.php

Reageer op het artikel "Sinterklaas met Jan en Noortje"

Infoteur: Wolfje02
Laatste update: 20-03-2016
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Special: Kinderboeken over Sinterklaas
Recensies…
Schrijf mee!