InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Kinderboek over Pasen: Een heel bijzonder paascadeau
recensie

Kinderboek over Pasen: Een heel bijzonder paascadeau

Kinderboek over Pasen: Een heel bijzonder paascadeau Haas Hyacint vindt zijn baasje Sanne heel erg lief. Als hij hoort dat zij met Pasen een bijzonder cadeau wil, gaat hij op zoek. Met de bus gaat hij naar de stad en maakt daar allerlei dingen mee. Geld om iets te kopen heeft hij niet, maar toch lukt het hem om iets te vinden. Maar dan wordt hij achtervolgd door honden in het park. Wie is de redder van Hyacint en krijgt Sanne toch nog een mooi cadeau? Een prentenboek voor kinderen vanaf vier, vijf jaar.

Gegevens van het boek Een heel bijzonder paascadeau

  • Tekst: Dorothea Lachner
  • Illustraties: Christa Unzner
  • Uitgeverij: De Vier Windstreken
  • Gepubliceerd: 1996
  • Genre: kinderboek, prentenboek
  • Aantal pagina’s: 28
  • ISBN: 90 5579 144
  • Geschikt voor: leeftijd vanaf vier jaar

Over de schrijver, Dorothea Lachner

Dorothea werd geboren in 1951 in Wiener Neustadt. Ze studeerde aan de pedagogische academie. Dorothea publiceert voornamelijk prentenboeken, ze schrijft poëzie, toneelstukken en theaterstukken.

Over de illustrator, Christa Unzner

Christa werd geboren in 1958 in Schöneiche (Duitsland). Ze wilde graag balletdanseres worden, maar ging een andere richting op: etaleursopleiding en daarna een opleiding tot grafisch ontwerpster. Christa werkte bij een reclamebureau toen ze een meedeed met een illustratiewedstrijd en dit was een succes. Sinds 1982 publiceert ze hoofdzakelijk kinder- en prentenboeken als freelance illustrator.

Het verhaal

De tekst en de illustraties

De illustraties in dit boek kun je omschrijven als schilderingen in zachte kleuren. Ze beslaan een of zelfs een dubbele pagina. Er zijn veel details te zien, mooie kijkplaten. De tekst staat in de tekeningen, maar op een rustige achtergrond. In de tekst komen niet veel moeilijke woorden voor, een kind van een jaar of vijf zal de tekst goed kunnen volgen.

Drie fragmenten uit het boek

Fragment 1

Hyacint at van zijn voer, en Sanne zocht naar haar paastekening van de basisschool. Maar wat zei ze daar? “Ik hoop dat ik deze keer niet alleen maar paaseieren krijg. Ik hoop dat ik iets heel bijzonders krijg.”

Fragment 2

Een vriendelijke verkoopster vroeg of ze hem kon helpen. “Ik zoek een paascadeau dat groter en kleuriger is dan alle eieren van de wereld,” antwoordde Hyacint. “Eigenlijk wil ik iets heel bijzonders.” De verkoopster wilde weten of de haas genoeg geld bij zich had voor zo’n cadeau. Hyacint schudde zijn kop. Hij wist niet wat dat was, geld, maar hij wist wel dat hij het niet had. “Dan kan niemand u hier helpen,” zei de verkoopster onvriendelijk. Ze draaide zich om en liet Hyacint gewoon staan.

Fragment 3

Hyacint was bijna onder een auto gekomen! Overal om hem heen stonk het en hoorde hij kabaal. De auto’s toeterden en de mensen foeterden, en hij werd heel bang. Ineens werd hij in zijn nekvel gegrepen en opgetild. Hij wilde bijten, trappelen en wegrennen… “Zo, hier ben je dus, kleine wegloper!” mopperde een bekende stem vlakbij zijn oor. Hij herkende de geur van het overhemd: Sanne’s vader!

Mijn mening over Een heel bijzonder paascadeau

Een feest als Pasen gaat extra spreken voor een kind als het verhalen hoort over het feest. Over het onderwerp Pasen kun je heel wat boeken in de boekenwinkel of in de bibliotheek vinden. Een bijzonder paascadeau is een lief verhaal over een haas die zijn baasje Sanne een bijzonder cadeau wil geven voor Pasen. Hij gaat op zoek in de grote stad en maakt spannende dingen mee. De tekeningen zijn prachtig, schilderachtig. Het verhaal kent een mooie afloop. Leuk om voor te lezen aan kinderen vanaf de kleuterleeftijd, maar ook een peuter zal van de tekeningen genieten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Een heel bijzonder paascadeau (ISBN 90 5579 144)

Reageer op het artikel "Kinderboek over Pasen: Een heel bijzonder paascadeau"

Infoteur: Wolfje02
Laatste update: 04-02-2019
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Special: Pasen
Recensies…
Schrijf mee!