InfoNu.nl > Hobby en Overige > Boeken > Boekrecensie: Dikkie Dik Sinterklaas en Kerstmis
recensie

Boekrecensie: Dikkie Dik Sinterklaas en Kerstmis

Boekrecensie: Dikkie Dik Sinterklaas en Kerstmis Dikkie Dik, de bekende rode kater, beleeft allemaal spannende avonturen. In het boek rond het thema Sinterklaas en Kerstmis verkleedt hij zich als de Sint, brengt een wortel naar het paard, eet kerstkransjes uit de kerstboom en maakt stiekem alle cadeautjes open. Ben je nog op zoek naar een leuk boek voor je peuter over Sinterklaas en Kerst? Dikkie Dik vindt elk kind lief! Algemene gegevens
Titel: Dikkie Dik Sinterklaas en Kerstmis
Auteur: Jet Boeke
Illustraties: Jet Boeke
Jaar van uitgave: 2005
ISBN: 978-90-257-4079-5

De auteur: Jet Boeke

Jet Boeke (1948) is een Nederlandse illustrator die bekend is geworden door haar boeken over Dikkie Dik. Na haar opleiding heeft ze gereisd door Noord- en Zuid-Amerika. In New York leerde zij een illustrator kennen die filmpjes maakte voor Sesame Street. Toen bleek dat er een Nederlandse variant, Sesamstraat, zou worden gemaakt, heeft zij haar diensten als illustrator aangeboden. De verhalen van de rode kat Dikkie Dik worden sindsdien ook voorgelezen in Sesamstraat.

In 1978 bracht Jet haar eerste Dikkie Dik-boek uit. In 2000 won zij de kiekeboekprijs voor het boek Waar is Dikkie Dik?

Het verhaal

Het boek kent twee zijden: Sinterklaas en Kerstmis. De ene helft van het boek bestaat dus uit Sinterklaasverhaaltjes en de andere kant uit verhaaltjes met als thema Kerstmis.

Sinterklaas

Het eerste verhaaltje gaat over Dikkie Dik die zich samen met Beer gaat verkleden. Ze vinden een mijter een pietenmuts. Even later vinden ze ook een heleboel watten. Hier maken ze een witte baard van. En zo worden Dikkie Dik en Beer samen Sinterklaas en Zwarte Piet.

Het tweede verhaaltje gaat over Dikkie Dik die een wortel in een schoen ziet zitten. Dikkie Dik snapt niet wat die wortel daar doet en pakt hem uit de schoen. Hij wil hem in de grond gaan stoppen, maar eenmaal buiten komt hij een groot wit paard tegen, het paard van Sinterklaas. Dikkie Dik geeft de wortel aan het paard en het paard zegt tegen hem dat hij in zijn mandje moet gaan kijken. Daar ligt natuurlijk een cadeautje!

Kerstmis

Het eerste verhaaltje gaat over Dikkie Dik die samen met Grijs kerstkoekjes uit de kerstboom gaat eten. Ze worden steeds enthousiaster en klimmen in de boom. Natuurlijk gaat dit niet goed en vallen ze naar beneden. Daar liggen ze dan uiteindelijk, helemaal in de lampjes gerold!

In het tweede verhaal vindt Dikkie Dik allemaal cadeautjes onder de kerstboom. Hij maakt alle pakjes open op zoek naar kattenbrokjes. Kattenbrokjes vindt hij niet, maar hij heeft wel een berg cadeaupapier om mee te spelen. Uiteindelijk valt hij vermoeid onder de boom in slaap.

Mijn mening over het boek van Dikkie Dik

Dikkie Dik beleeft avonturen die voor peuters erg begrijpelijk zijn en ook vaak leuk gevonden worden. Rondom het thema Sinterklaas en Kerstmis vind ik dit dan ook een leuk boek. De simpele verhaaltjes zijn voor een peuter goed te begrijpen en vaak ook grappig.

Het kinderboek heeft niets te maken met de herkomst van Kerst of de komst van Sinterklaas, maar gebruikt thema’s als de kerstboom en een wortel in de schoen. Deze thema’s zijn voor peuters vaak erg herkenbaar. Een leuk en simpel boekje voor je kind!

Kortom, dit boekje van Dikkie Dik over Sinterklaas en Kerstmis is erg leuk en herkenbaar voor peuters. De tekeningen zijn kleurrijk en duidelijk. Dit boek is een leuk boek om aan je peuter voor te lezen in de periode rond Sinterklaas en Kerstmis!
© 2010 - 2019 Cato, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Boekrecensie: Dikkie Dik viert SinterklaasrecensieBoekrecensie: Dikkie Dik viert SinterklaasHeerlijk om tijdens de weken voor Sinterklaas boekjes voor te lezen over de Goedheiligman. Veel jonge kinderen kennen Di…
Jet Boeke’s Dikkie Dik verteld in SesamstraatJet Boeke’s Dikkie Dik verteld in SesamstraatAls Jet Boeke voor het eerst hoort over Sesamstraat, weet ze het zeker, daar wil ze aan bijdragen. Haar eigen kat biedt…
De mooiste prentenboeken voor baby's en kleine kinderen'Rupsje Nooitgenoeg', 'Kikker is Verliefd' en 'Gonnie en haar vriendjes'. Zomaar een aantal titels van boeken die geschi…
Boekrecensie: "Kerstmis" van Dick BrunarecensieBoekrecensie: "Kerstmis" van Dick BrunaIn de tijd voor kerst zijn veel ouders op zoek naar een boek over het Kerstverhaal. Speciaal voor peuters en kleuters he…
Wanneer vertelt u uw kind dat Sinterklaas niet bestaat?Wanneer vertelt u uw kind dat Sinterklaas niet bestaat?Er komt een tijd dat uw kind de leeftijd krijgt om te vertellen dat Sinterklaas niet meer bestaat. Toch is het lastig om…
Bronnen en referenties
  • Boeke, J.(2005) Dikkie Dik Sinterklaas en Kerstmis. Haarlem: Gottmer

Reageer op het artikel "Boekrecensie: Dikkie Dik Sinterklaas en Kerstmis"

Infoteur: Cato
Laatste update: 02-02-2016
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Boeken
Recensies…
Schrijf mee!