InfoNu.nl > Hobby en Overige > Spellen > Pubquiz – Quiz Night - spelletjesavond in het café

Pubquiz – Quiz Night - spelletjesavond in het café

Pubquiz – Quiz Night - spelletjesavond in het café De pubquiz is een ouderwets gezellige spelletjesavond, niet thuis, maar in het café. Onder het genot van een lekker glaasje speel je met je vrienden de pubquiz en beantwoord je de vragen van de verschillende vragenrondes. Bij een pubquiz is de gezelligheid belangrijk, al wordt er met overgave gestreden om de beste van de avond te worden. De pubquiz is een populaire activiteit op de doorgaans wat rustigere avonden in de café’s. De café-eigenaar haalt er gezelligheid en extra omzet mee in huis en vindt in de deelnemers aan een geslaagde pubquiz-avond ambassadeurs voor zijn tent.
De pubquiz / Bron: Joebeone / FlickrDe pubquiz / Bron: Joebeone / Flickr

Spelletjesavond in het café

Pubquiz of Quiz Night in het café

Een pubquiz is een quiz in een café, waarbij vriendengroepjes of anderszins samengestelde teams het tegen elkaar opnemen. Het doel is om met elkaar een gezellige avond te hebben. Voor de pub betekent een pubquiz extra drukte en omzet. De deelnemers aan de pubquiz leggen een klein bedrag in voor deelname en verteren verder consumpties die de café-eigenaar aan de extra omzet moet helpen. Een pubquiz wordt daarom op doorgaans rustige avonden georganiseerd, om wat leven in de brouwerij te brengen. Ze vinden meestal wekelijks en in de avond plaats.

Table quiz
Een pubquiz wordt ook wel genoemd:
  • quiz night;
  • live trivia;
  • table quiz.

The Great British Pub Quiz challenge

De pubquiz raakte populair in Engeland in de jaren na 1970 en werd in korte tijd een deel van de Britse cultuur. The Great British Pub Quiz challenge is een jaarlijks evenement waar meer dan 600 pubs aan meedoen. Er zijn bedrijven gespecialiseerd in het samenstellen en organiseren van de quizevenementen en grote toernooien. De pubquiz waaierde vooral uit naar Amerika, Australië en Nieuw Zeeland, maar is ook populair in België en Nederland.

Team

De teams worden gevormd door de club mensen die rond een tafel zitten. Het maximum aantal deelnemers per groep zit tussen de zes en tien. Het team bedenkt een teamnaam, liefst eentje die grappig is, die op alle in te leveren papieren wordt geschreven en de deelnemers betalen aan de organisator een klein bedrag aan deelnamebijdrage, meestal niet hoger dan een paar euro. Van deze inleg kunnen de prijzen worden betaald. Er zijn ook pubs die helemaal geen bijdrage aan de deelnemers vragen. Zij zien de extra baromzet al als voldoende bijdrage.

Spelregels

De teamleden gaan voorafgaand akkoord met de spelregels, zodat daar geen discussie over kan ontstaan.
  1. De quizmaster is de baas;
  2. Zet je teamnaam op elk antwoordformulier;
  3. Zet de telefoon uit (of lever hem in);
  4. Speel met niet meer dan het aantal opgegeven teamleden;
  5. Geef een duidelijk en compleet antwoord;
  6. Geef een kort en bondig antwoord;
  7. Schrijf leesbaar (niet leesbaar is fout);
  8. Over de uitslag wordt niet gecorrespondeerd.

Quizmaster

Bij elke pubquiz is een quizmaster die de vragen stelt. De quizmaster organiseert ook het controleren van de antwoorden en bijhouden van de puntentelling. De quizvragen zijn zelfgemaakt of gekocht via een bedrijf dat gespecialiseerd is in dergelijke spellen. Elk goed antwoord levert een punt op en voor een ‘bijna goed’ antwoord mag een half punt worden gegeven.

Bonuspunten
De quiz kan extra moeilijke vragen bevatten die bonuspunten opleveren.

Vragenrondes

Er zijn verschillende vragenrondes die tien of meer vragen bevatten. Elk team zet de antwoorden op het antwoordformulier en geeft dat na de ronde aan de quizmaster.

Een voorbeeld van vragenrondes
  1. Fotovraag: wat/ wie staat er op de foto?
  2. Algemene kennis
  3. Sport
  4. Film en TV
  5. Waar of niet waar?
  6. Wie ben ik?
  7. Muziek
  8. Puzzel

Joker

Teams kunnen ook een joker inzetten, waarmee de punten van die ronde worden verdubbeld. De joker wordt ingezet voor de ronde begint, soms zelfs voordat de quiz begint.

Jackpot

Er kan een kleine afzonderlijke ronde van vragen aan het einde van een quiz worden toegevoegd, die kans geeft op het winnen van een jackpot. Is de pubquiz elke week, dan wordt er elke week een klein bedrag ingelegd voor de jackpot, waarvan het bedrag gedurende het seizoen lekker kan oplopen. Het team dat de jackpotvraag goed kan beantwoorden wint de jackpot, is het antwoord fout dan gaat de jackpot mee naar de volgende week.

Mobiele telefoon

De smartphone mag niet worden gebruikt tijdens het spel. Het opzoeken van het juiste antwoord wordt daarmee te gemakkelijk. De pubquiz is een parate kennisquiz en geen opzoekquiz. De mobiele telefoons worden daarom vaak ingenomen om valsspelen te voorkomen.

Prijs

De prijs voor de winnaar is het kwijtschelden van de consumptierekening van de teamleden of een drankprijs. Sommige pubquizzen geven een geldprijs aan het winnende team.

T-shirt
De brouwerij, die verbonden is aan de pub, heeft merchandise in het assortiment die ook wel als prijzen worden uitgereikt: T-shirt, pet, dienblad, flessenopener of glas.

Digitaal

De pubquiz kan gehouden worden met pen en papier maar ook met tablets (zonder aansluiting op het internet, zodat er niet kan worden gezocht naar antwoorden). De digitale pubquiz verzamelt meteen de antwoorden en houdt de score bij. Aan het einde van de quiz kunnen de deelnemers direct een overzicht zien van alle scores en de einduitslag. Digitaal kan er ook bij elke vraag een tijdslimiet worden ingesteld waarbinnen het antwoord gegeven moet worden.

Goed doel

De spelavond wordt ook wel ingezet om geld in te zamelen voor een goed doel. Australië is een kanjer in het organiseren van pub quizzen voor goede doelen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Film Quiz met Barry Atsma en Pierre BokmaQuiz de film is een Nederlandse thriller met in de hoofdrollen Barry Atsma en Pierre Bokma, geregisseerd door Dick Maas.…
Wat kost een Staatslot?Maandelijks verkoopt de Staatsloterij miljoenen loten. Bij een reguliere trekking kunt u kiezen tussen twee verschillend…
Trekkingen Staatsloterij 2012Trekkingen Staatsloterij 2012Vanaf de eerste trekking van de Staatsloterij in 2012 gaat er iets veranderen in de manier van trekken van de Jackpot. D…
Misleiding door de StaatsloterijMisleiding door de StaatsloterijNa de trekking van de winnende getallen in de Staatsloterij van augustus 2009 is er veel commotie ontstaan over de recla…
De winkansen bij de Lotto en Lucky DayDe Lotto en Lucky Day zijn twee van weinige in Nederland toegestane loterijen. De kans om een grote prijs te winnen is e…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Anonymous / Openclipart
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Pubquiz Geraadpleegd op 24 december 2016
  • http://www.pubquiz.nl Geraadpleegd op 24 december 2016
  • http://www.cafewillem2.nl/nl/pub-quiz/ Geraadpleegd op 24 december 2016
  • http://www.quiznight.nl Geraadpleegd op 24 december 2016
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Pub_quiz Geraadpleegd op 24 december 2016
  • Afbeelding bron 1: Joebeone / Flickr

Reageer op het artikel "Pubquiz – Quiz Night - spelletjesavond in het café"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 27-12-2016
Gepubliceerd: 27-12-2016
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Spellen
Special: Gezelschapsspellen
Schrijf mee!