Spel met Rummikub-stenen: Jokeren
Rummikub is een gezelschapsspel dat in Nederland veel wordt gespeeld. Met de stenen van Rummikub zijn ook vele andere spelvarianten te bedenken. Jokeren is hier een voorbeeld van. Het is een spel dat makkelijk te begrijpen en te spelen is, hierdoor is het leuk voor jong en oud. De speeltijd kan helemaal naar wens worden aangepast.
Rummikub
Rummikub werd voor het eerst op de markt gebracht in Nederland door Goliath. In 1983 werd Rummikub gekozen tot Spel van het jaar. In Nederland wordt elk jaar het NK Rummikub gehouden. Ook bestaat er een WK Rummikub, dit toernooi is in 2012 voor de vierde keer gewonnen door een Nederlander.
Bij Rummikub is het doel om al je stenen kwijt te raken. Iedereen heeft zijn eigen rekje met stenen, die hij kwijt kan raken door rijen op tafel te leggen of stenen bij andere rijen aan te leggen. Als je niks kan opleggen, moet je een extra steen pakken. Ook zijn er twee jokers in het spel, deze kunnen voor elk willekeurig cijfer worden gebruikt. Aan het einde van het spel wordt een rangorde bepaald door de punten te tellen op de overgebleven stenen van de spelers.
Jokeren
- Aantal spelers: 3-8
- Spelduur: Zelf te bepalen door een aantal rondes te kiezen. Een ronde duurt ongeveer 5 minuten.
- Leeftijdsindicatie: Vanaf 8 jaar
- Benodigdheden: Rummikub-stenen, 1 joker en rekjes om de stenen op te leggen
Speloverzicht
Elke speler begint met 10 stenen. Het doel is om alle stenen kwijt te raken, dit wordt bereikt door hogere stenen op te leggen dan de andere spelers. De kleur van de stenen maakt in dit spel niet uit. De joker is een belangrijk onderdeel van het spel, om niet te verliezen moet je de joker zo snel mogelijk kwijt raken. Om de joker niet in je bezit te krijgen, is het belangrijk om lage stenen in je bezit te hebben. De winnaar van een ronde is degene die het eerst al zijn stenen kwijt is. De rest van de spelers telt zijn punten en deze worden genoteerd. De speler die nadat alle rondes zijn gespeeld de minste punten heeft is de winnaar!
Voorbereiding
Leg alle stenen op de kop op tafel en schud deze. Geef iedere speler een rekje om zijn stenen op te leggen. Zorg dat er 1 joker in het spel zit en houd deze apart. Kies iemand die begint met de joker. Iedere speler pakt blind 10 stenen en legt deze op volgorde van nummer op zijn rekje. De speler die begint met de joker hoeft maar 9 stenen blind te pakken, zodat hij inclusief de joker ook 10 stenen op zijn rekje heeft. De overige stenen worden aan de kant geschoven.
Spelregels
De speler met de joker mag beginnen. Hij mag niet beginnen met het opleggen van de joker. Hij heeft nu twee opties:
- Een enkele steen opleggen: De speler kiest een steen en legt deze op. Hierna is zijn buurman aan de beurt. Deze kijkt of hij een steen heeft met een hoger getal, als hij dit heeft mag hij deze opleggen.
- Meerdere stenen opleggen: De speler legt twee of meer stenen met hetzelfde getal tegelijk op. Als hij twee stenen oplegt, moet de rest van de spelers deze beurt ook twee stenen opleggen. Hetzelfde geldt bij drie of meer stenen. Het aantal stenen blijft in een beurt altijd hetzelfde.
Als een speler niet hoger dan zijn buurman kan opleggen zegt hij ''pas''. Hierna mag de volgende speler een steen opleggen, mits deze hoger is dan de laatst opgelegde steen. Zo gaat het door totdat alle spelers een steen hebben opgelegd of ''pas'' hebben gezegd. Er wordt gekeken wie de laatste en dus ook de hoogste steen of stenencombinatie heeft opgelegd. Deze speler mag de volgende beurt beginnen. De stenen van deze beurt worden aan de kant geschoven en zijn uit het spel.
Voorbeeld 1: Speler A begint de beurt en legt een 8 op. Speler B heeft geen steen hoger dan 8, dus roept ''pas''. Speler C legt een 9 op en Speler D legt een 12 op. De stenen worden aan de kant geschoven en Speler D begint een nieuwe beurt.
Voorbeeld 2: Speler A legt twee 5-en op. Speler B heeft geen twee dezelfde stenen dus roept ''pas''. Speler C heeft drie 8-en op zijn rekje en legt twee 8-en op (3 stenen opleggen mag deze beurt niet). Speler D kan niet en roept ''pas''. De stenen worden aan de kant geschoven en speler C begint een nieuwe ronde. Hij mag nu zelf bepalen hoeveel stenen hij oplegt.
Joker
De joker mag alleen worden opgelegd als degene die de joker in bezit heeft een beurt mag beginnen. Hierna leggen alle spelers om de beurt een steen op. De speler die de hoogste steen heeft opgelegd, moet de joker inclusief de stenen die zijn opgelegd op zijn rekje nemen. Zijn er twee spelers die allebei de hoogste steen hebben opgelegd, moet degene die deze als laatste oplegde de joker met stenen nemen. Het is dus belangrijk om lage stenen te bewaren voor als iemand de joker oplegt. De speler die de joker heeft moeten nemen, mag de volgende beurt beginnen, maar dit mag hij niet doen met de joker. De joker mag pas de volgende keer dat deze speler begint worden opgelegd.
Voorbeeld 3: Speler A begint de beurt en speelt de joker. Speler B legt een 3 op. Speler C legt een 2 op. Speler D legt een 3 op. Speler D moet hier de joker plus de opgelegde stenen (3, 3 en 2) nemen.
Einde van een ronde
Een ronde is voorbij als een speler al zijn stenen kwijt is. De huidige beurt wordt nog afgespeeld. Hierna telt iedere speler de punten van de stenen die hij nog over heeft. Het getal op de steen geeft het aantal punten aan. De joker is 14 punten waard. Iedereen zijn punten worden opgeschreven. Hierna kan de volgende ronde worden gespeeld. Alle stenen worden weer geschud en iedereen pakt 10 nieuwe stenen. De speler die de laatste ronde eindigde met de joker, houdt de joker op zijn rekje en hoeft dus ook maar 9 nieuwe stenen te pakken. Hij begint de nieuwe ronde, maar mag dit niet doen door de joker op te leggen.
Einde van het spel
Wanneer het aantal afgesproken rondes is gespeeld is het spel voorbij. Alle punten van de spelers worden bij elkaar opgeteld en de speler met de minste punten heeft gewonnen!