Qwirkle, een leuk gezelschapsspel voor 2 tot 4 personen
Qwirkle is een gezelschapsspel voor 2 tot 4 personen, waarbij het gaat om het combineren van kleuren en vormen en waarbij tactiek en logische nadenken het spel uitdagend maken. Het spel duurt gemiddeld drie kwartier. Het doel is om series tegels neer te leggen die qua kleur of vorm overeen komen en uiteindelijk de meeste punten te halen. Als je een reeks van zes tegels kunt (af)maken heb je Qwirkle en dit levert zes extra punten op. Het spel is leuk voor jong en oud, ongeveer vanaf de leeftijd van 8 jaar oud.
Qwrikle
Inhoud van de doos
- 108 stevige vierkante platte houten tegels, zwart van kleur met aan één kant zes verschillende vormen in zes verschillende kleuren.
- 1 Stoffen zak.
- Spelregelboekje in het Nederlands en Frans.
Zelf nog zorgen voor pen en papier om de stand bij te houden. Het spel zit verpakt in een vierkante doos die wel tegen een stootje kan en de tegels zijn gemakkelijk vast te pakken en kunnen goed stevig op de zijkant staan.
Wie kan dit spel spelen?
Het spel kan worden gespeeld met 2, 3 of 4 personen, vanaf acht jaar oud en is ook voor volwassenen zeer geschikt.
De houten tegels zijn zeer stevig en zijn dus goed te gebruiken door kinderen. Jonge kinderen kunnen leren de juiste kleuren en vormen bij elkaar te zoeken en het aantal tegels te tellen dat op het bord is neergelegd tijdens een beurt. Grotere kinderen en volwassenen kunnen er ook tactiek bij gebruiken, wat een uitdagend spel maakt.
Speelduur van het spel Qwirkle
Eén spelletje duurt gemiddeld
drie kwartier. Uiteindelijk is de tijdsduur ook wel afhankelijk van hoe lang iedere speler gaat nadenken over wat er neergelegd gaat worden. Het kan dus ook korter of langer duren. Hoe meer stenen er op tafel liggen, hoe langer er over het algemeen moet worden nagedacht over wat er neergelegd kan worden.
Start van het spel
Doe de tegels in de zak en zorg dat alles goed geschud is. Leg pen en papier klaar voor het bijhouden van de score. Iedere speler pakt nu zes tegels uit de zak en zet ze voor zich neer, zonder dat de andere spelers kunnen zien wat er op de tegels staat. Degene die de langste serie qua kleur of vorm kan neerleggen mag beginnen. Een serie bestaat uit minimaal twee stenen van dezelfde kleur of twee stenen met verschillende kleuren maar met dezelfde vorm.
Afbeelding 1
Doel van het spel
Het doel van het spel is rijtjes tegels neer te leggen die zoveel mogelijk punten opleveren. Een rijtje tegels van dezelfde kleur of van dezelfde vorm levert punten op. Door ook zijwaarts aan te leggen worden meer punten gehaald.
In de situatie van afbeelding 1, levert het aanleggen van drie paarse tegels negen punten op. De drie paarse tegels leveren drie punten op, maar de twee vierkantjes, sterretjes en plusjes ieder ook nog twee.
Na een beurt vul je de reeks tegels die voor je staan weer aan tot zes tegels. Wie de meeste punten heeft gehaald zodra alle tegels gespeeld zijn heeft gewonnen.
Geen goede tegels?
Als je niet tevreden bent met de tegels die je in bezit hebt, dan mag je in plaats van wat neer te leggen enkele of alle tegels die je hebt, omruilen met tegels uit de zak. Zorg dat de inhoud van de zak weer goed geschud wordt.
Afbeelding 2
Puntentelling van Qwirkle
Bij het vormen van een nieuwe serie op tafel levert iedere tegel in de serie één punt op. Ook als maar één tegel wordt aangelegd aan een al aanwezige serie, dan levert iedere tegel van de complete serie een punt op voor de speler. Als een neergelegde tegel twee series verlengt, dan worden alle punten van de twee series bij de score van de speler opgeteld. Wie een serie van zes blokjes afmaakt krijgt zes extra punten. Een serie van zes gelijke kleuren of vormen wordt Qwirkle genoemd en levert in totaal twaalf punten op.
Tactiek toepassen in het spel
- Probeer tegels aan te leggen die aan meerdere series tegelijk aanliggen, dit levert meestal meer punten op dan het maken van een enkele serie.
- Pas op met het aanleggen van een vijfde tegel aan een serie. Als een andere speler de serie naar zes tegels kan uitbreiden, dan levert dit deze speler meteen zes punten extra op.
- Van ieder vormpje in een bepaalde kleur zijn er drie tegels in het spel. Door tegels te tellen kun je weten of een benodigde tegel voor een serie nog in het spel is.
Eind van het spel
Het spel gaat door tot alle tegels uit de stoffen zak zijn en iemand al zijn tegels gespeeld heeft. De winnaar krijgt er ook nog eens zes punten extra bij. Degene met de hoogste score is de winnaar van het spel.
Nadeel van het spel
- Sommige kleuren op de tegels zijn in het donker moeilijk te zien.
- De kleuren rood en oranje zijn moeilijk van elkaar te onderscheiden.
- Schudden van de tegels in de zak is vrij moeilijk als de zak vol is.