InfoNu.nl > Hobby en Overige > Spellen > Gezelschapsspelen: Mens Erger Je Niet

Gezelschapsspelen: Mens Erger Je Niet

Mens-erger-je-niet is de Nederlandse benaming voor het bordspel dat in de rest van de wereld Ludo heet.

Algemene gegevens

  • Titel : Mens Erger Je Niet
  • Uitgever : Jumbo
  • Type van spel : Bordspel met dobbelstenen
  • Aantal spelers : 2 tot 4 spelers
  • Speelduur : 20 minuten tot 1 uur
  • Moeilijkheidsgraad : Super eenvoudig
  • Jaar van uitgifte : 1896
  • Beschikbaarheid : Overal te koop

Ontstaan van het spel

De oorsprong van dit bordspel ligt in Indië. Het spel Pachisi werd in de negentiende eeuw als de gepatenteerde vorm 'Ludo' in Engeland uitgebracht. 'Mens-erger-je-niet' is de gedeponeerde naam van dit spel voor Nederland en Vlaanderen. In de USA noemen ze het ook wel 'Parcheesi', in Duitsland 'Mensch ärgere dich nicht' en in China is er een variant die 'Aeroplane Chess' heet. Ludo is echter de meest bekende naam buiten de Nederlandse naam dan. De naam Ludo is afkomstig van het Latijnse ludus wat 'spel' wil zeggen. In 1896 dook het voor het eerst op in Engeland in de vorm zoals vele generaties het ondertussen al gespeeld hebben,en waarschijnlijk zullen blijven spelen.

Doel en spelregels

In 'Mens Erger Je Niet' heeft iedere speler vier pionnen van dezelfde kleur die elk een ronde over het speelbord moeten maken. Na die ronde moeten ze binnengaan om op één van de eindcirkeltjes te eindigen. De spelers gooien om beurt met de dobbelsteen. Een pion mag pas in het spel gebracht worden als er een zes gegooid is en dat telt voor de 4 pionnen die een ronde moeten maken op het speelbord. Als er een zes wordt gegooid moet je steeds verplicht een pion in het spel brengen,(als je er nog hebt) en mag je nogmaals gooien. Als een pion op een cirkeltje komt waar al een pion van een medespeler staat,dan wordt deze 'geslagen' en moet die pion terug naar de startpositie waar de geslagen speler dan weer eerst een zes moet gooien voor ie opnieuw aan de ronde kan beginnen. Na de ronde moet de pion binnenkomen doch met het exact aantal ogen dat nodig is om op een vrijstaande eindcirkel terecht te komen. Lukt dit niet moet een andere pion eventueel verplaatst worden (alternatief spelreglement) of moet de speler z'n pion laten staan en de volgende speler laten spelen. De winnaar is diegene die het eerst z'n 4 pionnen op de eindcirkels heeft staan.

Men speelt dit spel ook dikwijls met aangepaste regels. Wanneer je met twee spelers speelt dan moet ieder met twee kleuren spelen is zo een aangepaste regel of het hierboven omschreven verplaatsen van pionnen die reeds op de eindcirkels staan is nog zo een variant die niet altijd toegestaan is. Dat moet je vooraf onderling uitmaken met de spelers die deelnemen aan het spel.
© 2006 - 2018 Ghostwriter, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Gezelschapsspelen: Mens Erger Je Niet"

Reacties

Bram, 06-04-2009 18:28 #3
Je kunt nu ook online multiplayer Mens-erger-je-niet spelen tegen andere online spelers op Bordspel.nl (http://www.bordspel.nl).

Weyns Mieke, 24-12-2008 13:11 #2
Ik zoek de elektronische ( waar de dobbelstenen automatisch worden gegooid) waar vind ik die te koop?

Jantrao (infoteur), 24-10-2007 03:11 #1
De Nederlandse versie bestaat niet meer (of de ink is veranderd).

Infoteur: Ghostwriter
Gepubliceerd: 02-12-2006
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Spellen
Reacties: 3
Schrijf mee!