InfoNu.nl > Hobby en Overige > Spellen > Gezelschapsspelen: Levensweg

Gezelschapsspelen: Levensweg

Levensweg is een bordspel waar je even lekker kan wegdromen. Vanaf je geboorte tot je pensioen leg je een weg op het speelbord af. Een weg soms vol geluk,maar dikwijls ook met hindernissen net zoals in het echte leven.

Algemene gegevens

  • Titel : Levensweg
  • Uitgever : Hasbro / MB
  • Type van spel : Financieel spel
  • Aantal spelers : 2 tot 6 spelers
  • Speelduur : 30 minuten tot 2 uur
  • Moeilijkheidsgraad : Eenvoudig
  • Jaar van uitgifte : 1960
  • Beschikbaarheid : Overal te koop

Ontstaan van het spel

Levensweg dat in Engelstalige landen beter bekend is onder de naam 'The Game Of Life' werd origineel ontworpen door Milton Bradley (waar denkt u dat de initialen MB vandaan komen van de vele speldozen) in 1861. Die versie wat ook het eerste spel was dat hij ontwierp lijkt echter meer op een soort damspel. De originele naam was dan ook The Checkered Game of Life. In één jaar tijd werden er 45.000 exemplaren van verkocht. Pas in 1960 ontwierp Reuben Klamer ter gelegenheid van de honderdste verjaardag van het originele spel de versie zoals we ze vandaag kennen met het draairad in het midden van het bord. Het originele spel kende vele aanpassingen tot en met de moderne versies die ook soms nog aangepast werden. De laatste keer was in 2005 toen er opnieuw enkele aanpassingen werden gedaan aan het spel.

Doel en spelregels

Het spel probeert een mensenleven te simuleren waarbij het de bedoeling is zo rijk mogelijk te worden. Levensweg heeft iets weg van het klassieke ganzenbord. Iedere speler krijgt bij aanvang een klein plastic autootje met daarin een blauw of roze staafje dat een mannelijke of vrouwelijke speler symboliseert. Vervolgens draait iedere speler om de beurt aan het 'Rad Van Fortuin' dat in het midden van het spelbord staat. Dat rad heeft cijfers van 1 tot 10 en vervangt de klassieke dobbelsteen. Het cijfer dat je als speler draait is het aantal vakjes dat je vooruit mag op het speelbord. Ieder leven start met naar school gaan en dat is in Levensweg niet anders. De speler kan er voor kiezen een opleiding te volgen (dat duurt langer) of de korte weg te nemen en dadelijk beginnen te werken. In dat laatste geval zal het salaris dat je tijdens het spel krijgt als je voorbij de rode salarisvakjes komt lager zijn dan wanneer je een opleiding gevolgd hebt bij aanvang van het spel. De meeste vakjes bevatten aanwijzingen die een speler dient op te volgen als hij op het vakje komt. Soms moet de speler ergens stoppen (bij de vakjes 'Ga trouwen' en 'Pensioen'. Andere vakjes kunnen voordelen opleveren waar je geld krijgt maar er zijn er ook waar je geld moet betalen. Men kan ook een verzekering afsluiten,een aandeel of statussymbolen kopen als men op het juiste vakje komt. Wanneer een speler niet meer kan betalen kan hij geld lenen,maar dat moet ie wel terugbetalen...met intrest. Voor ieder kind dat je tijdens het spelverloop maakt (niet in detail,je hoeft niet te tonen hoe het moet aan je medespelers) krijg je van je medespelers ook nog eens een som geld. Op het einde van de levensweg komt men aan bij het landhuis of de miljonairsvilla. Daar kan je rentenieren tot alle spelers het einde van de levensweg bereikt hebben. Voor elke beurt die nog door anderen moet gespeeld worden krijg je nog steeds geld tot iedereen op het einde van de levensweg is. Dan wordt het geld geteld en de speler die dan het meeste geld heeft is de winnaar van Levensweg.

Online versie

Jammer genoeg konden we geen online versie vinden van Levensweg. Mogelijk dat die er in de toekomst misschien nog wel komt. Vroeger bestond er een online versie via de site van Hasbro doch die is niet meer beschikbaar ondanks dat vele zoekmachines dit nog aangeven. De cd-rom versie kan online gespeeld worden tegen andere surfers.

Cd/dvd-rom versie

De cd-rom versie van Levensweg is beschikbaar in een Engelse versie waar het spel dus 'The Game Of Life' heet. Het bestaat zowel voor Windows,Sony Playstation als voor Gameboy. De PC versie is zeer leuk om te spelen en niet zomaar een bordspel dat ze even hebben omgezet naar pc. Het is volledig in 3D met zeer leuke animaties en geluidseffecten. Als je het bordspel graag speelt zal je de cd-rom versie zeker minstens even leuk vinden.

Weetjes over levensweg

  • Net zoals bij vele Hasbro spelen zijn er verschillende versies beschikbaar. Zo is er momenteel zelfs een Pirates of the Caribbean 2 versie,maar er zijn ook versies van Sponge Bob en The Simpsons. (te koop via de link in dit artikel)
  • Het spel is opgenomen in de permanente collectie van The Smithsonian's National Museum of American History.
© 2006 - 2018 Ghostwriter, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Trivial Pursuit - Gezelschapsspel en bordspel TriviantTrivial Pursuit - Gezelschapsspel en bordspel TriviantTrivial Pursuit, dat in de Nederlandse versie als Triviant wordt verkocht, is een bordspel waarbij het goed beantwoorden…
Risk - Gezelschapsspel en strategisch bordspelRisk - Gezelschapsspel en strategisch bordspelRisk is een strategisch bordspel, dat gaat over oorlogvoeren en landen veroveren. De wereldkaart is het spelbord en spee…
Wii! familie(party)spellenWii! familie(party)spellenWat is nou echt een leuk spel voor op de wii. Deze keuze is vaak in de winkel erg lastig het ene kind houd van dit en ee…

Reageer op het artikel "Gezelschapsspelen: Levensweg"

Reacties

David, 16-02-2015 11:06 #16
Weet iemand of dit onderstaande zonder slag of stoot gaat? In de Wii versie moet je namelijk tegen elkaar strijden. Nu lijkt het of je gewoon iemand kan aanwijzen en het bedrag van het vak kan opeisen.

Oranje vakjes
Wie op een oranje vakje landt kiest van welke speler hij schadevergoeding eist ter hoogte van het bedrag dat in het vak genoemd is. Desnoods moet de speler het geld lenen bij de bank.

M., 17-12-2010 23:15 #15
Spelregels Levensweg oude editie (1978).
(Vertaald uit het Duits voor wie de Nederlandse gebruiksaanwijzing kwijt is).

Levenweg
Een familiespel waarvoor je geluk en verstand nodig hebt? een opwindende reis door het leven.

2-6 spelers

Inhoud van het spel.
1 Speelbord
3 Bergen, 1 tolbrug en 5 huizen.
1 Rad van fortuin
6 auto?s met roze en blauwe stiften.
1 Geluksgetallenlijst
1 Geldstandaard
Speelgeld in eenheden van 100.000, 50.000, 10.000, 5.000 en 1.000.
Verzekeringspolissen, aandelen en schuldbekentenissen.
12 Vraagkaartjes
18 Statussymboolkaartjes
Plakkers voor bergen en tolbrug
Opbouwhandleiding en spelregels.

Doel van het spel
Op je levensweg het meeste geld vergaard hebben, nadat alle spelers of met pensioen zijn gegaan of de miljoenairsvilla hebben bereikt.

Opbouwhandleiding.
Het spel wordt eenmalig opgebouwd en daarna integraal in de doos opgeborgen.
Wie de spelregels kwijt is, heeft een oud spel, dat al is opgebouwd. Ik sla de opbouwinstructies daarom over.

Voorbereiding van het spel.
1. De bankier wordt gekozen. Als meerdere spelers bankier willen zijn, draaien ze aan het rad van fortuin. Degene met het kleinste getal wordt bankier. Hij bergt het geld en de polissen, aandelen en schuldbekentenissen op in de geldstandaard.
2. Iedere speler kiest een auto en een blauwe of roze stift, die hij bij wijze van bestuurder in zijn auto zet.
3. De vraagkaarten worden geschud en iedere speler krijgt er één, omgekeerd. De overige kaarten worden omgekeerd naast het speelbord gelegd.
4. De statussymbool-kaarten worden geschud en omgekeerd naast het speelbord en de geluksgetallenlijst gelegd.
5. Iedere speler draait nu aan het rad van fortuin. De speler met het hoogste getal begint. Daarna volgens de richting van de klok.

Het speelbord.
Betekenis van vakjes op het spelbord.

Gele vakjes.
Wie op een geel vakje landt moet de aanwijzingen opvolgen die op het veld staan geschreven.
Oranje vakjes.

Witte vakjes.
Wie op een wit vak landt of daar langs komt mag kiezen of hij het aanbod dat op het veld wordt gedaan wil accepteren of niet.

Rode vakjes.
Wie op een rood vakje landt of daar langs komt, moet de aanwijzingen op het vakje opvolgen.

Stopteken.
Bij de vakjes?Huwelijk? en?Afrekendag? moet gestopt worden, ongeacht of de speler daar uitkwam of voorbij ging.

Tolbrug
De eerste speler die voorbij de tolbrug komt krijgt 20.000 van elke speler die de brug na hem passeert.

Spelregels.

1. Iedere speler draait op zijn beurt aan het Rad van Fortuin en rijdt het aantal vakjes dat het rad aangeeft. Wanneer hij uitkomt op een vakje dat bezet is door een andere speler, moet hij net zo ver doorrijden tot hij een leeg vakje bereikt.

2. Weg kiezen.
Iedere speler moet, voordat hij het spel begint, beslissen welke weg hij in wil slaan: De kortste weg, direct in zaken, met een salaris van 5.000 (dat later oploopt tot 12.000), of de lange weg via een universitaire opleiding, met een kans op een hoger salaris. Wanneer je bij de universiteitsroute niet op een beroepsvakje terechtkomt dat je salaris bepaalt, wordt dat automatisch vastgesteld op 6.000 voor een afgestudeerde. Dat salaris gaat in het verdere spel niet meer omhoog.

3. Uitbetalingsdag.
Iedere keer wanneer een speler op of langs een uitbetaalvakje komt, krijgt hij salaris. Bij het salaris krijgt de speler ook een vraagkaartje. Maar hij mag er nooit meer dan 2 tegelijk bezitten.

4. Vraagkaartjes.
Er zijn drie soorten vraagkaartjes. Houd ze steeds goed verborgen voor medespelers en zet ze slim in:
a. Recht kaarten. Deze kaart kan aan iedere speler gepresenteerd worden, die op een geel vakje terechtkomt en meer dan 10.000 incasseert. Hij moet de helft van dat geld afstaan aan degene die het rechtkaartje overhandigt. Maar het rechtkaartje kan niet aan iemand worden gegeven die op een geluksdag vakje terechtkomt en op de beurs speculeert.
b. Plicht kaartje. Wie dat kaartje heeft en op een geel vakje terechtkomt waar hij meer dan 6.000 moet betalen, kan het kaartje aan een speler naar keuze geven. Die speler moet dan steun geven en de helft betalen.
c. Vrijstellingskaartje. Wanneer een speler een recht- of plichtkaartje overhandigd krijgt (en dus moet betalen), kan hij een vrijstellingskaartje teruggeven. Hij is daarmee ontslagen van de verplichting te betalen.
Een speler kan per spelronde maar één kaart gepresenteerd krijgen. Wanneer meerdere spelers in dezelfde ronde aan dezelfde speler een kaartje willen geven, draaien ze aan het rad om te bepalen wie dat mag doen. Het hoogste getal wint.
Nadat ze zijn gebruikt wordt elke kaart omgedraaid onderaan de stapel teruggelegd.
Vraagkaarten mogen niet worden ingezet wanneer een speler net een?statussymboolkaart? koopt of verkoopt.

5. Geld lenen
Je kunt geld lenen van de bank, in eenheden van 20.000. Wanneer je geld leent krijg je van de bank een schuldbekentenis. Om af te lossen moet je 22.000 aan de bank terugbetalen. Wanneer je op of langs een rood Uitbetaaldag vakje komt waar op staat dat rente moet worden betaald, dan moet je 1.000 betalen voor elke schuldbekentenis die je hebt.

6. Huwelijk.
Wie het vak?huwelijk? passeert of erop terecht komt moet stoppen. Je krijgt:
a. een echtgenoot of echtgenote (blauwe of roze stift voor auto)
b. en kadootjes van de andere spelers. Draai aan het Rad.
Je krijgt 2.000 bij een 1,2 of 3
Je krijgt 1.000 bij een 4,5 of 6
Je krijgt niets bij een 7,8 of 9
c. een huwelijksreis. Draai aan het rad en speel een extra beurt.

7. Kinderen.
Iedere keer wanneer je op een?Jongen? of?Meisje? vakje terecht komt, krijg je er een roze of blauw stiftje bij in je auto. Heb je er meer dan 4, dan moeten ze inschikken, net als in het echte leven.

8. Statussymbool kaarten.
Wanneer je op het veld:?Mogelijkheid tot aankoop van een statussymbool? terechtkomt, kun je ervoor kiezen een statussymbool te kopen ter waarde van het bedrag dat op het vakje staatt. Bij die keus moet je je het volgende realiseren:
d. Statussymbolen leveren pas geld op wanneer je de Miljonairsvilla hebt bereikt. Ze zijn waardeloos als je besluit met pensioen te gaan.
e. Het inkomen dat je krijgt als je de Miljonairsvilla hebt bereikt wordt door het lot bepaald. Het inkomen dat op het kaartje staat wordt vermenigvuldigd met het getal dat je draait op het Rad van Fortuin. Dat inkomen krijg je totdat de laatste speler de villa of het pensioen bereikt heeft.
f. Je mag niet meer dan 3 statussymboolkaarten tegelijkertijd hebben.
g. Als je ervoor kiest het aangeboden statussymbool niet te kopen, leg je het kaartje onderaan op de stapel.

9. Geluksdagen.
Als je op een geluksdagen vakje komt, krijg je 10.000 in twee biljetten van 5.000. Die kun je houden, of gebruiken voor een gokje. Kies je voor een gokje, dan leg je de biljetten neer op twee vakjes in de geluksgetallenlijst. Je draait aan het rad. Als jouw getal verschijnt, krijg je 150.000. De inzet (10.000) gaat naar de bank, ongeacht of je wint of verliest.

10. Speculeren op de beurs.
Als je op of langs een wit vakje komt kun je speculeren op de beurs als je een aandeel hebt. Realiseer je dat je maar één kans hebt een aandeel te kopen.
Om te speculeren leg je je aandeel over de cijfers 4,5 en 6 op de geluksgetallenlijst en draai je aan het rad.
Draai je 1,2 of 3, dan is er een baisse en betaal je 25.000 aan de bank.
Draai je 4,5 of 6, dan is de beurs stabiel en win of verlies je niets.
Draai je 7,8 of 9, dan is er een hausse en ontvang je 50.000 van de bank.
Je aandeel houd je in ieder geval.

11. Afrekendag.
Op dit veld moet je stoppen en:
a. Je krijgt 20.000 voor ieder kind
b. Je moet beslissen of je direct naar een rusthuis wilt waar je pensioen krijgt (deze keus is vooral aantrekkelijk als je geen statussymbolen hebt) of dat je nog één keer aan het Rad van Fortuin draait om miljonair te worden en onafhankelijk te zijn van de inkomsten die je krijgt uit je statussymbolen.
Het spel gaat verder totdat alle spelers met pensioen zijn of de villa hebben bereikt.

12. Pensioen.
In iedere ronde krijg je je salaris, dat je kunt houden of gebruiken voor een gokje zoals is uitgelegd bij 9.Geluksdagen. Deel je salaris in tweeen en speel. Als je nu wint krijg je je salaris in vijfvoud uitgekeerd.

13. Miljonairsvilla.
De eerste speler die op of voorbij de villa komt krijgt een bonus van 100.000.
Hij krijgt geen salaris meer. Wel krijgt hij in iedere ronde uitgekeerd: Het getal dat het Rad aangeeft, vermenigvuldigd met de totale waarde van al zijn statussymbolen.

Winnaar van het spel.
Het spel eindigt op het moment dat de laatste speler het bejaardenhuis of de villa bereikt heeft. Alle spelers tellen hun geld. Statussymbolen, verzekeringspolissen en aandelen hebben geen contante waarde. Voor iedere schuld wordt 25.000 afgetrokken. De speler met het meeste geld wint.

Marianne, 21-03-2010 14:01 #14
Ik ben de spelregels kwijt en wil het graag spelen met mijn kleinkinderen, kan iemand mij helpen a.u.b. ik wil ook wel de kosten betalen.

Chloé, 21-12-2009 13:36 #13
Zelfde probleem als iedereen!Géén spelregels meer in de doos. krijgt iedereen een startkapitaal en zo ja hoeveel?

Deborah, 08-07-2009 14:37 #12
Hier de link naar de spelregels voor iedereen:
http://www.spelregels.eu/rules/levensweg/Levensweg.pdf
Veel speelplezier allemaal!

Shasa, 10-03-2009 13:39 #11
Ik heb ook de zelfde probleem, helaas ben ik de spelregels kwijt voor het spel en zo toch graag weer eens een keer willen spelen. Weet iemand de regels of heeft iemand voor mij een kopie? Alvast bedankt voor de moeite.

Lisette, 17-02-2009 09:43 #10
En ook voor mij hetzelfde probleem, we hebben het spel teruggevonden bij mijn moeder op zolder maar zonder de spelregels. In grote lijnen herinner ik me alles van vroeger. Maar na twintig jaar wist ik niet meer de details over startkapitaal (hoe veel), speculeren (tegen welk percentage etc) en dat soort dingen, wie heeft ze voor me en zou ze willen mailen? Alvast hartelijk dank!

Simone, 16-02-2009 09:21 #9
Ik heb een vraag wij moeten voor school een spel bedenken om het thema zorg en welzijn en ziekenhuis. nu hadden wij zitten bedenken dat het wel een leuk idee is om, om levensweg heen. zou dat een leuk idee zijn? graag u reactie ;

Franka, 12-01-2009 17:46 #8
Geachte heer, mevrouw. Nu zitten wij dus met het zelfde probleem als Reino! Wij hebben ook de oude uitgave van levensweg… maar, helaas zijn wij dus ook de spelregels kwijt. En willen dit spel graag met onze 4 kinderen spelen. Weet iemand of heeft iemand een kopie van de spelregels voor ons?

Roy, 02-01-2009 19:13 #7
Hoe kan ik aan de spelregels komen? ben ze helaas kwijt, en weet niet alles meer. gr Fam Koch

Vjosa Balaj, 14-12-2008 13:38 #6
Dank u voor deze spelregels. Ik was mijn spelregels zelf kwijt.dank u!

Reino Rustige, 29-11-2008 12:32 #5
Geachte heer, mevrouw, Onlangs wilden wij Levensweg (ouderwetse uitgave) spelen met onze kleindochter. Helaas zijn de spelregels verloren gegaan. Kunt u mij misschien helpen en zeggen hoe ik aan een kopie van de spelregels kan komen? Nu weten opa en oma echt niet meer hoe het spel precies gespeeld moet worden! Vriendelijke groet, Reino Rustige (mw)

Iekje (infoteur), 28-09-2008 02:51 #4
In het begin krijg je een startkapitaal. Daarna kun je kiezen of je meteen wilt werken of doorstuderen. Doorstuderen levert je meer geld op maar ook de kans dat je niet slaagt en minder geld krijgt dan dat je vanaf het begin zou werken. Als werkende krijg je later in het spel ook opslag.

Er zijn oranje vakjes op het bordspel, wat je het recht geeft om geld van één van je medespelers op te eisen. Aangezien spelers dan altijd degeen kiezen die het minst heeft, is het bijna zeker dat die het spel sowieso verliest. Om het spanningselement erin te houden, hebben wij de regel 'een getal onder de 10' toegepast. Degeen die een bedrag mag claimen schrijft een getal op. De medespeler die het getal raad of er het dichtst bij zit, die moet dan betalen.

Davina, 30-03-2008 11:08 #3
Ik heb zelf levensweg en ik vindt het tof

Naomi, 21-03-2008 12:29 #2
Krijg je in het begin van het spel ook al automatish geld? Zoja hoeveel van elk bedrag?

Van den Elst, 16-02-2008 08:58 #1
Ik heb levensweg gekocht maar ik vind er geen duidelijke beschrijving bij zitten hoe het allemaal in zijn werk gaat

Infoteur: Ghostwriter
Gepubliceerd: 02-12-2006
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Spellen
Reacties: 16
Schrijf mee!