Haas en schildpad: hardlopers zijn doodlopers
Als je er als een haas vandoor gaat, lig je voor, maar eet je misschien veel te veel wortels op. Als je voor de schildpad kiest, doe je het rustig aan. Maar dan verzamel je wel veel wortels. Als je de beste balans vindt, word je de winnaar. En, hoewel de titel en de doos anders doen vermoeden, Haas en Schildpad is beslist geen kinderachtig spel!
Aantal spelers: 2 tot 6
Leeftijd: vanaf 8 jaar
Speelduur: 45 minuten
Doel van het spel
De spelers moeten via een soort hindernisbaan (die wat doet denken aan
Ganzenbord) van het beginpunt naar het eindpunt lopen. Je loopt vooruit door het eten van wortels; je bepaalt zelf hoeveel stappen je vooruit gaat. Wortels verdien je tijdens de lange tocht.
Als je als eerste de finishlijn passeert, ben je de winnaar van het spel. Maar dan moet je wel eerst je drie kroppen sla hebben opgegeten. En: als je aan de finish komt mag je niet teveel wortels meenemen: de eerste die finisht mag er niet meer dan 10 over hebben, de tweede 20, enzovoort.
Hoe werkt het spel?
Je komt vooruit met je voorraad wortelen. Hiermee betaal je het aantal stappen dat je zet (hoeveel wortels je dat kost staat in een schema op de overzichtskaart). Korte bewegingen zijn goedkoop, grote sprongen vooruit zijn zeer kostbaar.
Je kan je voorraad wortelen op verschillende manieren aanvullen:
- Teruglopen naar het vorige schildpadveld. Elke stap terug levert 10 wortels op. Dat kan alleen als er niet al een andere speler op dat veld staat. Teruglopen kost niets.
- Dobbelen op het hazenveld. Als je op een groen hazenveld gaat staan, mag je met de dobbelsteen gooien. Op de overzichtskaart staat wat dit kan opleveren (of kosten). Als je mazzel hebt, kan het 10 wortels opleveren.
- Op de juiste spelpositie staan. Op het speelbord zijn velden met nummers. Als je in het begin van je beurt bijvoorbeeld 3e bent, en je staat op een 3-vak, krijg je 30 wortels.
- Op een wortelveld gaan staan.
Lopen, vooruit of achteruit, mag alleen naar een onbezet gebied.
Je mag niet vooruit lopen naar een schildpadveld.
Materiaal
- 1 speelbord
- 6 gekleurde schijven met een haas erop
- 6 overzichtskaarten (met alle informatie die je nodig hebt)
- 18 slakaarten
- 94 wortelkaarten (met verschillende waarden)
- 1 dobbelsteen
- De spelregels
Voorbereiding
Sorteer de wortelkaarten en leg de stapeltjes op de aangegeven plaatsen op het speelbord. Elke speler krijgt een overzichtskaart, een gekleurde haas-schijf, 3 slakaarten, en wortelkaarten met in totaal 65 wortels. Vanaf 4 spelers krijgt iedere speler 30 extra wortels. De haasschijven worden op het startveld gelegd. De jongste speler begint.
De overzichtskaart
Deze kaart is aan twee kanten bedrukt. Aan de ene kant staat hoeveel velden je mag lopen voor hoeveel wortels. Aan de andere kant is te zien wat er een dobbelsteengooi oplevert of kost als je op een hazenveld gaat staan.
Spelverloop
Als een speler aan de beurt is kan hij kiezen uit een aantal acties:
- De haas vooruit zetten en het bijbehorende aantal wortels aan de bank betalen
- Blijven staan op een wortelveld en 10 wortels nemen of weggeven
- Teruglopen naar het schildpadveld en wortels nemen.
Let op
- Een speler mag meerdere achtereenvolgende beurten op een wortelveld blijven staan om steeds 10 wortels te verdienen of weg te geven.
- Op sommige velden moet de speler direct een actie uitvoeren (haasveld), de meeste acties mag je pas aan het begin van je volgende beurt uitvoeren (wortelveld, positieveld).
- In de loop van het spel moet je drie kroppen sla kwijt zien te raken, en er zijn niet zoveel slavelden. Als een speler op een slaveld komt, mag hij pas de volgende beurt de slakaart inleveren. Je slaat dus een beurt over. Hij krijgt zoveel wortels (x 10) als zijn positie in het spel is: als hij 2e ligt, krijgt hij 20 wortels.
Wat als je geen wortels hebt om naar een volgend vrij veld te lopen?
Kun je ook niet achteruit naar het schildpadveld omdat deze bezet is, dan mag je weer helemaal opnieuw beginnen, met de oorspronkelijke beginvoorraad wortels uit de bank.
Ten slotte
Haas en Schildpad is een leuk familiespel, waar flink wat tactisch inzicht en rekenwerk bij komt kijken. Ondanks de dobbelsteen, die alleen gebruikt wordt op een hazenveld, is het zeker geen geluksspel. Je invloed is groot: je moet steeds bedenken of het meer oplevert om snel te gaan, of dat je toch een stapje terug te moet doen. Als je achteraan loopt krijg je de meeste wortels. De vraag is natuurlijk wanneer het tijd is om een sprint te trekken!
Twee minpuntjes:
De spelregels in de doos zijn redelijk onoverzichtelijk. Het werkt het beste door gewoon maar te gaan beginnen, en zo nu en dan iets op te zoeken. De stapels wortelkaarten die op het speelbord liggen, liggen wel erg dicht naast elkaar. Hierdoor wordt het al snel een rommeltje. Beetje bijhouden, dus.