InfoNu.nl > Hobby en Overige > Spellen > Pueblo: een origineel en tactisch bordspel

Pueblo: een origineel en tactisch bordspel

Pueblo is een abstract bordspel met eenvoudige regels: de spelers bouwen samen aan een gebouw, waarbij ze er (elk voor zich) voor zorgen dat de bouwopzichter tijdens zijn ronde zo weinig mogelijk stenen in hun bouwkleur te zien krijgt. Een spel waarbij de factor geluk vrijwel helemaal afwezig is, en waarbij ruimtelijk inzicht erg handig is. Aantal spelers: 2 – 4
Leeftijd: vanaf 10 jaar
Speelduur: 45 – 60 minuten

Doel van het spel

De spelers zijn de bouwmeesters. Met neutrale en gekleurde stenen bouwen ze aan de pueblo. Het gebruik van de gekleurde stenen moet door de bouwopzichter (het opperhoofd) zoveel mogelijk onopgemerkt blijven. Iedere speler mag, na het plaatsen van een bouwsteen, de bouwopzichter maximaal 4 velden vooruit zetten. Als hij vanaf het veld waar hij gestopt is gekleurde stenen kan zien, krijgt die speler boetepunten. Des te hoger de bouwlaag, des te meer boetepunten. Als alle stenen zijn gebouwd, wint de speler met het minste aantal boetepunten.

Spelmateriaal

  • 1 speelbord (8 x 8 velden om op te bouwen, en een looppad voor de bouwmeester)
  • 1 telbord (waarop de boetepunten worden bijgehouden)
  • 27 gekleurde bouwstenen (8 blauw, 8 rood, 6 groen en 5 violet)
  • 16 neutrale (beige) bouwstenen
  • 1 opperhoofd (bouwmeester)
  • 4 telstenen (in dezelfde kleuren als de bouwstenen, om de telling op het telbord bij te houden)

Voorbereiding

Het speelbord en het telbord worden naast elkaar op tafel gelegd. Het opperhoofd begint op een willekeurig hoekveld. Iedere speler kiest een kleur en legt de telsteen met dezelfde kleur op het veld ‘0’ van het telbord.
Iedere speler ontvangt het volgende bouwmateriaal:
  • Bij 2 spelers: 8 gekleurde, 7 neutrale bouwstenen (in rood en blauw)
  • Bij 3 spelers: 6 gekleurde en 5 neutrale bouwstenen (rood, blauw, groen)
  • Bij 4 spelers: 5 gekleurde, 4 neutrale bouwstenen (met violet erbij).
Van de bouwstenen maak je blokken, door een gekleurde en een neutrale op elkaar te passen. Er blijft 1 gekleurde steen over.

Spelverloop

De jongste speler begint, verder met de klok mee. De speler die aan de beurt is moet de volgende acties na elkaar uitvoeren:
Een gekleurde of neutrale steen uit zijn eigen voorraad bouwen. De bouwmeester maximaal 4 velden vooruit laten lopen en boetes uitdelen.

Het bouwen
Als eerste steen wordt de gekleurde steen (die niet in een blok zit) gebouwd. Daarna mag je kiezen of je een gekleurde of neutrale bouwsteen bouwt, als je de beurt daarna maar weer de andere steen van het blok neemt. Per beurt moet één steen uit de eigen voorraad worden geplaatst. De hoogte en de vorm van de pueblo zijn onbeperkt: als je binnen het raster van 8 x 8 blijft, mag je je steen overal plaatsen. Ook op andere stenen. Elke bouwsteen moet altijd met 3 vlakken van een zijde (speelbord of andere bouwsteen) ondersteund zijn.

De bouwmeester deelt boetes uit

Als een speler een steen heeft geplaatst, laat hij de bouwmeester, over het looppad, 1, 2, 3 of 4 velden lopen. Vanaf het veld waar hij blijft staan, kijkt de bouwmeester of hij gekleurde stenen kan zien. Alle spelers waarvan hij gekleurde stenen kan zien, krijgen boete: een gekleurd vlak op het eerste niveau is 1 strafpunt, op het 2e niveau 2, enzovoort. Als de bouwmeester op een hoekveld van het speelbord staat, bekijkt hij het hele gebied dat daarbij hoort (dat is het bijbehorende kwart van het speelbord, aangegeven met een dikke oranje lijn) van boven af. De spelers waarvan hij van boven de gekleurde vlakken kan zien, krijgen per vlak 1 punt boete. Het kan ook zijn dat de bouwmeester ergens wordt neergezet waar er geen boetes kunnen worden uitgedeeld.

Het eind van het spel

Als de laatste bouwsteen is gelegd, volgt de laatste inspectieronde van de bouwmeester. Om aan te geven waar hij zijn ronde begint, kun je het bijgeleverde witte fiche gebruiken. Of je geheugen. Elk gekleurd vlak dat de bouwmeester tegenkomt, levert weer een (of meer, bij hogere bouwlagen) een boetepunt op. De speler met het minste aantal boetepunten wint.

Ten slotte

  • Het spel is bijzonder origineel, en laat zich niet vergelijken met enig ander spel.
  • Pueblo’s zijn terrasgewijs opgebouwde etagewoningen van Amerikaanse indianenstammen. De naam van het spel is meteen zo'n beetje de enige verwijzing naar het thema.
  • In de spelregels staan nog 2 varianten beschreven: de afbreekvariant (je gebruikt de net gebouwde pueblo nog een keer, maar haalt nu steeds een steen weg), en een variant voor gevorderden (waarbij je volgordekaarten veilt en offerplaatsen op het speelbord markeert, waar niet gebouwd mag worden).
  • Het is een pittig spel dat veel ruimtelijk inzicht vraagt. Het is een echte uitdaging om het aantal strafpunten zo laag mogelijk te houden. Hoe vaker je het speelt, hoe meer je zal ontdekken. Bijvoorbeeld dat je je tegenstander kan plagen door je steen zo neer te zetten, dat hij zijn gekleurde steen niet meer zo makkelijk kan verdedigen met een neutrale steen.
  • Een onderbord dat kan draaien (zoals sommige mensen bij Scrabble wel gebruiken), is erg handig.
  • Degene die begint heeft een (kleine) voorsprong. Het is dus wel aardig om een nieuweling, of de jongste te laten beginnen.

Lees verder

© 2010 - 2019 Snoodaard, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kerstmis spelletjesHeb je zin om de periode rond Kerstmis op een originele manier door te brengen? Ben je op zoek naar leuke spelletjes, ma…
Abalone - het gezelschapsspel met de knikkersAbalone - het gezelschapsspel met de knikkersVoor de spelletjesliefhebbers onder ons is er uit een keur aan leuke spellen te kiezen. Abalone is een mooi uitgevoerd k…
Science X Kristallen kweken - Edelstenen ExperimenteerdoosScience X Kristallen kweken - Edelstenen ExperimenteerdoosDe Science X Kristallen kweken- Edelstenen Experimenteerdoos is geschikt voor kinderen tussen tien en twaalf jaar. Op de…
Ganzenbord - oer-Hollands gezelschapsspelGanzenbord - oer-Hollands gezelschapsspelEen warme kamer, een snorrende poes en een glas warme chocolademelk. En dan is het tijd voor ganzenbord. Het is een heer…
GezelschapsspellenGezelschapsspellenGezelschapsspellen zijn al eeuwenoud. De geschiedenis gaat tot 3500 jaar voor Christus. Bekende spellen als mens erger j…

Reageer op het artikel "Pueblo: een origineel en tactisch bordspel"

Reactie

Herman Boer, 10-12-2013 17:42 #1
Weet u waar het spel pueblo te koop is? Reactie infoteur, 12-12-2013
Dag Herman,

Ik ben bang dat het niet meer zo makkelijk te koop is. Misschien nog bij een spellenspeciaalzaak, of via marktplaats.

Succes!

Groet van Nancy

Infoteur: Snoodaard
Laatste update: 10-05-2010
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Spellen
Special: Gezelschapsspellen
Reacties: 1
Schrijf mee!