InfoNu.nl > Hobby en Overige > Spellen > Dominion: kaartspel met vele, vele mogelijkheden

Dominion: kaartspel met vele, vele mogelijkheden

Bouw je eigen koninkrijk met overwinningspunten, acties en geldkaarten. De uitdaging is de juiste balans te vinden tussen alle kaarten in je kaartenstapel. Er zijn 25 verschillende sets met koninkrijkkaarten. Tijdens een spel worden daar 10 van gebruikt. Omdat je elke keer weer een nieuwe combinatie kunt kiezen, is dit spel steeds weer verrassend anders. Serieus verslavingsgevaar!
Aantal spelers: 2 tot 4
Leeftijd: vanaf ongeveer 10 jaar
Speelduur: zo’n 30 minuten (als je ervaring hebt)

Doel van het spel

In Dominion gebruik je een stapel kaarten (je koninkrijk). Je begint met wat koperstukken en landgoederen. In de loop van het spel zal je kaartstapel veranderen; je kaartstapel wordt steeds dikker, en je zult steeds meer actiekaarten combineren. Het doel is om, door je ‘deck’ zo efficiënt mogelijk in te richten, zoveel mogelijk overwinningspunten te verzamelen.

Spelmateriaal (héél veel kaarten)

  • 130 geldkaarten (60 koper, 40 zilver en 30 goud)
  • 48 overwinningskaarten (24 landgoederen, 12 hertogdommen en 12 provincies)
  • 250 koninkrijkkaarten (25 sets van 10 dezelfde), 12 tuinen
  • 30 vloekkaarten
  • locatiekaarten (van elke set 1 met een blauwe rand op de achterkant, en de kaart ‘vernietigde kaarten’).

Voorbereiding

  • Bepaal willekeurig de startspeler.
  • Kies, in goed overleg, 10 sets van de 25 soorten uit de doos. In de spelregels wordt een combinatie genoemd voor als je het voor het eerst speelt. Het is zeker aan te bevelen om dat te doen.
  • Leg de 10 gekozen stapels van 10 koninkrijkkaarten op de tafel, zodat iedereen er goed bij kan. Onderaan de stapel wordt de locatiekaart geplaatst (met de blauwe rand). Daaraan kun je zien dat de stapel op is.
  • Sorteer de geldkaarten in 3 stapels (koper, zilver en goud).
  • Sorteer de overwinningspunten in 3 stapels (landgoederen, hertogdommen en provincies). Bij 2 spelers 8 van elke soort, bij 3 of 4 spelers zijn het er 12 van elke soort.
  • Leg de locatiekaart ‘vernietigde kaarten’ neer.
  • Iedere speler krijgt 7 koperkaarten en 3 landgoederen.

Bijzondere kaarten

Als de kaart ‘tuinen’ wordt gespeeld, gebruik je hier 8 van bij 2 spelers, en 12 bij 3 en 4 spelers. Als de ‘heks’ wordt gebruikt, maak je bij 2 spelers een stapel van 10 vloekkaarten, bij 3 spelers 20, en bij 4 spelers een stapel van 30 vloekkaarten.

Het spelverloop

Er zijn 3 fases in een beurt:
  1. Actiefase: de speler mag één actiekaart spelen
  2. Aanschaffase: de speler mag één kaart kopen
  3. Opschoonfase: de speler legt al zijn kaarten uit zijn hand (gespeeld of ongespeeld) op zijn aflegstapel en trekt 5 nieuwe kaarten.

1. Actiefase

In deze fase mag (hoeft niet, dus) een speler een actiekaart spelen. Onderaan de kaart staat het woord ‘actie’. Actiekaarten geven de spelers extra mogelijkheden. Omdat spelers geen actiekaart in hun beginstapel hebben, worden de eerste beurten zonder acties gespeeld; nu koop je slechts kaarten. Normaal gesproken mag een speler één actiekaart spelen. Dit kan veranderen door de actiekaarten die een speler uitspeelt.

Om een actie te speler legt de speler die kaart op tafel, noemt de kaart en voert hij de actie uit. Sommige acties zijn eenvoudig (als je een ‘dorp’ speelt, mag je een extra kaart pakken en 2 extra acties spelen), andere vergen wat lees- en denkwerk. Als een speler een kaart vernietigt (omdat de actie dat toestaat), legt hij deze op de stapel ‘vernietigde kaarten.’

2. Aanschaffase

In de aanschaffase mag een speler kaarten uit de voorraad kopen. Met de kaarten uit zijn hand, en eventueel door extra geld van de actiekaarten (dan staat er een muntje op de gespeelde actiekaart, met bijvoorbeeld +2) betaalt hij de aanschaf. Dat kan een koninkrijkkaart zijn (wat de kaart kost staat linksonder in de hoek), een overwinningskaart of een geldkaart. Een speler mag één kaart per beurt aanschaffen, tenzij hij een kaart heeft uitgespeeld waarop staat dat er meerdere aanschaffen mogen worden gedaan. De muntkaarten waarmee betaald wordt gaan op de aflegstapel. Hij pakt de gekochte kaart en legt deze ook op zijn aflegstapel.

3. Opschoonfase

Alle kaarten die de speler in de beurt heeft gepakt en gekocht, worden op de aflegstapel gelegd. Dus ook de kaarten waar niets mee is gedaan. Na het afleggen pakt de speler 5 nieuwe kaarten van zijn trekstapel. Als er niet genoeg kaarten in de trekstapel zijn, schudt de speler alle overgebleven kaarten van de aflegstapel, en maakt daar een nieuwe trekstapel van. In het begin van een spel zul je je kaarten erg vaak moeten schudden. Dan is de volgende speler aan de beurt.

Einde van het spel

Het spel is ten einde als één van de twee volgende zaken zich voordoet:
  • De stapel provinciekaarten (met waarde 6) is op
  • 3 van de 10 stapeltjes koninkrijkkaarten zijn op.

Iedere speler telt zijn overwinningspunten op de kaarten in zijn hele stapel. Denk aan de eventuele vloekkaarten, die minpunten opleveren. De speler met de meeste overwinningspunten wint.

Extra informatie over de koninkrijkkaarten en aanbevolen combinaties

In de spelregels worden de 25 verschillende sets nader beschreven. Deze informatie is niet nodig om het spel te kunnen spelen; de kaarten zelf zijn duidelijk genoeg. Je kunt Dominion met elke combinatie van 10 sets koninkrijkkaarten spelen. In de spelregels zijn een aantal aardige combinaties opgesomd. Bij de ene combinatie is veel geld in omloop, bij de andere zijn er veel acties in het spel. Het is de moeite waard om de verschillende variaties uit te proberen.

Ten slotte

Het eerste potje is even doorbijten: als je het voor het eerst ziet en doet lijkt het best ingewikkeld. De spelregels van Dominion lijken lastiger dan ze zijn. Maar, na 1 of 2 spelletjes (als het meezit ken je iemand die het spel al beheerst) zal je het doorhebben, en wil je nog een keer en nog een keer en…

Doordat je bij elk spel telkens 10 andere sets koninkrijkkaarten uitkiest (of na een spel een revanche wilt), is het elke keer weer anders en verrassend. Je moet steeds weer je tactiek aanpassen nieuwe strategieën uitproberen. Daarin zit meteen de serieus verslavende werking; zelfs na het spelen van honderden potjes wil je nóg een variatie uitproberen, en het nóg beter doen. Absoluut de aanschaf waard, dit fantastische Dominion.

Lees verder

© 2010 - 2019 Snoodaard, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Sealife WeetjeskwartetSealife WeetjeskwartetKwartetten is een oer-Hollands spel dat al erg lang bestaat. Het is een kaartspel dat bestaat uit een aantal kaarten. Di…
Hoe haal je 12 wins in Hearthstone Arena?Hoe haal je 12 wins in Hearthstone Arena?Hearthstone is een kaartspel van Blizzard. Het is een trading card game, die je speelt tegen andere mensen. Eén van de o…
Bouw een goed deck in HearthstoneHearthstone is een online trading card game waarin je een eigen deck van kaarten bouwt om het op te nemen tegen online t…
Hoe kom je aan gold of goud in Hearthstone?Hoe kom je aan gold of goud in Hearthstone?Hearthstone is een online trading card game van Blizzard. Het staat volledig in het teken van World of Warcraft en is gr…
Het Huis Anubis: Alles over de games en spellen van AnubisHet Huis Anubis: Alles over de games en spellen van AnubisDe serie Het Huis Anubis op Nickelodeon is een doorslaand succes. De serie ziet er dan ook fantastisch uit en is supersp…
Bronnen en referenties
  • http://www.999games.nl

Reageer op het artikel "Dominion: kaartspel met vele, vele mogelijkheden"

Infoteur: Snoodaard
Laatste update: 10-05-2010
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Spellen
Special: Gezelschapsspellen
Schrijf mee!