InfoNu.nl > Hobby en Overige > Spellen > Coloretto: kaartspel waarin kleuren de hoofdrol spelen

Coloretto: kaartspel waarin kleuren de hoofdrol spelen

Coloretto is een makkelijk te leren kaartspel waarop geen tekst te bekennen is: de kleuren en de punten bepalen het spel. Dat zorgt ervoor dat het zelfs voor kinderen vanaf ongeveer 4 jaar goed te spelen is, terwijl het voor volwassenen een spannend en tactisch spelletje is. Lang duurt het niet: binnen een half uur heb je een spel gespeeld. En wil je vast en zeker nog een keer. Aantal spelers: 3 tot 5.

Doel van het spel

De spelers trekken om de beurt een kaart met een kleur van de trekstapel, en leggen die bij een zelf te kiezen groep (die uit maximaal 3 kaarten mag bestaan) op tafel. Aan het eind van het spel tel je de punten van die drie kleuren op die het meest aantal punten opleveren. Elke volgende kleur levert strafpunten op! De speler met de meeste punten wint.

Spelmateriaal

  • 63 gekleurde kaarten (van elk van de 7 kleuren 9 stuks)
  • 10 kaarten ‘+2’
  • 1 laatste ronde-kaart
  • 3 jokers
  • 5 beginkaarten (groepenkaarten)
  • 5 kaarten om de punten op af te lezen

De voorbereiding

Leg zoveel startkaarten (groepenkaarten) op tafel als er spelers zijn. Aan deze kaarten leg je de gekleurde kaarten die je van de trekstapel pakt. Elke speler krijgt een overzichtskaart, waarop hij de punten kan aflezen. Elke speler krijgt (of kiest) een kaart van een andere kleur en legt deze voor zich neer. Aan deze kleur ben je al een beetje gebonden. De resterende kaarten worden geschud, en de laatste ronde-kaart wordt gedekt in de stapel teruggestopt, als 15e kaart van onderen.

Bij 3 spelers

Als het spel met drie spelers wordt gespeeld, worden de kaarten van één kleur niet gebruikt.

Het spelverloop

Als een speler aan de beurt is, moet hij kiezen uit twee opties:
  • Een kaart trekken en aan een groep (of groepenkaart) leggen, of
  • Een bestaande groep nemen en passen.

Een speler die past komt deze ronde niet meer aan de beurt. Met de klok mee is de volgende aan zet. Als elke speler een groep kaarten heeft genomen is de ronde afgelopen en begint met de volgende speler een nieuwe ronde.

Een kaart trekken en aanleggen

Een speler trekt een kaart van de trekstapel, en legt deze aan een groepenkaart of groep naar keuze. Maar: er mogen maximaal 3 kaarten bij een groepenkaart liggen. Je kunt dus maximaal 3 kaarten pakken. Als bij alle groepenkaarten 3 kaarten liggen, kan de speler dus geen kaart van de trekstapel pakken, maar moet hij een groep uitkiezen en dan passen.

Een groep nemen en passen

In plaats van een kaart van de stapel te nemen, mag hij een groep kaarten nemen. Dit hoeven er geen 3 te zijn: je mag ook 1 of 2 kaarten nemen. Deze legt hij (op kleur gesorteerd) open voor zich neer. Als er jokers bij zitten hoef je die niet meteen bij een kleur te leggen: dat hoeft pas bij de eindtelling. Als een speler past, eindigt voor hem daarmee de ronde.

Het einde van een ronde

Als alle spelers een groep hebben genomen, is de ronde voorbij. De groepenkaarten worden weer in het midden gelegd, en de volgende ronde begint met de speler die na diegene komt die als laatste een groep heeft genomen.

Het einde van het spel en de score

Als de kaart ‘laatste ronde’ wordt gedraaid, speel je die ronde nog uit. Degene die die kaart omdraait, mag een volgende kaart pakken. Aan het eind van de ronde bepaalt de geluksvogel die een joker heeft weten te bemachtigen de kleur van zijn joker, en de punten worden geteld. De spelers tellen, aan de hand van de scoretabel, de punten van hun drie beste kleuren. De overige kaarten leveren (met dezelfde puntentelling) minpunten op. Elke ‘+2’-kaart levert, hoe kan het ook anders, 2 punten op.

Ten slotte

In de spelregels staat dat na de drive van 4 spellen de speler met de meeste punten wint. Je kunt het spel natuurlijk ook gewoon 1 keer spelen. Voor de gezellige sfeer is het wel raadzaam hier van tevoren goede afspraken over te maken.

Het is zeker geen geluksspel; elke beurt moet je je kansen overwegen. Pak je de punten voordat iemand anders het doet, of leg je er nog een kaart bij? Blijf ik bij mijn kleuren, of schakel ik over naar een andere kleur als er een mooie kans komt? Best strategisch, dus.

Het is echt zo’n spel, net als meerdere kaartspellen die ik heb beschreven, waarmee je niet meer wilt stoppen als je er eenmaal aan begint. Omdat het er leuk uitziet, eenvoudig is uit te leggen en ook voor jonge kinderen goed te doen is, is het een ideaal spel om mee te nemen op vakantie.

Lees verder

© 2010 - 2019 Snoodaard, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Gezelschapsspel: Jakkiebak! Kippenkak!De stok is in het kippenhok! Er wordt een schoonheidswedstrijd gehouden onder de haantjes en kipjes en opgewonden scharr…
Kerstmis spelletjesHeb je zin om de periode rond Kerstmis op een originele manier door te brengen? Ben je op zoek naar leuke spelletjes, ma…
Het The Voice of Holland Zing & Coach gezelschapsspelZelf The Voice of Holland (TVOH) thuis spelen? Dat kan met het The Voice of Holland Zing & Coach gezelschapsspel van de…
Leuke spellen voor OudejaarsavondLeuke spellen voor OudejaarsavondOudejaarsavond zit er weer aan te komen. Hartstikke gezellig natuurlijk, maar hoe en waar ga je deze avond doorbrengen?…
Sealife WeetjeskwartetSealife WeetjeskwartetKwartetten is een oer-Hollands spel dat al erg lang bestaat. Het is een kaartspel dat bestaat uit een aantal kaarten. Di…

Reageer op het artikel "Coloretto: kaartspel waarin kleuren de hoofdrol spelen"

Infoteur: Snoodaard
Laatste update: 10-05-2010
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Spellen
Special: Gezelschapsspellen
Schrijf mee!