InfoNu.nl > Hobby en Overige > Spellen > Guillotine: het kaartspel waarbij er veel koppen rollen

Guillotine: het kaartspel waarbij er veel koppen rollen

Kruip in de huid van de guillotine-beulen, en onthoofd Marie-Antoinette! Het is een vreemd, bloederig thema voor een kaartspel voor spelliefhebbers vanaf ongeveer 10 jaar. Dankzij de grappig getekende kaarten zie je de lol er toch snel van in.

Doel van het spel

In Guillotine gaat het erom dat je, als beul, de meest beruchte edellieden uit de tijd van Koning Lodewijk en Marie-Antoinette onthoofdt. Zoals de kardinaal, Robespierre, de ongeliefde rechter en de gendarme. Wie aan het eind van het spel de meeste punten heeft verzameld (en dus de beste edellieden heeft onthoofd), wint.
  • Aantal spelers: 2 tot 5
  • Vanaf: 10 jaar
  • Duur: ongeveer een half uur

Spelmateriaal

  • 1 guillotine (zelf snel in elkaar te zetten)
  • 50 kaarten met edellieden
  • 60 actiekaarten

Voorbereiding

De twee stapels kaarten worden afzonderlijk geschud. Iedere speler krijgt 5 actiekaarten. Van de edellieden leg je twaalf kaarten, open, op een rij. De rest van de kaarten worden met de rug naar boven midden op tafel gelegd. Plaats de guillotine aan een kant van de rij. Daar waar de guillotine staat is de kop van de rij (!), en dat is de plek waar steeds de voorste edele wordt onthoofd.

Spelverloop (de eerste dag)

Een spel bestaat uit drie dagen: drie keer worden er twaalf verse edellieden voor het schavot gelegd.

De speelbeurt bestaat uit drie handelingen:
  1. Je kán een actiekaart uitspelen (en die actie uitvoeren)
  2. Je moet de voorste edele onthoofden
  3. Je pakt een actiekaart.

1: Een actiekaart uitspelen

Dit is een keuze: soms is het gunstig een actiekaart uit te spelen, soms kun je ze beter bewaren. Bijvoorbeeld: als er een edele met veel punten klaarligt om onthoofd te worden, kun je deze onthoofden zonder er een actiekaart voor te hoeven opofferen.

Wie een actiekaart uitspeelt, moet deze voorlezen, de actie uitvoeren en de kaart op de aflegstapel leggen. Vaak wordt met een actiekaart de volgorde van de edelliedenrij veranderd. Er zijn ook actiekaarten bij die je open voor jezelf of een andere speler neer moet leggen.

2: Een edele onthoofden

Na het (wel of niet) uitspelen van de actiekaart, onthoofdt de speler de eerste edele in de rij. Deze kaart leg je voor je neer, en zo wordt een puntenstapel gevormd. Op sommige edelliedenkaarten is een extra aanwijzing te vinden; hou deze aanwijzingen tijdens het spel goed in de gaten.

3: Een actiekaart nemen

Tenslotte neemt de speler een actiekaart van de stapel. Je mag een onbeperkt aantal kaarten in je hand hebben. Met de klok mee is dan de volgende speler aan de beurt.

De tweede en de derde dag

Als er geen edellieden meer zijn om het hoofd af te hakken, eindigt de eerste dag. Voor de tweede dag vormen 12 nieuwe edellieden van de stapel een nieuwe rij. Er zijn twee edellieden (Robespierre en Scharlakenrode Wreker) die de dag al eerder kunnen beëindigen. En als ook deze edellieden een kopje kleiner zijn gemaakt en de punten zijn verdeeld, breekt de laatste dag aan.

Einde van het spel

Als de derde dag voorbij is, worden de punten geteld. Je kunt nu nog actiekaarten uit je hand spelen. De speler met de meeste punten is de winnaar.

Ten slotte

  • Door de actiekaarten goed in te zetten, moet je proberen de edelen met de meeste punten (zoals Marie Antoinette en Lodewijk de 16e, die allebei 5 punten waard zijn) proberen te onthoofden, en de mindere zielen voor je tegenstander te laten liggen.
  • Het is een luchtig, eenvoudig en kort spelletje. Er zit maar een klein beetje strategie in, en geluk speelt een grote rol. Het is een grappig gemaakt spel om af en toe eens uit de spellenkast te halen. Maar niet te vaak.

Lees verder

© 2010 - 2019 Snoodaard, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Marie Antoinette - KoninginMarie Antoinette - KoninginMarie Antoinette was het symbool van de extravagante rijkdom van het Franse koningshuis. Als dochter van de Habsburgse k…
Kerstmis spelletjesHeb je zin om de periode rond Kerstmis op een originele manier door te brengen? Ben je op zoek naar leuke spelletjes, ma…
Dixit: met recht een gezelschapsspel!Dixit: met recht een gezelschapsspel!Dixit is een gezelschapsspel uit 2008 dat is bedacht door Jean-Louis Roubira en wordt uitgegeven door Asmodee. Het spel…
Leuke spellen voor OudejaarsavondLeuke spellen voor OudejaarsavondOudejaarsavond zit er weer aan te komen. Hartstikke gezellig natuurlijk, maar hoe en waar ga je deze avond doorbrengen?…
Gezelschapsspel: Jakkiebak! Kippenkak!De stok is in het kippenhok! Er wordt een schoonheidswedstrijd gehouden onder de haantjes en kipjes en opgewonden scharr…

Reageer op het artikel "Guillotine: het kaartspel waarbij er veel koppen rollen"

Infoteur: Snoodaard
Laatste update: 10-05-2010
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Spellen
Special: Gezelschapsspellen
Schrijf mee!