InfoNu.nl > Hobby en Overige > Spellen > Blokus: een fantastisch en strategisch bordspel

Blokus: een fantastisch en strategisch bordspel

Blokus is een ontzettend strategisch bordspel, dat ook nog eens prachtig is vormgegeven. De spelregels zijn simpel. Maar vergis je niet: door de verschillende speelstukken zijn er eindeloos veel variaties mogelijk! Wat is de beste strategie? Hoe blokkeer je je tegenstander, en raak je ook nog een groot stuk kwijt? Als je het één keer gespeeld hebt, wil je telkens weer. Verslavingsgevaar! Het doel is zoveel mogelijk stukken kwijt te raken, en de tegenstander het daarin moeilijk te maken.
Aantal spelers: 2 - 4
Leeftijd: vanaf 7 jaar
Speelduur: 20 tot 30 minuten

Doel van het spel

Elke speler probeert zoveel mogelijk van zijn stukken op het speelveld te plaatsen; het liefst allemaal. Wie het meest aantal punten heeft, wint het spel.

Spelmateriaal

  • Speelbord met 400 vakken
  • 84 speelstukken in 4 verschillende kleuren (21 stukken per kleur)

Voorbereiding

  • Leg het speelbord in het midden van de tafel
  • Bepaal met welke kleur de spelers spelen, door de kleuren te laten trekken
  • Ga op de goede plek zitten! De volgorde van spelen is: blauw, geel, rood en groen
  • Leg alle speelstukken van je speelkleur voor je neer.

Spelverloop

Iedere speler begint in één van de vier hoeken met een stuk in zijn kleur, te beginnen met de speler die blauw heeft getrokken. Een volgend stuk moet in elk geval één ander stuk in de eigen kleur raken, diagonaal.
Om de beurt leggen de spelers één van de speelstukken op het speelbord. Dat speelbord is zo gemaakt dat de stukken er goed in blijven liggen, zonder te verschuiven. De stukken van de tegenstander mag je wel vertikaal of horizontaal raken.

Eind van het spel

Het spel eindigt als niemand meer een stuk kan plaatsen. Dan worden de punten als volgt geteld:
  • 1 punt eraf voor alle vierkantjes op een speelstuk (van 1 tot en met 5) dat niet op het bord is geplaatst
  • 15 punten erbij als je alle stukken kwijt bent
  • 20 punten erbij als je alle stukken hebt geplaatst, en als laatste het kleinste stuk (de 1) speelt.
De winnaar is de speler met de meeste punten (of de minste minpunten…).

Met twee of met vier spelers

Als je het spel speelt met twee personen, speel je allebei met twee kleuren. Het is dan mogelijk dat je de twee kleuren samen laat werken, om zo een kleur van je tegenstander te blokkeren. Het is een kwestie van uitproberen en ervaren; dit element maakt het spel zo enorm tactisch en interessant. En verslavend.
Als je met vier spelers speelt, krijgt iedereen één kleur, en probeert hij/zij zoveel mogelijk stukken (vakjes) kwijt te raken.

Meer Blokus-variaties

Blokus Duo is de versie voor twee spelers. Dit spel bevat twee kleuren en een kleiner speelbord dan de originele Blokus.
Blokus Trigon heeft driehoekige onderdelen. Het spel kan met twee of vier spelers gespeeld worden, en is meer geschikt voor de gevorderde speler.
Blokus 3D, ook voor twee tot vier spelers, heeft als doel zoveel mogelijk stukken te plaatsen die van bovenaf zichtbaar zijn.

Blokus online

Op www.blokus.com is het mogelijk om Blokus online te spelen. Spelliefhebbers uit de hele wereld hebben hier een inlog. Dankzij een chatfunctie is het mogelijk om, tijdens het spelen, van gedachten te wisselen over van alles en nog wat. Maar vooral over het spel, natuurlijk. Je kunt de taal op Nederlands instellen.
Er zijn twee plekken waar je kunt spelen: bij ‘voorbereiding’ kun je op je gemak tegen een computer spelen om het spel onder de knie te krijgen, of Blokus met z’n vieren uitproberen. Bij ‘competitie’ kun je een echte wedstrijd spelen: je tegenstander zal er alles aan doen om van je te winnen, want anders kost het hem punten! Hier kun je punten winnen of verliezen. En voor veel fanatieke spelers is het een erekwestie om zo hoog mogelijk in de wereldranglijst te komen!

Ten slotte

Probeer bij het begin van het spel zoveel mogelijk naar het midden van het speelbord te komen; dan neem je zoveel mogelijk plek in beslag. En speel de lastige / grote stukken eerst.

Zorg ervoor dat je genoeg ontsnappingsmogelijkheden hebt. En probeer er voor te zorgen dat je je tegenstander juist blokkeert, zodat hij niet kan ontsnappen. Hou in de gaten, zeker tegen het eind van het spel, welke stukken je tegenstander nog kwijt wil.

Het is één van mijn favorieten, dit Blokus. Lastig te zeggen waarom… Het zier er mooi uit, is telkens weer anders, geen geluksfactor (nou ja, misschien is het wat gunstiger om te mogen beginnen), maar het is vooral: tactisch. En slim. Een heerlijk spel. Speel het en je weet het. En misschien komen we elkaar nog eens tegen bij Blokus.com bij een spelletje online.

Lees verder

© 2010 - 2019 Snoodaard, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kerstmis spelletjesHeb je zin om de periode rond Kerstmis op een originele manier door te brengen? Ben je op zoek naar leuke spelletjes, ma…
GezelschapsspellenGezelschapsspellenGezelschapsspellen zijn al eeuwenoud. De geschiedenis gaat tot 3500 jaar voor Christus. Bekende spellen als mens erger j…
Abalone - het gezelschapsspel met de knikkersAbalone - het gezelschapsspel met de knikkersVoor de spelletjesliefhebbers onder ons is er uit een keur aan leuke spellen te kiezen. Abalone is een mooi uitgevoerd k…
Ganzenbord - oer-Hollands gezelschapsspelGanzenbord - oer-Hollands gezelschapsspelEen warme kamer, een snorrende poes en een glas warme chocolademelk. En dan is het tijd voor ganzenbord. Het is een heer…
Online Mahjong spelenOnline Mahjong spelenZin in een spelletje Mahjong op de computer? Op deze sites kunt u dit spel naar hartenlust uren spelen.
Bronnen en referenties
  • www.blokus.fr

Reageer op het artikel "Blokus: een fantastisch en strategisch bordspel"

Infoteur: Snoodaard
Laatste update: 01-06-2010
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Spellen
Special: Gezelschapsspellen
Schrijf mee!