InfoNu.nl > Hobby en Overige > Spellen > Hoe schrijf ik de perfecte Triviant-vraag?

Hoe schrijf ik de perfecte Triviant-vraag?

Steeds vaker hoor je dat iemand zelf Triviantvragen schrijft: scholieren voor een schoolopdracht, de planner van een feestje voor een originele quiz thuis. Het schrijven van een goeie Triviantvraag vraagt wel wat kennis en oefening. Met onderstaande tips van een ervaren Triviantschrijver kom je een heel eind.

Wees origineel!

Een vraag als ‘Wat is de achternaam van de Chileense president Michelle?’ is redelijk saai. Door er een detail (bijvoorbeeld uit de actualiteit) aan toe te voegen, wordt de vraag al snel beter: ‘Wat is de naam van de Chileense president, die, na de aardbeving in 2010, sprak over één van de grootste tragedies van haar land?’

Denk aan de doelgroep

Schrijf je voor kinderen? Voor volwassenen? Houdt men van een uitdaging? Je kunt de vragen, met dezelfde informatie, zo moeilijk of zo makkelijk maken als je wilt. Voor kinderen is de vraag ‘Welke schaatser greep op de 10.000 meter naast de gouden medaille op de Olympische Winterspelen 2010, door ineens de binnenbocht te nemen?’ prima te doen. Voor volwassenen zou je het iets moeilijker kunnen maken door te vragen: ‘Hoe heet de coach die Sven Kramer, tijdens de Olympische Winterspelen 2010, op de 10.000 meter een enigszins verkeerde aanwijzing gaf?’ En aan de sportkenners zou je kunnen vragen: ‘Hoeveel seconden verschil met Lee schreef coach Kemkers op het beruchte white-board, een actie die Sven Kramer de gouden Olympische medaille kostte?’

De belangrijkste valkuil

Zorg ervoor dat op de vraag slechts één antwoord mogelijk is. Ook in de toekomst. Neem bijvoorbeeld de vraag: ‘Wie is de koning van België?’ Een voor de hand liggend antwoord zou ‘Albert II’ zijn. Maar wat als er volgende maand een nieuwe koning wordt gekozen? Beter, en leuker, is de vraag uit te breiden met een (liefst pikant!) detail. Dan krijg je bijvoorbeeld: ‘Hoe heet de Belgische koning die in verband naar het huwelijk van dochter Astrid kwam, omdat hij weer eens een ongelukje met de motorfiets had gehad?
De vraag ‘Wat voor dier is Woody Woodpecker?’ lijkt op het eerste gezicht een (wel wat saaie maar) prima vraag te zijn. Toch zijn er twee antwoorden mogelijk: specht of vogel.

Gokken? Liever niet

Zit de kleur blauw, groen of geel in de Russische vlag?’ Ook als je geen idee hebt, heb je kans de vraag goed te beantwoorden. En als je wel precies weet uit welke kleuren de Russische vlag bestaat, is het veel leuker om die kennis gewoon te kunnen etaleren.

Oja!

Wanneer is de vraag gelukt? Het mooiste, vind ik, als het antwoord op het puntje van de tong ligt. Als ik dan toch maar het antwoord geef, roept de quizkandidaat heel hard: ‘Oja! Natuurlijk!’

Lees verder

© 2010 - 2019 Snoodaard, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hoe schrijf ik de perfecte Triviant-vraag?"

Infoteur: Snoodaard
Laatste update: 18-04-2010
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Spellen
Special: Gezelschapsspellen
Schrijf mee!