InfoNu.nl > Hobby en Overige > Spellen > Triviant, leuk en leerzaam

Triviant, leuk en leerzaam

Triviant Pursuit is al meer dan 20 jaar de klassieker op het gebied van vraag- en antwoord spellen. Met uitgebreide edities over allerlei onderwerpen.

Triviant, algemeen

In 1981 bedachten twee Canadese journalisten Scott Abbott en Chris Haney Triviant Pursuit. Al snel kwam er een Nederlandstalige versie uit. Het is een van de meest populaire vraag- en antwood spellen, mede doordat het ook als TV spel bekend is geworden. Het bordspelTriviant Pursuit biedt veel mogelijkheden, het kan 1 tegen 1 worden gespeeld maar ook in teams. De standaard uitgave heeft 6 categorieën vragen:
  • aardrijkskunde
  • amusement
  • geschiedenis
  • kunst & literatuur
  • wetenschap & natuur
  • sport & ontspanning

Spelregels

Alle spelers (teams) kiezen een lege speelschijf en zetten deze op het middenvak. Gooi de dobbelsteen en verplaats de speelschijf het gegooide aantal vakjes over het bord. Als je op een gekleurd vakje komt, moet je een vraag beantwoorden. Een andere speler pakt de voorste kaart en leest de vraag van de kleur van het vak voor. De antwoorden staan achterop de kaart. Bij een goed antwoord mag je nog eens gooien, bij een fout antwoord zijn de andere spelers (teams) aan de beurt. Als je op een scoorvakje (Triviant) staat kun je bij een goed antwoord een partje verdienen. Wanneer je alle 6 de partjes verdient hebt, mag je op weg naar het middenvak. Als je te veel gooit blijf doorspelen totdat je op het middenveld komt. De andere speler mogen dat beslissen van welke categorie de beslissende eindvraag zal zijn.Als het antwoord goed is, win je het spel, is het fout, moet je bij de volgende beurt het middenvak verlaten en weer opnieuw proberen erop te komen.

Meer Triviant

Er is ook een familie editie met groene kaartjes voor spelers van 14 jaar en ouder en gele voor jongere spelers.
De spelregels zijn gelijk aan die van de standaarduitgave.

Een nieuwe manier om te spelen is de Disney DVD. De betoverende wereld van Disney in dit sprookjesachtige vraag en antwoord spel. Op de DVD staan honderden vragen met filmfragmenten, geluiden en foto's van Disneyfilms zoals Bambi, Finding Nemo, The Lion King en Pirates of the Caribbean. Dit kan gespeeld worden met kinderen vanaf 8 jaar.

Triviant is een aanbeveling voor jong en oud, het is niet allen leuk maar ook heel leerzaam. Onder het motto: Het leven stelt de beste vragen.
© 2009 - 2019 Cc01, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Zylom: online spelletjes spelenZylom: online spelletjes spelenZylom is een Nederlandse website waar je online spelletjes kunt spelen en (meestal tegen betaling) downloaden.
Bronnen en referenties
  • Rerenties: Triviant Pursuit, Triviant Pursuit familie editie Tros Triviant

Reageer op het artikel "Triviant, leuk en leerzaam"

Infoteur: Cc01
Gepubliceerd: 18-06-2009
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Spellen
Schrijf mee!