InfoNu.nl > Hobby en Overige > Spellen > De leukste kaartspelletjes

De leukste kaartspelletjes

De leukste kaartspelletjes Kaartspellen worden in Europa al sinds de middeleeuwen gespeeld en zelfs tegenwoordig heeft bijna iedereen wel een pak kaarten in huis. Zeker in de laatste jaren is het Texas Hold 'em poker populair geworden, maar het aantal spellen dat met een pak kaarten gespeeld kan worden is haast eindeloos. Hier een overzicht van de leukste kaartspelletjes met de regels.

Jokeren

Jokeren is één van de meest populaire kaartspellen ooit en erg eenvoudig om te leren. Jokeren speel je met twee standaard kaartspellen en kan gespeeld worden door twee tot zes spelers (meer spelers kan alleen met meer kaarten).

De regels

Iedere speler krijgt dertien kaarten gedeeld en het doel is deze zo snel mogelijk kwijt te raken. De resterende kaarten worden midden op tafel op een stapel gelegd en de bovenste wordt omgedraaid en naast het stapeltje gelegd, dit is de aflegstapel.

Een beurt bestaat uit:
  • Een kaart rapen van de stapel
  • Kaarten op tafel leggen
  • Een kaart afleggen op de aflegstapel

Kaarten kunnen in zetjes op tafel gelegd worden of aangesloten worden aan bestaande zetjes. Een zetje kan zijn drie of meer opeenvolgende kaarten van dezelfde soort (harten, klaveren, etc.) of drie of meer kaarten met dezelfde waarde maar van verschillende soort. De waarden van de kaarten zijn van klein naar groot: aas, 2 t/m 10, boer, vrouw, heer, aas. Wanneer je een zetje maakt leg je deze voor je open op tafel. Zetjes mogen niet uit elkaar gehaald worden, er mogen alleen kaarten aangelegd worden.

Jokers mogen gebruikt worden als vervanging voor een andere kaart en mogen door iedere speler ingewisseld worden. Echter moet deze speler de joker dan in diezelfde beurt weer gebruiken. Om verwarring te voorkomen kunnen er twee dingen worden afgesproken: Of de speler geeft aan voor welke kaart de joker ligt, of er wordt een vaste volgorde afgesproken (bijvoorbeeld, zwart-rood-zwart-rood). Dit is alleen van belang in zetjes met kaarten van dezelfde waarde.

Een speler moet zijn beurt altijd eindigen met het afleggen van een kaart op de aflegstapel. Hij mag dus niet zijn laatste kaart in een zetje gebruiken. Lukt het een speler om van alle kaarten af te komen, dan heeft deze speler gewonnen.

Puntentelling

Meestal wordt gespeeld zonder punten, de speler die zijn kaarten het eerst kwijt is heeft gewonnen. Echter wordt er ook wel eens met puntentelling gespeeld. Het spel stopt als iemand zijn laatste kaart aflegt, daarna worden de punten geteld. De puntentelling kan als volgt gaan:
  • De spelers tellen hun kaarten en krijgen voor iedere kaart een strafpunt, na een van te voren afgesproken aantal potjes wint de speler met de minste strafpunten.
  • De spelers tellen vijf punten voor iedere normale kaart, tien punten voor plaatjes (aas, boer, vrouw en koning) en de tien en 25 punten voor iedere joker. Het totaal van de punten gaat naar de winnaar. Er wordt gespeeld totdat iemand een vooraf afgesproken puntentotaal heeft

De Zwarte Dame

Dit spel is eigenlijk een heel leuke variatie op jokeren. Er worden meerdere rondes gespeeld en het doel is als eerste 1000 punten te halen. Ook "De zwarte dame" wordt met twee kaartspellen gespeeld en kan door 2 tot 6 spelers worden gespeeld.

De regels

Iedere speler krijgt 13 kaarten gedeeld en de rest wordt midden op tafel gelegd. De bovenste kaart wordt open gelegd naast de stapel.

Net als bij jokeren bestaat een beurt uit:
  • Een kaart rapen van de stapel
  • Kaarten op tafel leggen
  • Een kaart afleggen op de aflegstapel

Kaarten kunnen op tafel gelegd worden op bijna dezelfde manier als bij jokeren, dus drie of meer kaarten van opeenvolgende waarde van dezelfde soort of drie of meer kaarten van dezelfde waarden. In dit laatste geval hoeven de kaarten niet van verschillende soort te zijn. Zo mag je dus een zetje maken van twee keer een harten 5 en een schoppen 5.

De joker wordt op dezelfde manier gebruikt als bij jokeren en mag dus voor iedere andere kaart neergelegd worden (spreek wel af dat iedereen weet waar de joker voor ligt).

Aan het eind van de beurt mag je alle kaarten afleggen, behalve de schoppenvrouw. Deze kaart kan je alleen kwijt raken door haar in een zetje te leggen.

De puntentelling

Als een speler de laatste kaart in zijn hand aflegt is een ronde afgelopen en worden de punten geteld. Iedere speler pakt zijn zetjes en de kaarten die hij nog in hand heeft en telt de volgende punten (de kaarten die de speler in hand heeft tellen als strafpunten, de kaarten in zetjes zijn pluspunten):
  • 5 punten voor alle kaarten met een getal, behalve de tien
  • 10 punten voor elke boer, vrouw, koning of tien. Behalve de schoppenvrouw
  • 20 punten voor elke aas
  • 25 punten voor elke joker
  • 100 punten voor elke schoppenvrouw

De strafpunten worden van de pluspunten afgetrokken en het totaal wordt opgeteld bij de punten van de vorige ronden. Als iemand boven de 1000 punten komt heeft deze speler gewonnen. Als er nog niemand boven de 1000 punten komt, wordt er nog een ronde gespeeld.

Pesten

Pesten is eigenlijk de ongekroonde koning van de kaartspelletjes. Het wordt al sinds lange tijd overal ter wereld gespeeld onder een grote variatie aan namen. Het wordt met een enkel spel kaarten gespeeld en kan door 2 tot 6 spelers worden gespeeld.

De regels

Iedere speler krijgt zeven kaarten. Het doel is deze zo snel mogelijk af te leggen. De overgebleven kaarten worden in het midden van de tafel gelegd en de bovenste wordt open naast de stapel gelegd.

Een beurt bestaat uit:
  • Een of meerdere kaarten afleggen, óf
  • Een kaart rapen

Een speler mag één kaart afleggen in zijn beurt als deze of dezelfde waarde heeft als de bovenste kaart op de aflegstapel, of van dezelfde soort is. Sommige kaarten hebben een effect dat optreed als deze gespeeld worden, namelijk:
  • Wanneer een 2 gespeeld wordt, moet de volgende speler twee kaarten rapen
  • Wanneer een zeven gespeeld wordt, moet de volgende speler zijn beurt overslaan
  • Wanneer een acht gespeeld wordt, mag de huidige speler nog een kaart opleggen maar hoeft er geen te rapen als hij geen geschikte kaart heeft
  • Wanneer een boer wordt gespeeld, mag de huidige speler een nieuwe kleur kiezen (bijvoorbeeld harten), de volgende speler moet dan of een boer of een kaart van deze kleur opleggen
  • Wanneer een joker gespeeld wordt, moet de volgende speler vijf kaarten rapen

Deze effecten wisselen sterk per regio en in sommige regio's gelden ook voor andere kaarten nog regels. Vaak zijn de regels voor de 7 en de 8 omgedraaid, ontbreekt de 7 of de 8 of geldt de regel voor de 8 wanneer een koning wordt gespeeld. Spreek dus duidelijk van te voren af welke kaarten welke regels hebben om verwarring te voorkomen.

Kan een speler geen kaart neerleggen, dan moet hij er één rapen van de stapel. Kan hij deze alsnog neerleggen, dan mag dat.

Heeft een speler nog maar 1 kaart in zijn hand dan moet hij op tafel kloppen om dit aan te geven. Doet hij dit niet én valt een andere speler dit op, dan moet de speler 5 kaarten rapen. Wanneer een speler de laatste kaart heeft gespeeld is het spel afgelopen en heeft deze speler gewonnen.

Puntentelling

Kent Pesten een puntentelling? Jawel, maar dan speel je meerdere potjes totdat een speler 250 punten bereikt heeft (of een andere van te voren afgesproken aantal punten). Wanneer een speler een potje wint tellen alle andere spelers voor iedere kaart in hand de volgende punten:
  • 1 punt voor iedere cijferkaart
  • 5 punten voor ieder plaatje

Variaties

Pesten kent een ongelooflijke hoeveelheid variaties, bijna in iedere familie wordt het spel anders gespeeld. Het is daarom extra van belang om van te voren af te spreken welke regels gelden. Naast de afwijkende regels voor de kaarten gelden ook vaak de volgende regels:
  • Er mag niet met een pestkaart het spel worden uitgelegd
  • Als een speler een kaart raapt is zijn beurt meteen voorbij en mag hij de geraapte kaart niet spelen
  • Als een speler kaarten moet rapen, mag hij zelf een 2 of een joker opleggen. Het totaal van de neergelegde pestkaarten moet dan door de volgende speler worden geraapt (tenzij ook deze weer iets kan toevoegen aan het totaal)
  • Vaak wordt het kloppen wanneer je nog maar 1 kaart hebt niet gedaan, of geldt er geen penalty op
© 2009 - 2019 Newton, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het Bakugan spel: hoe werkt het?Bakugan is een immens populair spel in Amerika, Canada en Japan en verovert Europa, en dus ook Nederland, met rasse schr…
Raindropchess: schaken met ruimte voor toevalRaindropchess: schaken met ruimte voor toevalSchaakstukken die als regendruppels op het bord terechtkomen. Op zelfgekozen velden, maar wel volgens de spelregels van…
Een leuk kaartspel: LiegenEen leuk kaartspel: LiegenIn spelletjes is van alles geoorloofd waar we in het werkelijke leven minder waardering voor hebben. Het kaartspel ‘lieg…
Kaartspellen, maar dan andersKaartspellen, maar dan andersDenk je aan een kaartspel, dan denk je algauw aan een spel kaarten met harten, ruiten, klaveren, schoppen, heren, boeren…
De 7-waaier: toekomst voorspellen met gewone speelkaartenDe 7-waaier: toekomst voorspellen met gewone speelkaartenEr zijn heel veel verschillende methoden om de toekomst te voorspellen, met een groot aantal verschillende 'media.' Daar…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De leukste kaartspelletjes"

Infoteur: Newton
Gepubliceerd: 22-07-2009
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Spellen
Schrijf mee!