InfoNu.nl > Hobby en Overige > Spellen > Risk, tips voor een strategische overwinning

Risk, tips voor een strategische overwinning

Risk, tips voor een strategische overwinning Risk is een strategisch bordspel dat stamt uit 1957. Sinds deze eerste uitgave zijn er veel verschillende versies uitgebracht, maar het concept van dit strategisch bordspel is altijd gelijk gebleven, verover zoveel mogelijk landen. In dit artikel vind je een aantal tips en strategieën om een betere kans te maken om het spel te winnen.

Het vroege spel

Iedereen begint een spel Risk met 1 leger op ieder land. In het begin van het bordspel moet je een keus maken waar je de grootste kans maakt om een sterke linie op te zetten. Wanneer je hier de mogelijkheid hebt om Australie te pakken, doe dit dan. Australie is een eenvoudig continent om vast te houden als je hem eenmaal hebt en levert toch een kleine bonus op. Wanneer je je keus hebt gemaakt waar je je linie opbouwt, betekend dit dat je enkele landen zult moeten opgeven. In het begin maakt dit niet veel uit aangezien je toch steeds drie legers mag bijplaatsen. Wanneer je niet meteen voor een continent kunt gaan (zoals Australie of Zuid-Amerika), zorg dan dat je linie versterkt wordt met extra verbonden landen. Australie en Zuid-Amerika leveren beide een bonus op van 2 legers, wanneer je dus je linie versterkt met zes landen heb je diezelfde bonus.

Verdeling van legers

Het verdelen van legers is misschien wel de meest cruciale keus die je maakt in het spel. In het begin verdeel je je legers over de gekozen linie, om hiermee een bonus te krijgen op de spelers om je heen. Maar op het moment dat je gebied groter wordt heb je ook veel landen die niet direct aan vijanden grenzen. De meeste spelers zullen hier dus maar één leger laten staan om de grensgebieden zo sterk mogelijk te maken. Maar let hierbij op, wanneer je een land niet meer kunt houden is het altijd een optie om je legers terug te trekken om verder gelegen gebieden te kunnen houden. De grootste fout die je kunt maken is om je legers te zeer te spreiden. Dit betekend dat je overal te weinig legers hebt. Let hier ook op met aanvallen. Stop wanneer je aantal legers in een gebied te laag wordt.

Diplomatie

Het is een optie om diplomatiek te werk te gaan. Door met een medespeler een overeenkomst te sluiten kun je een stuk eenvoudiger andere spelers wegwerken. Maar let er op dat deze allianties van tijdelijke aard zijn en dat je tegenspelers je altijd kunnen aanvallen. Inspreken op je tegenstanders helpt bij het sluiten van allianties. Geef duidelijke redenen waarom een speler een alliantie met je moet sluiten en probeer hem ervan te overtuigen dat het in zijn voordeel is.

Aanvallen

In Risk is het aanvallen eigenlijk het enige echte gelukselement in het spel. Je moet er dus rekening me houden dat hier alles kan gebeuren. Val nooit aan met kleine groepen legers, maar altijd met meer legers dan je tegenstander. Val geen landen aan die je niet vast kunt houden en val nooit zoveel landen aan dat je legers te verdeelt raken. Wanneer je aangevallen wordt kun je kiezen met hoeveel dobbelstenen je verdedigd. Gooi altijd met zoveel mogelijk dobbelstenen, om je kansen op een goede verdediging zo hoog mogelijk te maken. Wanneer je zelf aanvalt en je omringd het aangevallen land met een aantal grote legers, wissel dan van aanvallend land om verliezen te verspreiden over je legers en deze zo hoog mogelijk te houden.

Het eindspel

Aan het eind van een potje Risk (zonder missiekaarten) zijn er drie mogelijkheden over: jij hebt een groot aantal landen en je laatste tegenstander heeft er beduidend minder, jij hebt minder landen dan je laatste tegenstander of jullie hebben beiden ongeveer evenveel landen. Wanneer je duidelijk in de minderheid bent is het het beste om je in te graven en het vooral op verdediging te gooien en alleen zekere, veilige aanvallen plegen tegen landen die je vast kunt houden. Op die manier kun je langzaam maar zeker de verdeling gelijker krijgen. Wanneer je net zoveel landen hebt, of meer. Gooi dan je kracht in de grensgebieden en hou deze sterk en aanvallend. Op deze manier kun je proberen om steeds een landje weg te snoepen tot er niks meer over is.
© 2008 - 2018 Newton, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Risk, tips voor een strategische overwinning"

Reactie

Olivier, 19-12-2009 13:32 #1
Goede tips, alleen zou ik niet als ik verdedig altijd met de meeste dobbelstenen gooien. Als de tegenstander bijvoorbeeld 3x 6 gooit dan kun je beter met een gooien.

Verder heel handig.

Infoteur: Newton
Gepubliceerd: 25-08-2008
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Spellen
Reacties: 1
Schrijf mee!