InfoNu.nl > Hobby en Overige > Spellen > Travian aanval: uitleg van een trein maken

Travian aanval: uitleg van een trein maken

Travian aanval: uitleg van een trein maken In Massive Multiplayer Online Game (MMOG) Travian draait alles om krachtmeting tussen legers van de spelers. Het doel, de bouw van een Wereld Wonder level 100, kan alleen bereikt worden door gestructureerde samenwerking en machtige aanvallen met grote legers. Ervaren spelers beheersen allerlei vaardigheden die het verdedigen tegen deze aanvallen vrijwel onmogelijk maken. Anderzijds bekwamen zij zich er ook in om de aanvallen met zo min mogelijk schade te doorstaan. Een zogenoemde 'trein' is een serie aanvallen die zeer kort na elkaar, liefst binnen een seconde, op een dorp van een tegenstander landt. Deze treinen zijn waardevol omdat ze erg moeilijk te blokkeren zijn.

Tussen-timen

Om tegenstanders te hinderen in hun groei, en daarmee de bouw van hun Wereld Wonder, worden in Travian veel aanvallen met legers gedaan. Vaak gebeurt dit in aanvalsgolven: voorop lopen de held en de sterke (liefst de goedkoopste) troepen, in grote hoeveelheden. Dit wordt een 'veeg' genoemd en dient ertoe zoveel mogelijk verdedigende legers op te ruimen voordat de kostbare troepen het dorp bereiken. Deze kostbare troepen bestaan uit katapulten en rammen, waarmee gebouwen en grondstofvelden vernietigd kunnen worden.

Verdedigen

Om de schade van dergelijke aanvalsgolven te beperken en zelf zo min mogelijk soldaten te verliezen, plannen verdedigers hun acties zodanig dat vlak voor elke golf van de aanval, maar de veeg, de verdedigende troepen aankomen in het dorp dat onder vuur ligt. Dat wordt tussen-timen genoemd. Ervaren spelers hebben dit veel geoefend en zijn in staat tot op de seconde nauwkeurig te verdedigen. Maar het is mogelijk om het hen heel moeilijk te maken. Als de aanvalsgolven binnen zeer korte tijd aankomen in een dorp, is tussen-timen vrijwel onmogelijk. Daarvoor worden de zogenaamde treinen verstuurd: meerdere aanvalsgolven die allemaal praktisch tegelijk aankomen, met slechts één of enkele seconden ertussen.

Treinen

Ben je een gevorderde Travian-speler? Dan weet je hoe belangrijk het versturen van een mooie trein is. Je kunt niet zonder! Je wilt immers je tegenstander zo min mogelijk de kans geven om je aanvallen te blokkeren door middel van tussen-timen. Dat kost onnodig veel dure troepen. Als je je aartsvijanden op Travian wilt verslaan en wilt meedoen met het eindspel, zul je je moeten bekwamen in het succesvol versturen van treinen. Veel oefenen is geen overbodige luxe. Als je wilt oefenen zonder meteen door je tegenstander van de kaart geveegd te worden, spreek dan af met een buur of vriend dat je met een paar soldaatjes treintjes wilt testen. Zo zorg je ervoor dat jullie beide geen verliezen hebben. Of val je eigen oase (bron van extra grondstoffen) aan. Ook daar kun je oefenen zonder enig risico. Verder kun je één en ander uitproberen door versterkingen naar je eigen dorpen te sturen.

Hoe werkt het?

Het werkt zo: open zoveel tabbladen als dat je aanvallen wilt versturen. Ga op elk tabblad naar het dorp vanwaar je de aanvallen wilt versturen. Makkelijker is om op "stuur troepen" te klikken met de CTRL toets ingedrukt, je opent dan automatisch een nieuw tabblad met de coördinaten van het dorp dat je wilt aanvallen. Reken wel eerst even uit hoeveel troepen je in totaal hebt en over hoeveel aanvallen je die kunt verdelen. In elk tabblad staat namelijk opnieuw het totaal aantal troepen dat je bezit en niet het aantal dat je nog over hebt na het 'klaarzetten' van de eerste aanval. Let er ook op dat alle aanvallen dezelfde snelheid hebben. Laat je een veeg voorop lopen, stuur dan één katapult mee om je troepen te vertragen. Anders komt je veeg met snelle troepen veel eerder aan dan de rest van je trein, waardoor het effect volledig verloren gaat. Je kunt ook iemand anders het dorp laten vegen, door tot op de seconde je aankomsttijd door te geven aan een sterke aanvaller uit je alliantie. Daar zitten echter wel wat haken en ogen aan: de laatst verstuurde aanval komt, als de aankomsttijd exact hetzelfde is, ook als laatste aan. Een veeg die vooruit gestuurd wordt, dient dus een seconde eerder te 'landen' dan de trein. Alles goed voorbereid? Kies dan je doelwit en zet je aanval klaar. Dit herhaal je voor alle tabbladen.

Van offline naar online

Vanuit je laatste tabblad klik je op je instellingen. Daar schakel je Offline werken in (of: online werken uitschakelen, door de wifi-verbinding te verbreken of de ethernetkabel eruit te trekken). Wacht tot je het kruisje inderdaad ziet staan, onderin je werkbalk: geen verbinding? Dan kun je veilig alle aanvallen bevestigen. Tabblad voor tabblad. Je krijgt elke keer de waarschuwing dat je geen verbinding hebt. Prima! Dat is wat je wilt. Als alles is klaargezet klik je op je tabblad "instellingen" om weer online te gaan. Dan klik je op "alle tabbladen vernieuwen" en bevestig je dit heel snel door op enter te drukken. Er komen nu vier aanvallen op dezelfde seconde aan. In het verleden kon je heel veel aanvallen in dezelfde seconde laten aankomen, maar sinds Travian versie 4 zijn het er maximaal 4 per seconde. Dus stuur je acht aanvallen, dan landen ze met één seconde tussentijd. Stuur je 12 aanvallen, dan is er een golf van 2 seconden. Missie volbracht. Lopen maar met die soldaatjes en knappe verdediger die hierop kan tussen-timen.

Travian trein sturen in Chrome

Het was ooit heel eenvoudig om een perfecte trein te sturen als je Travian speelde op een Chromebook. Je sloot de wifi af en als je aanvallen klaarstonden hoefde je enkel de verbinding weer tot stand te brengen en spontaan gingen alle troepen tegelijk lopen. Na de nieuwste updates werkt dit niet meer. Maar er is een andere manier, die wel wat meer oefening en vaardigheid vereist. Je opent zoals omschreven het aantal tabbladen dat je wilt gebruiken, vult de troepen-aantallen in en klikt overal op "versturen". Verbreek de wifi-verbinding en keer terug naar je eerste tabblad (waar je de veeg hebt klaargezet). Klik op "bevestigen" en herhaal dat voor alle tabbladen. Schakel je wifi weer in, wacht tot je zeker weet dat er weer verbinding is. Bij elk tabblad ververs je de pagina. Er verschijnt een melding die je waarschuwt dat informatie mogelijk opnieuw verzonden wordt, als je op 'bevestig' klikt. Staat deze melding op elk tabblad? Ga dan weer terug naar je eerste tabblad. Nu houd je met je linkerduim de CTRL-toets ingedrukt. Je houdt je linkerwijsvinger paraat bij de TAB-toets. Je rechterwijsvinger bedient de linkermuisknop. Zo snel als je kunt, klik je EERST op bevestigen, dan direct op TAB. Dit herhaal je zo vaak als nodig is om alle aanvallen te verzenden.

Koppel je muis los

Laat je niet verwarren door het mogelijke openen van nieuwe tabbladen. Een Chromebook is snel en ondervindt hiervan geen vertragingen. Als je zorgt dat je op het touchpad van je computer de "muisknop" bedient en geen externe muis gebruikt, loop je geen enkel risico om je muis per ongeluk te verplaatsen. Dat is essentieel, want in elk nieuwe tabblad moet je op 'bevestigen' klikken zonder tijdverlies. Op deze manier kun je de gewenste 4 aanvallen per seconde sturen. Experimenteer zelf met het optimale moment en oefen dit veel, dan zul je steeds preciezer kunnen timen.

Browsers

Omdat diverse browsers nogal eens updates uitvoeren of aanbieden, kan de werkwijze per browser en per versie verschillen. De basis blijft wel altijd gelijk: meerdere tabbladen klaarzetten en zo snel mogelijk achter elkaar bevestigen. Mogelijk zul je wat moeten experimenteren met jouw specifieke browser. Veel spelers hebben een voorkeur voor een Firefox browser in verband met het gemak waarmee treinen verstuurd kunnen worden. Maar in Chrome lukt het ook prima. Ben je in de gelegenheid diverse browsers uit te proberen, maak daar dan gebruik van.

Lees verder

© 2016 - 2018 Chelsea, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Travian, Een Korte UitlegTravian is een zeer populaire online game dat over de hele wereld wordt gespeeld. Het is te beschrijven als een online c…
Travian - zo verdien je gratis goudTravian - zo verdien je gratis goudWie eenmaal heeft kennisgemaakt met Massive Multiplayer Online Game (MMOG) Travian, weet hoeveel mogelijkheden dit spel…
Travian, De GebouwenIn het internetspel travian draait het om het opbouwen van je eigen imperium. Hier een beschrijving van de gebouwen die…
Travian: Overzicht Gallische, Germaanse en Romeinse troepenTravian is een online game, waar je kunt kiezen uit de Romeinen, de Germanen en de Galliërs. Een uitvoerige beschrijving…
Travian voor beginners: hoe speel je dit gratis online spel?Travian voor beginners: hoe speel je dit gratis online spel?Travian is een gratis online Massive Multiplayer Online Game (MMOG) waarin je dorpen kunt bouwen, legers kunt trainen en…

Reageer op het artikel "Travian aanval: uitleg van een trein maken"

Infoteur: Chelsea
Laatste update: 19-11-2017
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Spellen
Special: Travian
Schrijf mee!