InfoNu.nl > Hobby en Overige > Spellen > Travian aanval: uitleg van een trein maken

Travian aanval: uitleg van een trein maken

Travian aanval: uitleg van een trein maken In Massive Multiplayer Online Game (MMOG) Travian draait alles om krachtmeting tussen legers van de spelers. Ervaren spelers beheersen allerlei vaardigheden die het verdedigen tegen deze aanvallen vrijwel onmogelijk maken. Vaak worden daarvoor aanvalsgolven gebruikt. Een zogenoemde 'trein' is een serie aanvallen die zeer kort na elkaar, liefst binnen een seconde, op een dorp van een tegenstander landt. Deze treinen zijn waardevol omdat ze erg moeilijk te blokkeren zijn. De aanvaller probeert met een trein eerst door de verdediging te breken, waarna rammen en katapulten vrij spel hebben om hun sloopwerk te doen.

Verdedigen

Om tegenstanders te hinderen in hun groei, worden in Travian veel aanvallen met legers gedaan. Vaak gebeurt dit in aanvalsgolven: voorop lopen de held en de sterke (liefst de goedkoopste) troepen, in grote hoeveelheden. Dit wordt een 'veeg' genoemd en dient ertoe zoveel mogelijk verdedigende legers op te ruimen voordat de kostbare troepen het dorp bereiken. Deze kostbare troepen bestaan uit katapulten en rammen, waarmee gebouwen en grondstofvelden vernietigd kunnen worden. Ook leiders, tributen of onderleiders zijn duur. Deze zijn nodig om dorpen van andere spelers te kunnen veroveren en lopen dus meestal pas achteraan in de rij.

Tussent-timen

Om de schade van dergelijke aanvalsgolven te beperken en zelf zo min mogelijk soldaten te verliezen, plannen verdedigers hun acties zodanig dat vlak voor elke golf van de aanval, maar de veeg, de verdedigende troepen aankomen in het dorp dat onder vuur ligt. Dat wordt tussen-timen genoemd. Ervaren spelers hebben dit veel geoefend en zijn in staat tot op de seconde nauwkeurig te verdedigen. Maar het is wel mogelijk om het hen heel moeilijk te maken. Als de aanvalsgolven binnen zeer korte tijd aankomen in een dorp, is tussen-timen vrijwel onmogelijk. Daarvoor worden de zogenaamde treinen verstuurd: meerdere aanvalsgolven die allemaal praktisch tegelijk aankomen, met slechts één of enkele seconden ertussen.

Oefenen zonder risico

Ben je een gevorderde Travian-speler? Dan weet je hoe belangrijk het versturen van een mooie trein is. Je kunt niet zonder! Je wilt immers je tegenstander zo min mogelijk de kans geven om je aanvallen te blokkeren door middel van tussen-timen. Dat kost onnodig veel dure troepen. Als je je aartsvijanden op Travian wilt verslaan en wilt meedoen met het eindspel, zul je je moeten bekwamen in het succesvol versturen van treinen. Veel oefenen is geen overbodige luxe. Als je wilt oefenen zonder meteen door je tegenstander van de kaart geveegd te worden, spreek dan af met een buur of vriend dat je met een paar soldaatjes treintjes wilt testen. Zo zorg je ervoor dat jullie beide geen verliezen hebben. Of val je eigen oase (bron van extra grondstoffen) aan. Ook daar kun je oefenen zonder enig risico. Verder kun je één en ander uitproberen door versterkingen naar je eigen dorpen te sturen. Omdat aanvallen altijd nog binnen enkele seconden geannuleerd kunnen worden, is het theoretisch mogelijk om eender welk doelwit te kiezen. Houd er echter rekening mee dat tegenstanders de aanvallen kunnen zien aankomen en wellicht in paniek raken, omdat ze niet weten dat je alleen maar aan het oefenen bent...

Hoe maak je een trein?

Het werkt zo: open zoveel tabbladen als dat je aanvallen wilt versturen. Ga op elk tabblad naar het dorp vanwaar je de aanvallen wilt versturen. Makkelijker is om op "stuur troepen" te klikken met de CTR- toets ingedrukt, je opent dan automatisch een nieuw tabblad met de coördinaten van het dorp dat je wilt aanvallen. Reken wel eerst even uit hoeveel troepen je in totaal hebt en over hoeveel aanvallen je die kunt verdelen. In elk tabblad staat namelijk opnieuw het totaal aantal troepen dat je bezit en niet het aantal dat je nog over hebt na het 'klaarzetten' van de eerste aanval. Let er ook op dat alle aanvallen dezelfde snelheid hebben. Laat je een veeg voorop lopen en hebben de volgende golven katapulten, stuur dan ook in je veeg één katapult mee om je troepen te vertragen. Anders komt je veeg met snelle troepen veel eerder aan dan de rest van je trein, waardoor het effect volledig verloren gaat. Alles goed voorbereid? Kies dan je doelwit en zet je aanval klaar. Dit herhaal je voor alle tabbladen.

Trein maken in FireFox

Vanuit je laatste tabblad klik je op "menu" aan de rechter-bovenkant van je adresbalk. Daar klik je in het uitklapmenu op "meer". Hier schakel je Offline werken in. Wacht tot je het vinkje inderdaad ziet staan: offline werken is dan ingeschakeld en je hebt geen verbinding met internet. Dan kun je veilig alle aanvallen bevestigen. Tabblad voor tabblad. Je krijgt elke keer de waarschuwing dat je geen verbinding hebt. Prima! Dat is wat je wilt. Als alles is klaargezet klik je weer op je "menu" en "meer", om weer online te gaan. Als je weer verbinding hebt, klik je in elk tabblad op "opnieuw proberen". Overal verschijnt de waarschuwing dat de ingevulde gegevens opnieuw verzonden worden. Ga nu naar je eerste tabblad, waar je veeg klaarstaat. Houd met je linkerduim de CTRL toets ingedrukt. Zodra je met je muis op de knop "opnieuw verzenden" klikt, druk je met je rechter wijsvinger op TAB. Laat nooit de CTRL toets los! Die blijf je indrukken. Je herhaalt deze actie zo snel als je kunt voor het aantal tabbladen dat je hebt klaargezet. Er komen nu vier aanvallen op dezelfde seconde aan. Missie volbracht. Lopen maar met die soldaatjes en knappe verdediger die hierop kan tussen-timen.

Een trein sturen in Chrome

Je opent, net als in FireFox, het aantal tabbladen dat je wilt gebruiken, vult de troepen-aantallen in en klikt overal op "versturen". Verbreek nu de wifi-verbinding en keer terug naar je eerste tabblad (waar je de veeg hebt klaargezet). Klik op "bevestigen" en herhaal dat voor alle tabbladen. Schakel je wifi weer in, wacht tot je zeker weet dat er weer verbinding is. Bij elk tabblad ververs je de pagina. Er verschijnt een melding die je waarschuwt dat informatie mogelijk opnieuw verzonden wordt, als je op 'bevestig' klikt. Staat deze melding op elk tabblad? Ga dan weer terug naar je eerste tabblad. Nu houd je, net als in FireFox, met je linkerduim de CTRL-toets ingedrukt. Je houdt je linkerwijsvinger paraat bij de TAB-toets. Je rechterwijsvinger bedient de linkermuisknop. Zo snel als je kunt, klik je EERST op bevestigen, dan direct op TAB. Dit herhaal je zo vaak als nodig is om alle aanvallen te verzenden. Laat je niet verwarren door het mogelijke openen van nieuwe tabbladen. Een Chromebook is snel en ondervindt hiervan geen vertragingen. Op deze manier kun je de gewenste 4 aanvallen per seconde sturen. Experimenteer zelf met het optimale moment en oefen dit veel, dan zul je steeds preciezer kunnen timen.

Extra punten van aandacht

Zorg dat alles wat vertraging geeft op je computer tot een minimum beperkt wordt. Sluit andere tabbladen en programma's, doe je laptop aan de netstroom, zorg dat je wifi geen storing of overbezetting heeft. Als je op het touchpad van je laptop de "muisknop" bedient en je externe muis loskoppelt, loop je bovendien geen enkel risico om je cursor per ongeluk te verplaatsen. Dat is essentieel, want in elk nieuwe tabblad moet je op 'bevestigen' klikken zonder tijdverlies.

Wijzigingen in de loop der jaren

  • Het was ooit heel eenvoudig om een perfecte trein te sturen als je Travian speelde op een Chromebook, met Chrome OS besturingssysteem en in de Chrome-browser. Je sloot de wifi af en als al je aanvallen klaarstonden, hoefde je enkel de verbinding weer tot stand te brengen en spontaan gingen alle troepen tegelijk lopen. Na een aantal updates werkt dit niet meer.
  • In het verleden kon je ook heel veel aanvallen in dezelfde seconde laten aankomen, maar sinds Travian versie 4 zijn het er maximaal 4 per seconde. Dus stuur je acht aanvallen, dan landen ze met één seconde tussentijd. Stuur je 12 aanvallen, dan is er een golf van 2 seconden.
  • Omdat diverse browsers nogal eens updates uitvoeren of aanbieden, kan de werkwijze per browser en per versie verschillen. De basis blijft wel altijd gelijk: meerdere tabbladen klaarzetten en zo snel mogelijk achter elkaar bevestigen. Mogelijk zul je wat moeten experimenteren met jouw specifieke browser. Veel spelers hebben een voorkeur voor een Firefox browser in verband met het gemak waarmee treinen verstuurd kunnen worden. Maar in Chrome lukt het ook prima. Ben je in de gelegenheid diverse browsers uit te proberen, maak daar dan gebruik van.

Lees verder

© 2016 - 2018 Chelsea, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Webbrowsers: Welke is het snelst en best?Webbrowsers: Welke is het snelst en best?Vroeger bestond er slechts een webbrowser: WorldWideWeb. Deze webbrowser werd in het jaar 1990 uitgevonden door Tim Bern…
Travian: afkortingen en begrippenTravian: afkortingen en begrippenFarmen, vegen, fakenů de termen in online strategie-spel Travian vliegen je om de oren. Communiceren neemt een belangrij…
Google's browser ChromeGoogle maakte in 2008 zijn eigen browser namelijk Google Chrome, maar waarom deden ze dat en hoe komt het dat Chrome zo…
Travian, Een Korte UitlegTravian is een zeer populaire online game dat over de hele wereld wordt gespeeld. Het is te beschrijven als een online c…
Chrome - Nieuwe browser van Googlenieuws uitgelichtChrome - Nieuwe browser van GoogleVandaag zal in meer dan 100 landen de nieuwe Google open source browser, genaamd Chrome, worden gelanceerd. Het zal gaan…
Bronnen en referenties
  • https://ts19.travian.nl/
  • https://support.mozilla.org/nl/kb/sneltoetsen-gebruikelijke-taken-firefox-snel-uitvoeren#w_navigatie

Reageer op het artikel "Travian aanval: uitleg van een trein maken"

Infoteur: Chelsea
Laatste update: 05-12-2018
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Spellen
Special: Travian
Schrijf mee!