Machiavelli: een kaartspel met een middeleeuws tintje
Gezelschapsspellen lijken in populariteit toe te nemen. Families en vrienden beleven plezier aan het spelen van bord- en kaartspellen. De Kolonisten van Catan is hiervan een bekend voorbeeld. Er zijn echter veel meer leuke, maar soms minder bekende spellen op de markt. Eén daarvan is Machiavelli. Dit kaartspel is uitdagend, snel te leren, origineel en betaalbaar. Bij Machiavelli kruip je in de rol van steeds een ander karakter. Met slim- en slinksheid probeer jij je tegenstanders om de tuin te leiden en zo je eigen stad op te bouwen.
Machiavelli
Het kaartspel Machiavelli lijkt zijn inspiratie te hebben gehaald uit de middeleeuwen. Het verhaal in dit kaartspel gaat over de vorst en het volk. Zij kijken er naar uit om de stad uit te breiden en welvaart te realiseren. Er wordt door iedereen geprobeerd om dit te bereiken door zijn eigen belangen na te streven. Vertolk jij de rol van Koning, Predikant, Bouwmeester of haal jij je inkomsten binnen als Dief? Elke rol heeft zijn eigen voordeel waarvan jij op een slimme wijze gebruik moet maken. Machiavelli is geschikt om te spelen vanaf tien jaar, met twee tot zeven personen. Eén spel duurt ongeveer 60 minuten.
Spelmateriaal
Het spel Machiavelli is verpakt in een rechthoekig blauw doosje. De inhoud bestaat uit acht karakterkaarten, 65 gebouwkaarten, 15 actiekaarten, de pion van de Koning en een zakje gele munten. De actiekaarten worden enkel gebruikt voor een variant op het spel. Het spelmateriaal is van goede kwaliteit en de kaarten bevatten leuke illustraties.
Doel van het spel
Tijdens het spelen is het de bedoeling om zo veel mogelijk punten te behalen. Dit doe je door gebouwen te bouwen in je eigen stad. Hoe duurder de gebouwen, hoe meer punten je verdient. De stad is af wanneer er acht gebouwen zijn gebouwd. Het spel stopt dan ook als de eerste speler zijn stad af heeft. De kosten van elk gebouw worden bij elkaar opgeteld. Je verdient extra punten als jouw stad het eerst af is en als je gebouwen van alle kleuren bezit.
Spelverloop
Voor aanvang van het spel worden de gebouwkaarten geschud en gedekt op een stapel gelegd. Elke speler trekt vier kaarten van de stapel met gebouwkaarten. Deze gebouwen kunnen in een latere fase van het spel gebouwd worden, wanneer je genoeg munten hebt om ze te kopen. Vervolgens wordt de oudste speler tot koning benoemd. Deze persoon krijgt de Koningspion en is startspeler. De koning schudt de karakterkaarten en legt er afhankelijk van het aantal spelers nul tot twee open op tafel. Vervolgens bekijkt hij de bovenste karakterkaart en legt het er gedekt naast. Dit karakter doet deze speelronde niet mee. De overige karakters geeft hij door naar links. Deze persoon mag nu een karakter kiezen en de overige karakters worden doorgegeven. De laatste speler heeft nog keuze uit twee karakters. Deze persoon kiest er één en legt de overige karakters gedekt op tafel. De karakters die gedekt op tafel worden gelegd doen deze spelronde niet mee. Vervolgens begint de Koning (de speler met de Koningspion) met het opnoemen van de karakters, in vaststaande volgorde. Wanneer een speler de karakterkaart in zijn bezit heeft moet hij dit zeggen en de kaart laten zien. Vervolgens treedt het effect van de kaart in werking. Het effect loopt uiteen van het krijgen van inkomen tot het uitschakelen van een ander karakter voor deze speelronde. De speler met de karakterkaart van de Koning is de volgende ronde startspeler. Na het optreden van het effect mag de speler er voor kiezen om een gebouw te kopen met zijn munten of gebouwkaarten te pakken om eventueel later te kunnen bouwen. Nadat alle karakterkaarten aan de beurt zijn geweest begint een nieuwe spelronde. De (nieuwe) Koning schudt de kaarten en herhaalt de handelingen zoals hiervoor beschreven. Het spel is afgelopen zodra een stad van een speler uit acht gebouwen bestaat. De betreffende ronde wordt wel uitgespeeld. Tot slot worden de punten bij elkaar opgeteld. De speler met de meeste punten wint het spel.
Acht karakters
In het spel Machiavelli zijn er acht figuren wiens rol je kunt aannemen. Dit zijn de Moordenaar, Dief, Magiër, Koning, Prediker, Koopman, Bouwmeester en Condottiere. Elk karakter heeft zijn eigen effect.
- Moordenaar - De Moordenaar mag één karakter noemen die hij voor de huidige spelronde uitschakelt. Dit karakter mag deze ronde zijn beurt niet uitvoeren.
- Dief - De Dief mag een karakter noemen dat hij deze ronde besteelt. De speler met het betreffende karakter verliest munten aan de Dief.
- Magiër - De Magiër mag zijn handkaarten (gebouw- en eventueel actiekaarten) ruilen met een andere speler of de trekstapel.
- Koning - De Koning is de volgende ronde startspeler. Daarnaast krijgt deze persoon extra inkomsten wanneer hij gele gebouwen in zijn bezit heeft.
- Prediker - De gebouwen van de Prediker zijn beschermd tegen de Condottiere. De Prediker kan extra inkomsten verdienen voor elk blauw gebouw dat hij in zijn stad heeft.
- Koopman - De Koopman ontvangt munten. Daarnaast ontvangt de Koopman extra munten voor elk groen gebouw in zijn stad.
- Bouwmeester - De Bouwmeester mag twee nieuwe kaarten van de trekstapel pakken. Ook mag hij deze beurt twee extra gebouwen bouwen.
- Condottiere - Dit karakter mag een gebouw van een andere speler vernietigen. Het kost de speler echter wel munten om een gebouw te kunnen vernietigen. De condottiere verdient extra munten door elk rood gebouw in zijn stad.
Variant
Machiavelli kan worden gespeeld met een variant, namelijk met actiekaarten. Om deze spelvariant te kunnen spelen hoeft er geen uitbreiding te worden aangeschaft. De actiekaarten worden bij het basisspel geleverd. Als je deze spelvariant wilt spelen schud je voor aanvang van het spel de actiekaarten door het stapeltje gebouwkaarten. Geef nu elke speler zoals gewoonlijk vier kaarten en maak van de overige kaarten een gedekte trekstapel. Nu kunnen spelers naast gebouwkaarten, ook actiekaarten trekken. Net als de karakterkaarten hebben alle actiekaarten een eigen effect.
- Circustent - De Circustent telt in je stad mee als een gebouw, maar kan gratis worden gebouwd. De Circustent levert geen extra punten op.
- Kassawagen - Wanneer je deze kaart speelt mogen andere spelers in hun beurt één van hun munten op de kaart leggen. In ruil hiervoor mogen zij twee kaarten van de trekstapel pakken en hier één van kiezen om te houden. De eigenaar van de Kassawagen mag nadat een andere speler een munt op de kaart legt ervoor kiezen om de munten van de kaart in te nemen en de Kassawagen op de aflegstapel te leggen.
- Acrobate - Wanneer de Koning zich in een spelronde niet kenbaar maakt (omdat niemand deze rol heeft gekozen) dan mag de speler de Acrobate spelen. Deze speler mag de rol van Koning innemen en de Koningspion pakken.
- Waarzegster - De speler van deze kaart mag de handkaarten van een andere speler naar keuze bekijken en er daarvan één in zijn hand nemen.
- Rasputin - Wanneer een vermoord karakter opgeroepen wordt, mag de betreffende speler de Rasputin spelen. Het effect van het vermoorde karakter treedt nu wel in werking.
- Directeur - De speler van deze kaart mag in zijn beurt twee extra gebouwen bouwen.
- Levende kanonskogel - De speler van deze kaart mag een gebouw in zijn eigen stad "overbouwen". Er mag een gebouw verwijderd worden in plaats van een duurdere kaart uit je speelhand. De speler betaalt enkel het verschil in kosten tussen de twee kaarten.
Tactiek
Om het spel te kunnen winnen zal je voor een klein deel afhankelijk zijn van geluk. Natuurlijk ben je afhankelijk van de kaarten die je trekt en van wat je medespelers doen. In Machiavelli is een goede speltactiek echter van groot belang. Maak gebruik van je geheugen en inschattingsvermogen. Wanneer jij startspeler bent heb je de meeste keus uit karakters, is dit natuurlijk een voordeel. Als laatste speler kun je ook slim gebruik maken van je positie. Jij krijgt namelijk als laatst te zien welke kaarten nog over zijn en welke kaarten dus niet meedoen deze ronde. Zo kun je beter inschatten welke karakters je medespelers bezitten en daar je tactiek op baseren. Als jij je strategie, plannen en geheimen voor je medespelers verborgen weet te houden kun je al snel op voorsprong komen. Probeer zo min mogelijk voorspelbaar te zijn, want in dit snelle kaartspel verloopt elke speelronde anders.
Andere aanraders
Naast Machiavelli zijn er meer leuke kaart- en bordspellen uitgebracht waarbij je in een bepaalde rol kunt kruipen om daarmee je eigen gebied uit te breiden en vorm te geven. Enkele voorbeelden hiervan zijn Dominion, Machi Koro en De Kolonisten van Catan.
999 Games
Het spel Machiavelli wordt in Nederland uitgegeven door 999 Games. Het assortiment van 999 Games bestaat uit honderden bordspellen, kaartspellen en accessoires. Een aantal spellen van 999 Games wordt verkocht in de grote speelgoedzaken. Voor een groter assortiment kun je een spellenspeciaalzaak bezoeken of online bestellen.