InfoNu.nl > Hobby en Overige > Spellen > Wordfeud: Scrabble spelen op je smartphone of tablet!

Wordfeud: Scrabble spelen op je smartphone of tablet!

Wordfeud: Scrabble spelen op je smartphone of tablet! Ken je het spelletje Scrabble nog van het bordspel waar je uren met vrienden of familie kon spelen? Tegenwoordig is er een app voor op je smartphone of tablet waar je met vrienden of onbekenden een echte tweestrijd op taalgebied kunt voeren: Wordfeud. Deze app is momenteel zeer populair en gratis te downloaden vanuit de Appstore en Google Play. Wat is Wordfeud precies en welke tips kun je gebruiken bij het spelen van dit woordspel?

Wat is Scrabble?

Scrabble is een populair woordspel wat in 121 landen in 29 talen is uitgebracht. Scrabble is van oudsher een bordspel voor twee tot vier personen (of teams), waarbij het de bedoeling is zoveel mogelijk punten te verdienen door woorden te spellen met de letters die je voor je krijgt. Het is een spel waarbij je geluk en inzicht met elkaar verweven zijn. Je hebt geluk nodig in de letters die je (willekeurig) voorgeschoteld krijgt. Daarnaast heb je inzicht nodig in de taal en indeling van het bord om een zo hoog mogelijke score te krijgen.

Het bord bestaat uit 225 vakjes,waarbij een aantal vakjes een bijzondere betekenis hebben:
  • 2 keer letterwaarde: een letter op dit vakje levert het dubbele aantal punten van die letter op.
  • 3 keer letterwaarde: een letter op dit vakje levert het driedubbele aantal punten van die letter op.
  • 2 keer woordwaarde: als een letter op dit vakje wordt geplaatst, levert dit de dubbele waarde van het gehele woord op.
  • 3 keer woordwaarde: een letter op dit vakje levert de driedubbele waarde van het hele woord op.

Elke letter heeft een eigen waarde. De waarde staat vermeld op de lettersteen. Elke speler pakt zeven letters, blind uit de zak. Dit zijn de speelstenen. Nadat de speler een woord gespeeld heeft, vult hij zijn letters weer aan tot zeven. Dit doen alle spelers net zolang tot alle stenen uit de zak op zijn. Als speler mag je je beurt ook gebruiken om een letter te ruilen. Wanneer je een letter ruilt, mag je in dezelfde beurt geen woord meer leggen.
Uiteindelijk heeft een persoon geen stenen meer, of is het niet meer mogelijk om een woord met de laatste letters te maken. Wanneer dit laatste het geval is, worden de letterwaardes van de totaalscore gehaald. Degene met de meeste punten, wint het spel.

Letterwaardes

LetterWaardeLetterWaardeLetterWaardeLetterWaardeLetterWaarde
A1G3M3S2Y8
B3H4N1T2Z4
C5I1O1U4blanco0
D2J4P3V4
E1K3Q10W5
F4L3R2X8

Wat is Wordfeud?

Wordfeud is een app van het bekende bordspel. Het spel is erg populair en staat momenteel in de top van de gratis downloads in de Appstore. Je kunt het spel ook via Google Play downloaden.
Wordfeud kan in verschillende talen gespeeld worden, waaronder ook het Nederlands. Je kunt dit bij het spelen van elk nieuw spel instellen. Je speelt Wordfeud samen met je vrienden of met random geselecteerde personen.

Het bord ziet er bijna hetzelfde uit als bij Scrabble. De gekleurde vakjes hebben nu de volgende tekens:
  • DL: dubbele letterwaarde
  • TL: triple (driekeer) letterwaarde
  • DW: dubbele woordwaarde
  • TW: triple (drie keer) woordwaarde)

Wat maakt Wordfeud zo leuk?

  • Je speelt het online met je vrienden
  • Met internationale vrienden kun je het ook in een andere taal spelen
  • Je hebt 72 uur om te reageren nadat de tegenspeler een zet heeft gedaan. Het spel hoeft dus niet gelijk uitgespeeld te worden
  • Als je geen Wordfeudvrienden hebt, kun je met random geselecteerde vrienden spelen. Je stelt alleen de taal in en dan wordt er online gezocht naar een geschikte tegenspeler.
  • Je kunt tot dertig spellen tegelijk spelen.
  • Je kunt ook chatten met je tegenstander.

Tip bij het spelen van Wordfeud

Om te voorkomen dat je alweer blijft zitten met de letter X, C, Y of Q kun je op zoek gaan naar woorden die beginnen met een x, c, y of q .

Wordfeud is een populaire App voor de smartphone of tablet waarmee je je vrienden kunt uitdagen, je woordenkennis moet gebruiken en kunt uitbreiden en een zeer leuk spelletje om te spelen. Vond je scrabble als bordspel al leuk? Dan zul je Wordfeud ook zeker kunnen waarderen.
© 2011 - 2017 Cato, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Verschillende varianten van ScrabbleScrabble is altijd al een populair bordspel geweest. Vooral bij de wat oudere is dit woordspel vaak geliefd. In 2010 wer…
Wordfeud: Vals spelen / CheatsHet is de meest verslavende mobiele app van dit moment: Wordfeud. Met deze app kun je scrabble spelen op je mobiele tele…
Wordfeud tweeletterwoorden en speluitlegWordfeud tweeletterwoorden en speluitlegNog twee letters te gaan bij Wordfeud: het wordt winnen of verliezen. En dat laatste willen we natuurlijk niet. Ondersta…
De beste "Wordfeud Helpers"Een toepassing op de mobiele telefoon die niet meer weg te denken is, is Wordfeud. Scrabble op je mobiel is helemaal in.…
Wordfeud; online scrabble op je telefoon!Wordfeud; online scrabble op je telefoon!Wordfeud, een online variant op het oude bekende bordspel Scrabble. Het spel is gratis verkrijgbaar in de app store en a…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org
  • www.wordfeud.com
  • http://eline.home.xs4all.nl/scrabble/De_Nieuwe_Regels.html.
  • http://market.android.com
  • http://itunes.apple.com

Reageer op het artikel "Wordfeud: Scrabble spelen op je smartphone of tablet!"

Reacties

Merel V. D. Horst, 02-09-2016 15:01 #16
Bij afkortingen wordt er gekeken naar de uitspraak en punten die in het woord voorkomen.
Ca. uitgesproken als sirkaa heeft een punt en is niet toegestaan. Tv uitgesproken als tee vee zonder punt is niet toegestaan. Havo uitgesproken als havo is wel toegestaan. Bron: http://www.wordfeudwoorden.nl Reactie infoteur, 07-09-2016
Dankjewel voor de tip!

J. Jansen, 14-07-2016 13:52 #15
Speel al jaren Wordfeud op mijn smartphone. Heb nu een tablet gekocht en wil graag thuis vanaf de tablet spelen, kan ik hetzelfde spel op beide apparaten spelen, bijvoorbeeld thuis op de tablet en onderweg op de smartphone?

Ans Haije, 22-01-2015 14:56 #14
Waarom vult Wordfweud na de beurt niet aan tot zeven letters? vaak speel ik maar met vijf of zes letters.

Annie Natter, 24-10-2013 09:47 #13
Hoe zet ik Wordfeud op mijn Samsung Galaxy tab.2
Kan iemand mij dat mailen.
Mijn dank annie Reactie infoteur, 25-10-2013
Beste Annie,

Ik kan je hier niet echt mee helpen. Als ik Google vind ik wel dat de Android versie op de galaxy tab vaker vragen oproept.

Ik hoop dat er hier iemand komt die jou kan helpen.

Veluwenkamp, 17-03-2013 19:43 #12
Bij intoetsen van random op. Krijg ik geen of traage reacties, Kan dus geen mensen meer uitnodigen!

Marijke, 20-01-2013 13:08 #11
Fijn deze spellen maar mag ik als ik al op mijn telefoon wordfeud speel ook op mijn tablet spelen en kan ik dan hetzelfde wachtwoord gebruiken voor Wordfeud? Reactie infoteur, 24-01-2013
Zeker weten doe ik dit niet, ik zou het gewoon even uitproberen.

Eveline, 16-01-2013 12:32 #10
Hoe nodig ik mijn vriendin uit die ook wordfeud op haar tablet heeft? Reactie infoteur, 24-01-2013
Druk op + rechtsbovenin, kies voor 'wordfeud friend', druk weer op + rechtsbovenin en voeg haar emailadres of username in.

Succes

Troeltje, 27-08-2012 10:16 #9
Vraagje?

Als je het spel Wordfeud speelt, gaat dit dan ten koste van je beltegoed?
Als je over je grens heen bent van je mb geheugen? Kun je dan nog wel Wordfeud spelen? Reactie infoteur, 27-08-2012
Sorry Troeltje, daarmee kan ik je helaas niet helpen. Wellicht weet iemand anders het antwoord wel.

Kallenbach, 13-07-2012 15:04 #8
Ik speel in het Nederlands met Nederlandse vrienden en in het Frans met Franse vrienden. Van een van mijn Nederlandse vrienden is de taal in het Frans veranderd en ik weet niet hoe ik dat terug kan draaien. Kan iemand mij daarbij helpen?

Merci en bedankt

Sirikit 68, 08-07-2012 23:34 #7
At Son
Beeldscherm, ik heb het opgelost door met telefoon te schudden en op scherm te tikken, is Samsung Galaxy III.

Ingrid, 15-05-2012 10:04 #6
Dit is voor mij de eerste keer en ik vraag me af of ik het kan spelen op de tablet?

Marjan511 (infoteur), 19-03-2012 19:29 #5
Wat goed van jullie om dit telaten zien zo kan ik wat makelijk het word feud doen met andere mensen op mijn tab260.
dank jullie wel

Hilde Oldhoff, 08-11-2011 20:45 #4
Wat kun je met het vakje zonder letter in het spel Wordfeud? Reactie infoteur, 09-11-2011
Dat is je reservestuk, je "joker" zeg maar. Deze kun je inzetten voor welke letter je wilt. Deze letter is alleen geen enkel punt waard.

Ineke, 28-10-2011 18:02 #3
Dank je voor de woorden Reactie infoteur, 07-11-2011
Graag gedaan!

Son, 25-10-2011 11:14 #2
Mijn scherm/beeld is verkleind, krijg het speeldbord niet meer op normale grote (heb een Galaxy SII) Wie weet hoe ik dat weer terug naar normaal kan krijgen? Reactie infoteur, 25-10-2011
Sorry, daar kan ik je niet mee helpen. Wie weet komt iemand anders nog met een reactie!

Patricia, 25-09-2011 18:16 #1
Waarom worden yo sex en vox niet goed gerekend? Zo zijn er meer woorden, wel in het woordenboek maar niet goedgekeurd… strange, kunnen jullie dit verklaren? Reactie infoteur, 27-09-2011
Sex is officieel een Engels woord, staat ook niet in de Van Dale. Ook yo en vox staan niet in de Van Dale. Vandaar dat wordfeud het niet accepteert. Zelf loop ik ook tegen afkortingen aan die wel mogen. Zo mag iq niet, maar cv wel. De reden daarvoor weet ik niet.

Infoteur: Cato
Laatste update: 11-02-2016
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Spellen
Reacties: 16
Schrijf mee!