Activiteit: een havenspel voor de jeugdbeweging of op kamp

Activiteit: een havenspel voor de jeugdbeweging of op kamp Als monitor van een jeugdbeweging of van een jeugdkamp wordt er van je verwacht dat je soms een spel in elkaar steekt. Naargelang het thema van de week of van het kamp kan je je spel aanpassen. Wat dacht je van een havenspel voor een grote groep vanaf een leeftijd van 10 jaar? Door de moeilijkheid van de opdrachten aan te passen, is het ook geschikt voor oudere kinderen en zelfs voor volwassenen. Mensen uit de maritieme sector bijvoorbeeld. Een avontuurlijk havenspel, gebaseerd op echte situaties. Je bent animator of monitor en er wordt van je verwacht dat je al eens een spel in elkaar steekt. Wat dacht je van dit leuke havenspel? Competitie en actie zijn twee troeven die het zeker goed doen bij jongeren! Ideaal voor grote (zee)scouts- of girogroepen! Of als teamspel voor een maritiem bedrijf!

Het kader

Het kader van het spel zijn verschillende havens. Voor dit spel is dus een groot terrein nodig en heel wat begeleiders, want zij zijn de verschillende havens. Hoe meer begeleiders, hoe leuker het spel wordt want dan zijn er meer havens. De havenmeesters mogen aan een tafel gaan zitten. Verder zijn er ook rondlopende begeleiders, die verschillende taken zullen moeten vervullen.

Doel van het spel

Doel van het spel is om zo veel mogelijk vrachten heel en onbeschadigd van de ene haven naar de andere te brengen binnen een bepaalde tijdspanne.

Tijdsduur

Voor dit spel moet toch zeker twee uur gerekend worden en een half uur voor de uitleg. Er moet inderdaad heel wat uitgelegd worden, de ploegen moeten samengesteld worden en dan pas kan het spel beginnen.

Voorbereiding voor de spelleiders

Benodigdheden

  • etiketten
  • vrachtbrieven
  • plannetje van het terrein met hierop de verschillende havens
  • zoveel posten als er havens zijn
  • een vertrekpost
  • een douanekantoor
  • een bank
  • verschillende stempels
  • een lijst met hierop de verschillende vrachtschepen (namen in te vullen na proef 1)
  • lading : plastiek flessen, dozen, zakjes rijst of spaghetti, blikjes, zand, stenen, glazen potjes van kruiden en specerijen, zakken chips, doosjes thee, blikken van koffie, etc.
  • cheques
  • blauwe petten
  • ooglapjes
  • witte lakens
  • Een lijst of kaartjes met opdrachten en vragen voor elk personage of toestand

Verloop van het spel

Samenstelling van de ploegen

Eerst en vooral moeten de ploegen samengesteld worden. Reken per ploeg tussen drie à vijf personen. Is het gezelschap van verschillende leeftijden, let er dan op dat er ook een paar grotere kinderen of volwassenen in de groep zitten. Iedere ploeg is de bemanning van een vrachtschip.

Eerste opdracht

De eerste opdracht luidt voor alle bemanningen hetzelfde: verzin een passende naam voor jullie vrachtschip. Geef hiervoor vijf minuten. Daarna moet ieder schip zijn naam kenbaar maken. De bemanningsleden schrijven de naam op een etiket en kleven deze op een goed zichtbare plaats. De namen worden ingevuld op de lijst van de bank.

Naar de vertrekpost

Tafel 1 is de vertrekpost. Hier krijgen alle schepen hun eerste vrachtbrief en een plannetje. Op de vrachtbrief staat naast het vrachtnummer ook vermeld wat de vertrekhaven is en wat de aankomsthaven is. Er staat ook op wat je schip vervoert en hoeveel deze reis opbrengt voor de bemanning wanneer de vracht volledig en in goede staat wordt afgeleverd.

Naar de vertrekhaven

Iedereen begeeft zich zo snel mogelijk naar zijn vertrekhaven, die voor iedereen verschillend is. Hiervoor oriënteert men zich met behulp van het plannetje. De havenmeester van de vertrekhaven zal toestemming geven om te vertrekken en helpen het schip te laden. Om het nog realistischer te maken, kan gewerkt worden met ladingen die de bemanningsleden zelf moeten dragen. Denk hierbij aan plastiek flessen, blikjes, zakken rijst, hoopjes zand, dozen met of zonder inhoud, etc. Laat de bemanningsleden hun creativiteit gebruiken om hun lading zo goed mogelijk te vervoeren.

Naar de aankomsthaven

Met de lading moet het vrachtschip zich zo snel mogelijk naar de aankomsthaven begeven. In de aankomsthaven wordt de lading gecontroleerd op volledigheid en staat. Is alles in orde, dan krijgt het vrachtschip het volledige bedrag dat vermeld staat op de vrachtbrief onder de vorm van een cheque. Is de vracht onvolledig of beschadigd, dan wordt de prijs aangepast. De vracht mag ook pas afgeleverd worden wanneer de bemanning volledig is. Lijkt simpel, maar dat is het niet, want onderweg kan er van alles gebeuren! Blikken vallen, zakken scheuren, schepen raken de weg kwijt, en ga zo maar door.

Onderweg

Problemen

Inderdaad, onderweg kan er van alles gebeuren. Normale dingen zoals de controle van de Rijkswaterstaat of het passeren van de douane, maar ook avontuurlijkere dingen als problemen met de waterpolitie, averij, botsingen, stakingen in bepaalde havens, het vinden van een lijk, orkanen, piraten, ijsbergen, etc.

Vliegende leiding

Hiervoor zorgt de vliegende leiding. Vliegend omdat ze zich nooit op dezelfde plaats bevindt. De leiding kan voor aangepaste kledij zorgen: blauwe petten (administratief personeel), een ooglapje (piraten), een wit laken (ijsberg), etc. Wordt iemand van je ploeg door iemand van de vliegende leiding getikt, dan zal een opdracht moeten worden uitgevoerd. Opdrachten kunnen zijn: tien maal pompen, vragen oplossen met betrekking tot bepaalde dingen (bijvoorbeeld de datum waarop de Titanic tegen een ijsberg is gelopen, de naam van een beroemde piraat vinden, naam van de orkaan in New Orleans, etc) of het uitleg geven voor bepaalde problemen (averij, het vinden van een lijk, etc).

Gijzeling

Een vrachtschip kan ook aangevallen worden door piraten, die de vracht kunnen in beslag nemen of die een deel van de bemanning kunnen gijzelen voor een tijdje. Om het leuk te maken, kunnen ze de bemanning loslaten wanneer de rest van het vrachtschip uit het zicht is. Zo moet de bemanning op zoek naar zijn vrachtschip. Hoe groter het terrein, hoe meer fun!

Staking en eten zoeken

Of het personeel van de haven waar het schip naartoe moet is in staking, zodanig dat het schip strafminuten krijgt of naar een andere haven moet uitwijken. Of er moet eten ingeslagen worden voor de bemanning, waardoor de ploeg strafpunten krijgt. Of de bemanning moet langs de douane (die zich natuurlijk helemaal aan de andere kant van het terrein bevindt) om een aantal stempels op de vrachtbrief te laten zetten. Is de opdracht goed vervuld, dan mag je door. Indien niet dan zal in ruil een deel van de vracht moeten ingeleverd worden.

Bank

De bank heeft een lijst met daarop alle namen van de vrachtschepen. Wanneer een vrachtschip zijn cheque binnenbrengt, wordt dit op de lijst aangegeven. Op de cheque wordt ook de stempel van het vrachtschip gezet. De cheques worden bijgehouden, zodanig dat er later geen betwistingen mogelijk zijn. Een bemanning kan zelf kiezen. Of het brengt zijn cheque naar de bank na elke vracht en verliest hierdoor tijd. Of het houdt de cheques zelf bij, wat een risico inhoudt met al de piraten die het onderweg kan tegenkomen.

Naar de vertrekpost voor een nieuwe lading

Opdracht volbracht? Dan snel terug naar de vertrekpost voor een nieuwe vrachtbrief. Het spel begint opnieuw.

Einde van het spel en winnaar

Het einde van het spel wordt weergegeven door een fluitsignaal of door het luiden van een bel. Alle schepen moeten onverwijld terugkomen naar de vertrekpost. Ze mogen niet meer langs een aankomsthaven of langs een bank (gevaarlijk voor schepen die hun cheques hebben opgespaard!). De bankbediende brengt alle cheques en de lijst naar de vertrekpost. Hier wordt de stand van zaken opgemaakt. De winnaar is het vrachtschip dat het meeste heeft verdiend met het overbrengen van vrachten. De winnaar krijgt een beloning. Naargelang de leeftijd: een zak snoep, een zak chips, een fles wijn, etc.

Goede vaart!
© 2014 - 2024 Mapa, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Het kubbspel: werpspel in teamsHet kubbspel is een relatief onbekend spel dat steeds aan populariteit wint. Het is een spel voor klein en groot waarbij…
Scouting: Een vrijetijdsbesteding voor jong en oud!Veel mensen hebben bij het horen van het woord scouting associaties met de ouderwetse, vaak een beetje oubollige padvind…
Chiro: geschiedenis van de grootste jeugdbeweging van BelgiëChiro: geschiedenis van de grootste jeugdbeweging van BelgiëDe Chiro is de grootste jeugdbeweging van Vlaanderen en België. Er zijn meer dan honderdduizend leden verspreid over bij…
Levend StrategoMooi weer, tijd om naar buiten te gaan en heb je een grote groep (kinderen) te vermaken? Een leuke activiteit om te doen…

Hoe het beste kennis te maken met de moderne bordspellenHoe het beste kennis te maken met de moderne bordspellenWat is er leuker dan met familie en vrienden een leuk bordspel te spelen? Maar veel mensen kennen de moderne bordspellen…
Boonanza: Wie is de beste bonenteler?Boonanza: Wie is de beste bonenteler?Boonanza is een kaartspel waarin de spelers bonentelers zijn die zoveel mogelijk geld proberen te verdienen met de verko…
Mapa (704 artikelen)
Laatste update: 26-06-2016
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Spellen
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.